Bill GatesBill Gates

Bill Gates, a Microsoft elnöke és Jeff Raikes, a Microsoft üzleti divíziójának elnöke tegnap bejelentették, hogy a Microsoft egységes kommunikációs szoftvere mostantól az egész világon elérhető.

 Bill GatesBill Gates

Bill Gates, a Microsoft elnöke és Jeff Raikes, a Microsoft üzleti divíziójának elnöke tegnap bejelentették, hogy a Microsoft egységes kommunikációs szoftvere mostantól az egész világon elérhető. Ez a bejelentés a munkahelyi kommunikáció gördülékenyebbé tételének első lépése, hiszen az új szoftver segítségével az átlagos vállalati VoIP rendszerek költsége a felére csökkenthető.

Az esemény alkalmával Bill Gates  ún. vezetői levelet intézett a felhasználók és partnerek széles köréhez, amelyben beszámol arról, hol tart most a Microsoft egységes kommunikációról alkotott jövőképének megvalósításában. Levelében kitér arra is, hogy  a hardveres, szoftveres és hálózati fejlesztések miként járulnak hozzá az áttörő jelentőségű kommunikáció-technológiai újítások megvalósításához. A Microsoft vezetői által most bemutatott, felhasználók és partnerek által is támogatott egységes kommunikációs és VoIP szoftver az alábbiakat tartalmazza: 

Microsoft® Office Communications Server 2007.

Microsoft Office Communicator 2007.

Microsoft Office Live Meeting.

Microsoft RoundTableTM.

A Microsoft Exchange Server 2007 javítócsomagjának frissítése

Bill Gates levele a Microsoft dolgozóihoz és felhasználóihoz: A szoftverrel támogatott kommunikáció kora

Aki több mint 20 éve kezdett el dolgozni, biztosan emlékszik azokra az időkre, amikor még jóval nyugodtabb volt az üzleti élet – és általában véve az élet – ritmusa. Akkoriban napilapokat, magazinokat olvastunk, és a tévéhíradóból értesültünk a világ eseményeiről. A fax épp kezdett elterjedni, mint az írott üzleti információk továbbításának elfogadott eszköze. Nem lehetett telefonhívásokat bonyolítani, ha foglalt volt a vonal, vagy nem vették fel a kagylót. Akkortájt még senki nem akarta azonnal eljuttatni dokumentumait a földgolyó másik oldalán dolgozó munkatársainak, nem várta el, hogy valós időben tudjon együttműködni valamely távoli városban lakó kollégájával, és nem is álmodott arról, hogy már a készítés napján megossza másokkal fotóit.

A technikai fejlődés azonban gyökeresen megváltoztatta a világot. Az azonnali információ-elérés és -megosztás, valamint a térbeni és időbeni határokon felülemelkedő kommunikáció elhozta a – korábban elképzelhetetlen – hatékonyság és innováció korát, amely világszerte emberek százmilliói számára teremtett új gazdasági lehetőségeket, és megnyitotta az utat az emberiség történelmében eddig példa nélküli globális gazdasági növekedés előtt.

Azt azonban senki nem tagadja, hogy van még hová fejlődnünk. Bár korábban elképzelhetetlen módokon tudunk szólni az emberekhez és juthatunk hozzá információkhoz, folyamatosan küzdünk azzal, hogy lépést tartsunk a több postafiókba, eszközre és telefonszámra érkező e-mailekkel és telefonhívásokkal; megjegyezzük a különféle jelszavakat, és szinkronizáljuk az asztali PC-k és a mobil eszközök címtárait, napárait és egyéb adatait. A kommunikációs lehetőségek sokfélesége gyakran valójában olyan teher, amely nem megkönnyíti, hanem még inkább megnehezíti az emberek mindennapjait.

2006-ban arról írtam, miként kezdik átformálni az egységes kommunikációban bekövetkezett újítások a munkahelyi kapcsolattartást. Most arról szeretnék beszámolni, hol tartunk az egységes kommunikációról alkotott jövőkép megvalósításában. Arra is kitérek majd,  a hardveres, szoftveres és hálózati fejlesztések miként járulnak hozzá az áttörő jelentőségű kommunikáció-technológiai újítások megvalósításához.   Ezek az innovációk lehetővé teszik, hogy mind a munkahelyünkön, mind pedig otthon teljesen újszerű módon osszuk meg információinkat és élményeinket a nekünk fontos személyekkel, és világszerte emberek milliárdjaihoz juttatják el a digitális technológia, és ezen keresztül a tudásalapú gazdaság előnyeit.

A csatlakozás nélküli kommunikáción túl

A helyzetet főként az teszi nagyon bonyolulttá, hogy a kommunikáció továbbra is eszközökhöz kötött. Az irodában például egy adott számon hívható munkahelyi telefont használunk. Aztán megkérjük partnereinket, hogy az irodán kívüli mobilon hívjanak minket vissza, hazaérve pedig az otthoni számunkon vagyunk elérhetőek. Külön azonosítót és jelszót használunk az otthoni és munkahelyi e-mail postafiókjainkhoz és az azonnali üzenetküldéshez.

Mindez már a közeljövőben meg fog változni. Ahogy, az azonnali üzenetátvitelnek és a videokonferenciáknak köszönhetően a kommunikáció és a szórakozás egyre nagyobb arányban zajlik az interneten és e-mailen keresztül, és általánossá válik a VoIP (Voice over Internet Protocol), az IPTV (Internet Protocol Television) és más protokollok használata, a szoftveralapú innovációk új hulláma indul el, amely el fogja törölni a határokat a jelenleg napi szinten használt különféle kommunikációs módok között. Hamarosan mindenki egyetlen, az emberi érintkezés összes területét lefedő azonosítóval rendelkezik majd, és szabadon változtathatja beszélgetés közben a hangalapú, a szöveges és a videokommunikációt, vagy éppen az eszközöket, ahogy azt a helyszín vagy az információmegosztás jellege igényli. A felhasználó jobban szabályozhatja majd, ki és hogyan tudja elérni: ha éppen elfoglalt, az eszközén futó szoftver a végzett tevékenység jellege és a hívó személye alapján el tudja dönteni, hogy zavarhatja-e a hívással.

A kommunikáció és a különféle eszközökön zajló, információ-megosztást integráló technológiák változását jól példázza a videojátékok fejlődése. Az Xbox 360 online szórakoztató és játékhálózatán, az Xbox Live-on a felhasználók távoli barátaikkal is játszhatnak. Eközben pedig a kommunikációs lehetőségek széles tárházát vehetik igénybe a videochattől és az azonnali üzenetküldéstől kezdve a szöveges, hangalapú és képi üzenetekig, úgy, hogy minden kommunikációs opció tökéletesen beépül a videojátékos élménybe. A jelenleg több mint 7 millió előfizetővel működő Xbox Live gyors ütemben alakítja át a különféle szórakozási formák elérését. Felhasználói valós időben, térbeli korlátok nélkül oszthatják meg egymással élményeiket.

Ám ez csupán a kezdet. Nemrég vezettük be a Games for Windows – Live megoldást, amely a PC-jükön játszó felhasználók millióit kapcsolja össze az Xbox 360 játékosokkal. Ily módon a Windows és az Xbox 360 videojátékok használói anélkül versenyezhetnek és kommunikálhatnak egymással, hogy ebben eszközük bármilyen módon korlátozná őket.

A fiatalok – illetve a legújabb digitális kommunikációs eszközöket ismerő bármely felhasználó – kommunikációs elvárásai megváltoztatják az üzleti gyakorlatot. Számukra a vezetékes telefon olyan őskövület, amely nélkülözi a mobil eszközöknél megszokott rugalmasságot és képességeket. Az SMS-en felnőtt nemzedék a napi üzleti kommunikációban is elfogadott módszerré teszi az azonnali üzenetátvitelt. Az ad hoc virtuális közösségekben való részvételhez szokott felhasználó olyan eszközöket igényel, amelyek támogatják a virtuális munkacsoportok létrehozását. Mivel ezen felhasználók számára az online információgyűjtés és -tárolás a mindennapi élet része, csoportszintű webhelyeken, wikikben vagy más digitális felületeken szeretik létrehozni és megosztani az információkat.

