A lízing piac visszaesése miatt a szereplők egy része eltűnt, más részük beolvadt az anyavállalatba. Közben a szigorúbb szabályozás megtizedelte az ügynököket. Az éledező piac húzóerejét az első negyedévben a haszongépjármű finanszírozás jelentette.

A lízing piac visszaesése miatt a szereplők egy része eltűnt, más részük beolvadt az anyavállalatba. Közben a szigorúbb szabályozás megtizedelte az ügynököket. Az éledező piac húzóerejét az első negyedévben a haszongépjármű finanszírozás jelentette.

A hazai lízingfinanszírozóknak egy időben kellett szembesülniük a finanszírozási piac drasztikus csökkenésével és a finanszírozott portfólió fokozatos romlásával. Ennek oka abban keresendő, hogy a lízingfinanszírozási forma Magyarországon elsősorban a kis- és középvállalati szektorban volt jellemző, és a válság ezt a szektort érintette a legnagyobb mértékben. E folyamatok eredményeként a hazai lízingpiaci szereplők száma csökkent: egy részük nem élte túl a válságot, a banki hátterűek közül pedig többen beolvadtak az anyavállalatba. Azok, amelyek túlélték ezt az időszakot, jelentős lépéseket tettek a költséghatékony működés felé, igyekeztek szervezetileg közelebb kerülni az anyabankjaikhoz, ami egyes backoffice funkciók közös használatában, illetve a lízing termék banki palettára emelésében is megnyilvánult.

„A lízing finanszírozás megítélése megváltozott, mind a vállalatok, mind a bankok szemében: a válságban felértékelődött a konstrukció átláthatósága, és a nagyobb biztonságot nyújtó fedezeti struktúrája." – hangsúlyozta Dömötör Attila, az ING Lízing Magyarország vezérigazgatója. A válság hatására ugrásszerűen megnőtt a nem fizető adósok aránya a banki portfóliókon belül, különösen azon bankok és lízingcégek esetén, amelyek a kis- és középvállalati szegmensben voltak erőteljesen jelen. Mind a finanszírozás indulásakor, mind pedig a problémás ügyletek átstrukturálásakor a finanszírozók igyekeztek egyre nagyobb arányú fedezetet állítani az ügyletek mögé. Mivel azonban a lízing eszköz alapú finanszírozást tesz lehetővé, a finanszírozók számára a tulajdonjoghoz kapcsolódó előnyök egyértelműen előtérbe kerültek.  A Bázel II által megkövetelt szigorúbb tőke megfelelési követelmények miatt a bankok számára is kedvezőbb, ha a vállalatokat lízing formában finanszírozzák.

A lízing konstrukció előnyei a nagyvállalatok számára is egyértelművé váltak, ugyanis az elmúlt negyedévben, ebben a körben is megfigyelhető volt a lízing iránti igény növekedése. A nagyvállalatok számára a finanszírozás kiválasztásakor más szempontok döntőek, mint a kis- és középvállalati szektorban. Itt a nagyobb volumenű finanszírozási érték miatt elsődleges a termék és a finanszírozó megbízhatósága, a futamidő alatt felmerülő kockázatok, például árfolyam és kamat kockázatok minél teljesebb körű lefedése a potenciális veszteségek minimalizálása érdekében. Lényeges a minden szempontból kiszámítható szolgáltatás, ami sok esetben előnyt élvez az árazással szemben is. Az eddigi tapasztalatok alapján azonban a kis- és középvállalatok számára a gyors hitelbírálat, illetve az árazás a két legfontosabb kritérium.  

„Közben a hazai lízingpiacra is visszatérni látszanak a korábbi húzóágazatok. Ha nem is a 3 évvel ezelőttihez hasonló szintre, de ismét nőtt a haszongépjármű finanszírozás volumene, ami mögött a több éve elhalasztott beruházások pótlása áll." – tette hozzá az ING Lízing Magyarország vezérigazgatója. A gazdaság fokozatos beindulásával együtt járó infrastrukturális beruházások felfutásával egyre nagyobb igény mutatkozik az eszközfinanszírozás iránt is, ami elsősorban gyártósorok és berendezések finanszírozását jelenti. A korábban jellemzően lízinggel finanszírozott szektorok esetében még nem látszanak a fellendülés jelei: az építőiparban jellemző körbetartozás miatt elszenvedett veszteségek miatt az ügyfelek és a finanszírozók egyelőre kivárnak.

„A haszongépjármű szegmensben a gyárakhoz tartozó finanszírozók minden korábbinál jobb pozícióra tettek szert a hazai piacon, és az adott szegmensben bekerültek a piacvezető 5 finanszírozó közé. Ezek a cégek ugyanis – éppen a gyártói tulajdonosi hátterük miatt – a válság előtti kockázatvállalási szinten tudnak járműveket finanszírozni a nehéz időkben is." – magyarázza Dömötör Attila. A haszongépjármű piac áraiban jelentkező ciklikusságot ezek a szereplők jól ki tudják használni, hiszen ki tudják várni, amíg az új autók iránti kereslet növekedésével együtt megnő a használt autók iránti kereslet is, és az árak elindulnak felfelé, így biztosítva a problémás ügyfelek eszközeinek hatékonyabb újraértékesítését.  

A lízingpiacon is nagy változását jelentett az ügynöktevékenység szigorúbb szabályozása, amelynek következtében az ügynökök 20-40 százaléka kiszorult a piacról. A lízingcégek vegyes érzelmekkel fogadták ezt a helyzetet, hiszen a csökkenő a piaci volumen, és az erős árverseny mellett az ügynöki jutalék nehezen fért bele a konstrukciókba. Közben valamennyi finanszírozó számára felértékelődtek a közvetlen ügyfélkapcsolatok, és a piacon kialakult kisebb volument a saját értékesítési csapatok is képesek voltak maximálisan kiszolgálni. Éppen ezért azok a lízingcégek jártak jól, amelyek erős saját értékesítési csapatot építettek fel, amely képes megfelelni a szigorúbb szabályoknak, és nem csupán az új ügyfél szerzésben, de a megtartásában is érdekelt.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük