A történelem folyamán az ember életkilátásait nagymértékben meghatározta, hogy hol született. Egy gazdag és fejlett társadalomban élő átlagos gyermek valószínűleg sokkal jobb körülmények között és jóval tovább él, mint egy szegény ország legokosabb, legtehetségesebb gyermeke.

 

A történelem folyamán az ember életkilátásait nagymértékben meghatározta, hogy hol született. Egy gazdag és fejlett társadalomban élő átlagos gyermek valószínűleg sokkal jobb körülmények között és jóval tovább él, mint egy szegény ország legokosabb, legtehetségesebb gyermeke.

Ez valószínűleg még ma is így van, de kevésbé helytálló, mint korábban.

Ami megváltozott, az az, hogy az információs és kommunikációs technológia megkönnyíti az egymástól távoli helyszíneken élő emberek és vállalkozások számára azt, hogy egymással kommunikáljanak vagy üzletet kössenek. Sokkal több ember számára nyílnak meg azok az óriási lehetőségek, amelyek a lakóhelytől függetlenül lehetővé teszik a részvételt a globális gazdasági életben. Egy Kínában, Indiában vagy szinte bármelyik más feltörekvő gazdaságban élő magasan képzett fiatal kilátásai hamarosan, sőt, esetleg már most jobbak lesznek, mint egy Európában vagy az Egyesült Államokban élő szakképzetlen fiatal kilátásai.

Ez a folyamat, amely ugyan kihívást jelent a fejlett gazdaságok versenyképessége számára, emberek milliárdjait segíthet kiemelkedni a szegénységből, és létrehozhat egy stabilabb, békésebb és igazságosabb világot. Ahhoz, hogy sikeresek legyenek ebben az új világban, a fejlett és fejlődő országoknak egyaránt arra kell összpontosítaniuk, hogy növeljék munkaerejük termelési kapacitásait. A hatékonyság fokozásának egyik módja az információs és kommunikációs technológiába történő befektetés. Még nagyobb versenyelőny származhat abból, ha az oktatásba történő befektetés révén javítjuk a munkaerő képességeit. Az egyre inkább globalizálódó gazdaságban a tudás és a képességek különböztetik meg egymástól a nemzeteket, csakúgy, mint az egyéneket.

Szerencsére, a tudás terjesztésének elősegítésére hatékony új eszközök állnak rendelkezésre. Amikor közel 35 évvel ezelőtt jelentkeztem a Harvard egyetemre, részben az is vonzott, hogy lehetőségem lesz hallgatni Nobel-díjas tudósok, valamint a Harvard briliáns tanári kara más tagjainak nagyszerű előadásait. Ma az egyetemek online előadásokat, szemináriumokat, vizsgákat és képesítéseket kínálnak a világ bármely részén élő diákoknak. A technológia lehetővé teszi, hogy a felsőoktatás – és a gazdasági lehetőségek – egyre több ember számára legyenek elérhetőek, lakhelyre való tekintet nélkül.

Az alap- és középfokú oktatásban a tanárok ugyanígy integrálják a tananyagba a technológiát, így tehát az osztályteremben szerzett tapasztalatok sokkal inkább összhangban vannak a diákok iskolán kívüli, az internettel, a multimédiával és az egymással történő azonnali üzenetváltással kapcsolatos tapasztalataival.

A Microsoftnál látom, hogy a szoftver csodája miként segít milliókat abban, hogy hatékonyabbak és kreatívabbak legyenek. Arról is meg vagyok győződve, hogy a szoftver különösen fontos szerepet játszhat abban, hogy segítse a társadalmakat legsúlyosabb kihívásaik kezelésében. A szoftver és technológiai innováció segít erősíteni az egészségügyet, megvédeni a környezetet, javítani az oktatást, és bővíteni a társadalmi és gazdasági lehetőségeket.

Mivel az IT és az oktatás a gazdasági lehetőségek megteremtésének rendkívül fontos tényezője, a Microsoft mélyen elkötelezett a technológiához való hozzáférés elősegítésében, valamint az innovatív oktatási és tanulási metódusok elterjesztésében. A fejlődő és kevésbé gazdag országokban, ahol a Microsoft működik, igyekszünk felvértezni a diákokat azokkal a praktikus képességekkel, amelyekre a mai tudásgazdaságban szükségük lehet.

Ezen célok elérése érdekében 2003-ban ötéves, mintegy 250 millió USD költségvetésű kezdeményezést indítottunk útjára Microsoft Társ a Tanulásban (Partners in Learning – PiL) program néven. Azóta oktatókkal, kormányzati döntéshozókkal és közösségi vezetőkkel dolgozunk együtt több mint 100 országban. Ez idáig a Társ a Tanulásban program több mint 3,6 millió tanárhoz valamint iskolai vezetőhöz, és több mint 76 millió diákhoz ért el.

A Társ a Tanulásban program hatását jelző példák közé tartozik az indiai Shiksha projekt. E program keretében a Microsoft kormányzati tisztviselőkkel és oktatókkal működött együtt szerte Indiában, hogy az elmúlt négy év során több mint 160.000 tanár számára biztosítson képzést azzal kapcsolatban, hogy miként kell használni az információtechnológiát az osztályteremben. Magyarországon a Társ a Tanulásban program kulcsfontosságú szerepet játszott abban, hogy csökkenjen az olyan diákok száma, akik nem részesülnek technológiai jártasságot adó képzésben. Ennek eredményeképpen a 2005. évi 34%-os arányt 2007-re 8%-ra sikerült csökkenteni. Kolumbiában pedig segítettünk abban, hogy hatalmas mértékben emelkedjék az iskolákban a számítógépek száma. Így ma 48 diákra jut egy számítógép, míg 2002-ben 142 tanulónak kellett egy gépen osztoznia.

Ezen a héten a Microsoft örömmel jelenti be, hogy újabb öt évvel meghosszabbítja Társ a Tanulásban programját, amely több mint 500 millió USD költségvetéssel fog működni. Terveink között szerepel a fiatalok igényeinek, érdeklődésének és álmainak előtérbe helyezése, ugyanis ők azok, akik minden nemzet gazdasági és társadalmi jövőjét magukban hordozzák. Tervezzük továbbá a program kiterjesztését az oktatás reformjára is, hogy több mint 250 millió diákot és tanárt érjünk el az elkövetkező öt évben.

A számítógépek és az internet megváltoztatták világunkat, de hatásuk végeredményben sokkal nagyobb lesz bárminél, amit eddig láttunk. Ahogy a jövőben a technológia továbbfejlődik, még sokkal fontosabb szerepet fog játszani az oktatásban, az üzleti életben, a kormányzatban, a gazdaságban és a társadalomban. Az oktatókkal történő együttműködéssel a diákok tanulásának fejlesztése érdekében a Microsoft célja biztosítani azt, hogy a világ népességének egyre nagyobb lehetősége legyen arra, hogy teljes körűen élvezze a technológia kínálta előnyöket, tekintet nélkül arra, hogy hol születtek.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük