2011. január elsejével az ötödik éve változatlan úthasználati díjak átlagosan 8,7 százalékkal emelkednek. A személygépkocsik 4 napos e-matricája egész évben azonos áron lesz kapható. A pótdíjak 15 napon belüli befizetés esetén 2-10 százalékkal csökkennek. Nem változnak azonban a helyközi közösségi közlekedés tarifái. A távolsági autóbusz- és vonatközlekedés versenyképessége így erősödik az egyéni alternatívákkal szemben.

2011. január elsejével az ötödik éve változatlan úthasználati díjak átlagosan 8,7 százalékkal emelkednek. A személygépkocsik 4 napos e-matricája egész évben azonos áron lesz kapható. A pótdíjak 15 napon belüli befizetés esetén 2-10 százalékkal csökkennek. Nem változnak azonban a helyközi közösségi közlekedés tarifái. A távolsági autóbusz- és vonatközlekedés versenyképessége így erősödik az egyéni alternatívákkal szemben.

Az autópálya-matricák díjemelésének elsődleges oka az euró/forint árfolyam változása. Az uniós szabályozás a matricák árait a közösségi valutában határozza meg, a változással ehhez igazodnak a forintban megszabott árak. Az árfolyamok alakulása miatt jelenleg is gyakorlatilag a 2006. január 1‑jén megállapított díjak érvényesek. Időközben egyedül 2007‑ben történt 1 százalékon belüli módosítás a bruttó értékben az ÁFA változása miatt.

A díjstruktúra egyetlen lényegi változása, hogy a D1 4 napos matrica szezonon kívüli kedvezményes ára megszűnik. Így az felzárkózik az idei nyárihoz képest 7,8 százalékkal arányosan emelt szinthez, ami szezonon kívül 23,9 százalékos díjemelést jelent. A személyautók téli díjkedvezményének megszüntetését az indokolja, hogy a téli és nyári forgalom mértéke lényegesen kiegyenlítettebbé vált, és a téli üzemeltetés jórészt forgalomtól független költségei (pl.: hóeltakarítás, síkosságmentesítés) magasabbak, mint a nyári üzemeltetésé. A díjváltozás felszámolja a szakmailag indokolatlan aránytalanságot a tehergépjárművek (D2‑D3) havi és heti matricáinak áraiban. (Az előzetes becslés szerint e korrekció 2011‑ben mindössze 15 millió forintos hatással jár.)

Díj-
kat.

éves

havi

heti

4 napos

1 napos

díj [Ft]

emelés

díj [Ft]

emelés

díj [Ft]

emelés

díj [Ft]

emelés

díj [Ft]

emelés

D1

  40 000

  7,5%

  4 500

  7,1%

  2 750

  7,8%

1 650

7,8%-23,9%

?

?

D2

115 000

  8,0%

13 000

  3,2%

  7 750

17,4%

?

?

3 000

8,7%

D3

172 000

  8,2%

19 000

  5,6%

11 750

15,2%

?

?

3 000

8,7%

D4

215 000

  8,6%

24 000

  6,7%

14 750

11,7%

?

3 000

8,7%

A 15 napon belül befizetett pótdíjak esetén az újra alkalmazott ötszörös szorzóval díjkategóriánként 2,1‑10,1 százalékos csökkenés, míg 15 napon túli befizetésnél az eredeti 25‑szörös szorzóval 7,8‑17,4 százalékos növekedés következik be. A rendszer a differenciált változtatással a kiszabott pótdíjak mielőbbi befizetésére ösztönöz.

Pótdíjak

D1

D2

D3

D4

15 napon belül

13 750

  38 750

  58 750

  73 750

15 napon túl

68 750

193 750

293 750

368 750

csökkenés/emelés

-10,1%/+7,8%

-2,1%/+17,4%

-4,0%/+15,2%

-6,9%/+11,7%

A 2011-re becsülhető nettó díj- és pótdíjbevétel mintegy 47,3 milliárd forint lehet. Ez az érték a várható idei bevételt mintegy 4 milliárd forinttal, 11 százalékkal haladja meg. Az Útpénztárba befolyó összegeket a szaktárca az országos közúthálózat működtetésére, karbantartására, az útállapotok megőrzésére fordítja.

Nem emelkednek január elsejétől a helyközi közösségi közlekedés tarifái. Az utasok a jövő évben is változatlan árakon válthatnak jegyet vagy bérletet a távolsági és elővárosi autóbuszokra, vonatokra. Az autópályadíjak növekedésével a közösségi közlekedés versenyképessége javul az egyéni megoldásokkal szemben.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük