Megvalósult és tervezett bevásárlóközpont-nyitások a válság óta:Megvalósult és tervezett bevásárlóközpont-nyitások a válság óta

Magyarországon, szemben a Nyugat-európai országokkal még mindig érzékelhető a válság hatása a kiskereskedelmi ingatlanok terén. 2010. második felében már megmutatkoztak a kilábalás jelei, azonban az idei és a következő két évre kilátásba helyezett beruházások volumene azt mutatja, messze még a fellendülés.

 

Megvalósult és tervezett bevásárlóközpont-nyitások a válság óta:Megvalósult és tervezett bevásárlóközpont-nyitások a válság óta

Magyarországon, szemben a Nyugat-európai országokkal még mindig érzékelhető a válság hatása a kiskereskedelmi ingatlanok terén. 2010. második felében már megmutatkoztak a kilábalás jelei, azonban az idei és a következő két évre kilátásba helyezett beruházások volumene azt mutatja, messze még a fellendülés.

 

 2009. volt az abszolút mélypont a retail piac számára is, amely után a válság hatását csak lassan küzdi le a piac – derül ki a GVA Robertson nemzetközi ingatlanügynökség elemzéséből. 2010 második felétől már érzékelhető volt némi piaci élénkülés, azóta két új bevásárlóközpont nyitott meg Budapesten (az Europeum és a Corvin Atrium), azonban sem a bérleti díjak, sem pedig az üzletnyitások terén nem volt észlelhető jelentős elmozdulás.

 

 2011-re a fővárosban már négy (a már megnyitott Europeum és az ősszel megnyitó Köki és VÁCI1 üzletközpontok, valamint az Europark mellé tervezett NeoCenter), vidéken pedig további üzletközpontok (Szeged Árkád, Magellán Center, Sió Pláza) átadását tervezték a fejlesztők, ám a folytatás nem ígér további jelentős változást.

 

 „Jövőre a fővárosban csak két átadással számolhatunk, ez a Hegyvidék Központ és az Origo City a többi tervezett projekt, mint például a Mundo, az Etele Center valószínűleg 2013 és 2014 között fog megvalósulni. Mindez azt jelenti, hogy az idén nyíló projektek jó időre meghatározzák a kiskereskedelmi piac képét" – mondta Tilki Róbert, a GVA Robertson ügyvezető igazgatója.

 

 Egy-egy új üzletközpont megjelenése mindig az újdonság erejével hatott eddig, azonban a jelenlegi, sokszereplős hazai kereskedelmiingatlan-piacon hosszútávon csak az eddigiektől eltérő, egyedi koncepcióval rendelkező projektek tudnak majd áttörést elérni: azok a fejlesztések, amelyek egyesítik a különleges építészeti jegyeket az eredeti kereskedelmi kínálattal.

 

 „Budapesten is elszaporodtak az üzletközpontok, ezért a vásárlók érdeklődésének felkeltéséhez és fenntartásához egyre többet kell nyújtaniuk ezeknek a helyeknek. Ha például az újabb fővárosi központokat vizsgáljuk, akkor ezek közül azok bizonyulnak a legsikeresebbnek, amelyek forgalmas csomópontoknál helyezkednek el, tömegközlekedéssel és autóval egyaránt könnyen megközelíthetőek, ahol a divat, a szórakoztatás és a vendéglátás tekintetében egyaránt széles és minőségi választékot találnak a látogatók" – emeli ki Tilki Róbert.

 

 A tavasszal megnyitott Europeum a Blaha Lujza tér tömegközlekedési forgalmának és a környék eddig is számottevő kiskereskedelmi választékának köszönhetően rendkívül népszerű. A nemrég megnyílt üzletközpontban a jól ismert középkategóriás márkák viszonylag nagy területekkel vannak jelen. A kiemelkedő elhelyezkedés és a kínálat miatt a látogatottság is erős.

 

 A Köki Terminál átadását idén őszre tervezik, amely a közlekedési lehetőségek mellett azzal az előnnyel is bír majd, hogy mérete és a bérlői mix révén nagy érdeklődésre tarthat számot. Itt főként olyan nagyobb üzlethelyiségeket bérlő márkák lesznek elérhetőek, mint az OBI vagy a Tesco, amelyek elsősorban a közepes jövedelmű réteg vásárlóit célozzák.

 

 A szintén az ősszel megnyíló VÁCI1 üzletközpont azonban némiképpen különbözik az eddig megvalósult kereskedelmi-ingatlanfejlesztésektől, mivel a Vörösmarty tér és a Váci utca sarkán álló, korábban a tőzsdének is helyet adó műemléki épületet varázsolta újjá a fejlesztő cég.

 

 „A patinás műemléki épülete, a klasszikus és modern terek hangulata, valamint a Vörösmarty tér vásárló és turista forgalma miatt a VÁCI1egy újszerű szereplője lesz a kereskedelmi-ingatlanpiacnak. A piac jelenlegi helyzete miatt előreláthatóan néhány évig nem indul majd újabb, a VÁCI1-hez hasonló kereskedelmi ingatlanfejlesztés" – tette hozzá Tilki Róbert.

 

Európai nagyvárosokban találkozhatunk a VÁCI1 üzletházhoz hasonló koncepcióval, egyrészt elhelyezkedés tekintetében, azaz a belváros szívében, ahol turisztikai látnivalók vannak, illetve sétáló utcák, melyek nyüzsgő teraszos kávézókkal teli tágas terekbe torkollanak, másrészt az üzletházak szintjeinek tematikája van, mely szerint a földszinti department store és kiegészítő profilú bérlők fölötti külön szinteken található többek között a női divatáru szint és a férfi divatáru szint.  Hasonló koncepcióval rendelkezik Bécsben a Ringstrassen-Galerien, valamint Milánóban a la Rinascente.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük