A MALÉV  Boeing 737-700 az ételkóstoló helyszíneA MALÉV Boeing 737-700 az ételkóstoló helyszíneA MALÉV Magyarország legnagyobb étterme.hiszen mindegyik utasa kap valamilyen feldélzeti étkezést. Vagy szendvicset, vagy az osztálytól úthossztól és napszaktól függően valamilyen meleg főételt. A sikeres borjárat után, most ismét stílszerű környezetben, egy Boeing 737-700-as gép fedélzetén mutatta be a nemzeti légitársaság a nyári menetrendtől a fedélzeten kínált új ételeit.

A MALÉV  Boeing 737-700 az ételkóstoló helyszíneA MALÉV Boeing 737-700 az ételkóstoló helyszíneA MALÉV Magyarország legnagyobb étterme.hiszen mindegyik utasa kap valamilyen feldélzeti étkezést. Vagy szendvicset, vagy az osztálytól úthossztól és napszaktól függően valamilyen meleg főételt. A sikeres borjárat után, most ismét stílszerű környezetben, egy Boeing 737-700-as gép fedélzetén mutatta be a nemzeti légitársaság a nyári menetrendtől a fedélzeten kínált új ételeit.

 Az étel-show-n a sajtó képviselői bepillantást nyerhettek a speciális, légi közlekedést kiszolgáló konyha kulissza titkaiba is. Ezt osztjuk most meg olvasóinkkal.

Budapest Aeroservice Kft. jellegtelen de jól őrzött épülete: a Catering konyhaBudapest Aeroservice Kft. jellegtelen de jól őrzött épülete: a Catering konyhaA repülőtéri étkek elkészítése ugyanolyan terrorvédett örzött környezetben történik, mint a repülőterek egyéb biztonsági folyamatai. Azonban a biztonsági előírásokat itt egyéb előirások is súlyosbítják. Be kell tartani az élelmiszerbiztonság szabályait, de e mellett sok  egészségügyi és sokszor vallási előírást is.

Érdekesség, hogy a sertésmentes menü a muzulmán utasok számára itt készül Budapesten, de a zsidó utasok által kért kóser menüt mindossze pár európai gyártó tudja elkészíteni a vallási előírásoknak megfelően. A MALÉV is onnan veszi,(Magyar kóser bor szerencsére van.) Ugyancsak Budapesten készül a vegetariánusoknak való menü is.

Budapest 2A -schengeni - repülőtéri terminálBudapest 2A -schengeni – repülőtéri terminálA repülőtér mellett egy jól őrzott, de kívülről jellegtelen  épület ad helyet a a catering szolgáltatást nyújtó Budapest Aeroservice Kft. hideg és melegkonyhai üzemének. Innen kövessük az élet útját a reülögép fedelézeti felszolgálásig.

 A Catering gépkocsiA Catering gépkocsiElőtte nem árt azonban két fogalmat tisztázni: Catering szolgáltatás: az a szolgáltatás, ami ételt italt és ezek kellékeit  elkésziti, és szabványos csomagokba rendezve a légitársaság rendelkezésére bocsátja természetesen térités ellenében. Van a világon olyan légitársaság, amely ezt saját maga intézi, mások, mint a MALÉV is megvásárolja ezt a szolgáltatást.  

A trolik várnak a sorukra: töltésre vagy kiürítésre-fertőtlenítésreA trolik várnak a sorukra: töltésre vagy kiürítésre-fertőtlenítésreTroli: az a kis konténer kocsi, amiben az étel a konyháról a repülőgépbe kerül. Ezt tologatjak az ülések között, amikor felszolgálnak. A Catering kocsi szállitja a repülőgépre, amelyik két ajáto andja be az ételt: a turitaosztályra és a melegételes első vagy business class osztályra. A repülőgépen melegitésre alkalmas mini konyha is működik.

A hidegkonyha:

  A hidegkonyhába a nyersanyagok  előkészítve érkeznek. A gyümölcsök mosva és szükség szerint tisztítva, a felvágottak hája pedig le van húzva. Így a szalámi nemespenészes bőre nem érintkezik az eszközökkel és az edényzettel. (USA kényes időnként erre..)

 A szendvoicseket és a hidegtálakat preciz, fényképes szoveges dokumentáció alapján kézzel készítik nagy sorozatban. Az előkészítésre a legmodernebb késeket, konyhai eszközöket használjak. Csak rozsdamentes eszközt használhatnak, üvegtácát és üvegedényt nem, hogy elkerüljék az esetleges szilánkok képződését.

A salátástálak is hasonló előrások szerint készülnek mint a szendvicsek. Az elkészült szendvicseket fóliázzák vagy fédeles tálakba helyezik, és naponta változó színű cimkével jelölik. 

A konyhaeszközök innen a a fekete, majd az ugynevezett masodik feher mosogatóba kerülnek, és így vissza a használatba. A kettő között egy kötelező fertőtlenítési ciklus van.

1.1. 2.2. 3.3.
4.4. 5.5. 6.6.
7.7. 8.8. 9.9.

A melegkonyha:

  A melegkonyhára is előkészítve érkeznek a nyersanyagok. Mintegy 200 féle menüt készítenek, járatonként oda és vissza eltérőeket, sőt figyelembe veszik azt is, hogy milyen az abban az irányban utazók ízlésvilága.

A repülögépen azonban nem minden étel állja meg a helyét. Kerülni kell a puffasztó vagy illaztanyagokban gazdag fogásokat ( ugyanis ettól lesz a gép étel esetleg tigrisszagú..) Ezért olajban sütés helyett inkább párolnak, ami megfelel a korszerű táplálkozási szokásoknak is. A repülőgépen csontos húst nem lehet adni – nem szolva a biztonsági okokból jelképes késekről – de az utas mondjuk egy turbulenciában amikor zökken a gép bajba kerülhet egy szálka vagy csontszilánk miatt. Ennek ellenére változatos és ami a MALÁV számára fontos a magyaros izlésvilágot megközelítő ételek állíthatóak ki.

Most számunkra – egy marha vesepanyecsét készítettek fűszeres krupli nudlival. A repülésnél azt is kell tudni, hogy magasban az ízek megváltoznak, tompulnak. Ezért kis üvegben ízfokozóként fűszeres salátaecetet vagy ontete is adnak, de erősebben is fűszereznek.

Itt is érvényes az ügegeszközök tilalma, és itt is be kell tarnani a nemzetkozi szabvány szerint készített HACCP leírás – amit itthon olyannyira minden vedéglős két szitokszó között emleget, és jogosan – előirásait. Azaz itt még az érzékeny emberek sem kaphatnak fertőzést az ételtől.

Ezt elkészülte utan gyorsan +10 C maghőmérséklet -azaz a hússzelet legbelsejében legfeljebb ennyi a hőmérséklet – hűtik és tálakra előkészítik. Ez a hűtőbe, majd a troli összeállítókhoz kerül, akik menutálcákra rendezik.

1.1. 2.2.
3.3. 4.4.
5.5. 6.6.
7.7. 8.8.
9.9. 10.10.
11.11. 12.12.
13.13. 14.14.

A troli összeállítás:

A konyhaüzem munkajának ultlsó fázisa a trolik összeállitása. Itt kerulnek a menütálcákra (ezt kapja az utas) a szerelék – szalvéta, pohár, evőeszköz, valamint a menük elemei. A tálcákat azután trolikba rakják, amiket járatonkánt csoportosítanak, hogy a cateringes kocsi kivihesse a géphez. A trolik tartalmát +10 C fok alá kell hűteni. Korábban ezt úgy érték el, hogy a legfelső rekeszbe szárazjeget – szilárd szédioxid – tettek. De rájöttek ez nem a legcélszerűbb megoldés, mert felül túlhűl, alul meg nem biztos, hogy elegendő a hűtés. Erre találták ki, és Magyarországon az elsők között alkalmazták a mindennapokban a CO2 hószórót. Ez egy hatalmas tartályból helyi vezetéken kapja az élelmiszer minőségű széndioxidot. Amikor ez a folyékony széndioxid a normál nyomáson kiterjed szárazjég-havat képez, amivel egyenletesen lehet beszórni a troli menütálcáit, és mivel a hűtőközeg egyenletesen van elosztva a hőmérsékleti elosztás is megfelelő. A HACCP azaz az élelmiszer tisztasági előírások itt is érvényesek.

 Itt kerülnek a troliba azok a dolgok is, amiket a fedélzeten toávvi előkészítés után, mondjuk melegítés – szétosztanak, mint a péksüteményeket.

 

1.1. 2.2.
3.3. 4.4.
5.5. 6.6.
7.7. 8.8.
9.9. 10.10.

 A repülőgép:

 Végül ide kerül mindaz, amit a konyhán megcsináltak. Nem sokkal idítás előtt megérkezik a cateringes kocsi felvezető autóval. A gépkocsi felső része felemelkedik a repülőgép ajtajának szintjéig. Ez a képessége az először  repülőn utazó emberek nagy meglepetését szokta kiváltani. Először a hátsó ajtón beadják a szerelékeket, szotsztani valókat és a melegítendő ételeket. Utána az első ajtón a turista osztály csak kiosztást igényló szendvicses trolijait.

Felszállás után a hátsó melegítő konyhában – ahol légkeveréses forrólevegős eszközök állnak rendelkezésre, megmelegítik a péksütemányeket és mindent ami kell, és amit eddig +10 C fok alatt tartottak. A troliba beteszik a tálcákra a hiányzó fogásokat – immár melegen – és kezdődhet a kiszolgálás.

Jo évágyat!

 

1.1. 2.2.
3.3. 4.4.
5.5. 6.6.
7.7. 8.8.
9.9. 10.10.
11.11. 12.12.
13.13. 14.14.
15.15. 16.16.
17.17. 18.18.
19.19. 20.20.