Ezek az elvárások pedig a vállalatokat is új kommunikációs stratégiák és technológiák bevezetésére ösztönzik. Akik már elindultak az úton, máris sokféle előnyt tapasztalnak, többek között a költségek számottevő csökkenése és a hatékonyság jelentős javulása terén. A Microsoftnál például Exchange Server 2007 Egységes Üzenetküldési megoldásra cseréltük régi hangposta-rendszerünket, és ezzel a lépéssel évente 5 millió dollárt takarítunk meg a karbantartási és a hardverköltségeken. Ami pedig még ennél is fontosabb: az Exchange Server 2007 egyik szolgáltatása támogatja a hagyományos telefonos infrastruktúra és a VoIP integrálását a vállalati üzenet-átvitellel, valamint a naptár- és címtárkezeléssel. A telefonos kommunikáció és az üzenetátvitel konvergenciája pedig fokozza a dolgozói munka hatékonyságát, és mérsékli az informatikusok leterheltségét.

A kommunikációs technológiák következő szériája

A Microsoft a mai napon indítja útjára San Franciscóban a nagyvállalati VoIP és az üzleti célra szánt Egységes Kommunikációs termékek következő szériáját. Új termékeink között szerepel a kommunikációs lehetőségek széles körét ( a jelenlét érzékelést, a hangalapú kommunikációt, az azonnali üzenetátvitelt és a videót) egységesítő Microsoft Office Communications Server 2007 és a Microsoft Office Communicator 2007. A két új termék megkönnyíti a dolgozók számára a valós idejű kommunikációt és együttműködést azáltal, hogy megmutatja nekik, elérhetőek-e a keresett személyek. A termékek lehetővé teszik, hogy a felhasználó a Microsoft Office rendszer alkalmazásaiból kezdeményezzen e-mail, hangalapú, azonnali üzenetátvitelre épülő vagy videokommunikációt, így a munkát megszakító mozzanat helyett a napi munkafolyamat szerves részévé teszi az együttműködést. Ha az adott személy az Office Communicator Mobile szintén ma bevezetett új verzióját használja, Windows Mobile operációs rendszert futtató eszközökön keresztül is kapcsolatot tarthat kollégáival.

A szintén ma bemutatott Microsoft RoundTable fejlett video- és VoIP-konferencia eszköz 360 fokos képet ad a tárgyalóteremről, és szélessávú audio- és videorendszerrel követi a résztvevők közötti beszélgetést. A RoundTable és az Office Live Meeting vagy az Office Communications Server segítségével a különféle helyszíneken dolgozó felhasználók úgy beszélgethetnek és oszthatják meg információikat egymással, mintha ugyanabban a szobában lennének. A RoundTable segítségével a cég rögzítheti is a megbeszélést későbbi felhasználásra.

Ezek a termékek hatalmas lépéssel visznek minket közelebb az ésszerűsített, integrált kommunikációról alkotott jövőkép megvalósítása felé. Ebben az elképzelt jövőben az emberek anélkül végezhetnek hatékonyabb munkát, lehetnek kreatívabbak, illetve tarthatnak kapcsolatot egymással, hogy ebben az épp használt eszköz vagy hálózat bármilyen formában korlátozná őket.

A jövőbeni innováció alapja

Nehezen lehet felmérni az előttünk álló változások jelentőségét. A szabványos, szoftverrel támogatott kommunikációs technológiák gyorsítani fogják a hangalapú, a szöveges és a videokommunikáció, valamint az alkalmazások, az információk és ügyletek konvergenciáját, és olyan tökéletes kommunikációs környezetet hoznak létre, amely a munkahelyi és az otthoni tevékenységeket is lefedi. Az új alapon formálódó termékek, szolgáltatások és képességek pedig mélyreható, gyakran nem várt változásokat eredményeznek majd a világban.

Ezek a változások nem csupán azokat a fejlett országokat fogják érinteni, ahol mindenki hozzáfér a digitális technológiához, hanem a fejlődő gazdaságokat is. Jelenleg mintegy 1 milliárd ember rendelkezik PC-vel, ami Földünk 6 milliárdos népességének csupán töredéke. Ha – például olcsóbb mobil eszközök révén – elérhetőbbé és könnyebben kezelhetővé tesszük a technológiát, a globális tudásgazdaságtól mindeddig elzárt százmilliók előtt nyitunk meg új társadalmi és gazdasági lehetőségeket. Ha a világ lakói közül többen kamatoztathatják ötleteiket, tehetségüket, és kapnak lehetőséget a munkára, akkor olyan innovációk fognak születni, amelyek valamennyiünk életét gazdagabbá, sikeresebbé és teljesebbé teszik.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük