Immáron az 550 milliárd forintot is meghaladja a piacon elérhető vállalatikötvény-állomány Magyarországon. A statisztika is jelzi, hogy az elmúlt időszakban előtérbe kerültek az alternatív finanszírozási megoldások. A BNP Paribas Magyarország friss elemzése szerint az egész vállalati finanszírozási kultúrában pozitív irányú elmozdulás tapasztalható hazánkban: az alternatív megoldások mellett felértékelődtek a vállalatok számára a stabilitás, a kiszámíthatóság, az együttműködés és a lojalitás értékei.

 

Immáron az 550 milliárd forintot is meghaladja a piacon elérhető vállalatikötvény-állomány Magyarországon. A statisztika is jelzi, hogy az elmúlt időszakban előtérbe kerültek az alternatív finanszírozási megoldások. A BNP Paribas Magyarország friss elemzése szerint az egész vállalati finanszírozási kultúrában pozitív irányú elmozdulás tapasztalható hazánkban: az alternatív megoldások mellett felértékelődtek a vállalatok számára a stabilitás, a kiszámíthatóság, az együttműködés és a lojalitás értékei.

 

Míg a válság előtt a vállalati szféra viszonylag könnyen jutott banki hitelfinanszírozáshoz, a krízis alapvető – negatív irányú – változást hozott e tekintetben. Ebben a mind inkább mutatkozó gazdasági élénkülés sem hozott változást, és a nemzetközi kockázati környezet gyengülése sem a hitelezés fellendülésének irányában hat. „A magas hiteloldali finanszírozási költségek és a szemmel látható kockázatikörnyezet-romlás kettős présében a vállalatok szükségszerűen egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a belföldi tőkepiacról bevonható finanszírozásra" – hangsúlyozza Sziráki Edit, a BNP Paribas Magyarország vállalati és tranzakciós finanszírozásért felelős ügyvezető igazgatója.

 

Nem kevesebb, mint 230 milliárd forinttal nőtt a piacon elérhető vállalatikötvény-állomány a pénzügyi válság 2008. végi kitörése óta Magyarországon – derül ki a legutóbbi statisztikákból. Ezzel immáron 550 milliárd forint fölött jár a teljes állomány. A statisztikák is jelzik, hogy a vállalati oldalon (is) jelentősen megnőtt az alternatív finanszírozási eszközök iránti érdeklődés. „A tőkepiaci finanszírozás szerepének folyamatos felértékelődését tapasztaljuk most már idehaza is" – erősíti meg a számok felrajzolta trendet Sziráki Edit.

 

Fejlődni persze bőven van hova, a nyugati pénzügyi kultúrával összehasonlítva a kelet-közép-európai régió lemaradása számottevő. „Míg a tengerentúlon a vállalatok számára evidencia a kötvénykibocsátás, térségünkben ezek a »kreatívabb« finanszírozási megoldások egyelőre gyerekcipőben járnak" – hangsúlyozza a BNP Paribas Magyarország szakértője. Ám a változás jelei már kezdenek megmutatkozni – teszi hozzá Sziráki Edit.

 

A válság ugyanakkor nem csupán a finanszírozási források tekintetében hozott változást, hanem általában az attitűdben is – vállalati és finanszírozói oldalon egyaránt. „A hangsúly a gyorsaság helyett a stabilitásra és a kiszámítható működésre helyeződött át. Előtérbe került a kockázattudatosság és a hatékonyság" – mondja Sziráki Edit. További változás, hogy az érdeklődés az általános finanszírozás irányából a projektfinanszírozás irányába mozdult el. „Az ügyfelek ma már jobban meggondolják, hogy mit finanszíroztatnak" – sommázza a tendenciákat a BNP Paribas Magyarország vállalati és tranzakciós finanszírozásért felelős ügyvezető igazgatója.

 

A pénzügyi kultúra fejlődését mutatja, hogy – a válság jelentette sokk következtében – mind vállalati, mind finanszírozói oldalon egyre inkább elvárt érték a kölcsönös lojalitás is. Felértékelődött a partner pénzintézetek stabilitása és az együttműködés tanácsadói színvonala. Sziráki Edit szerint emellett új szempontok is megjelentek a finanszírozó partner kiválasztásában.

 

„Az elmúlt évek negatív tapasztalatainak köszönhetően a szolgáltatási árakkal szemben döntő tényező lett a bankválasztásban az ügyfelek bankszámláihoz, bankkártyáihoz, készpénzkezeléséhez kapcsolódó banki szolgáltatások minősége. A kedvező kondíciók, a megbízhatóság és a stabilitás mára egyszerűen alapkövetelménnyé váltak minden vállalati ügyfél számára, a megkülönböztetést a magas hozzáadott értéket képviselő szolgáltatásokkal lehet elérni, mint például a cash pool, amely azt jelenti, hogy egy cég a leányvállalatainak összes pénzét egy számlára gyűjtheti, így biztosíthatja a rendelkezésére álló pénzek leghatékonyabb kezelését, akár határokon átnyúlóan is" – hangsúlyozza a BNP Paribas Hungary szakértője.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük