Bár a legtöbben azt hisszük, tisztában vagyunk a közlekedés szabályaival, szomorúan jelenthetem, hogy NEM! És nincs ez másképp közel sem reprezentatív mintánk, többek között Kustánczi Lia, Zimány Linda, Bárdosi Sándor és Fekete Pákó esetében sem, akik egytől egyik megbuktak volna a Notebook Store és a Transport Media által támogatott rendezvényen.

 

Bár a legtöbben azt hisszük, tisztában vagyunk a közlekedés szabályaival, szomorúan jelenthetem, hogy NEM! És nincs ez másképp közel sem reprezentatív mintánk, többek között Kustánczi Lia, Zimány Linda, Bárdosi Sándor és Fekete Pákó esetében sem, akik egytől egyik megbuktak volna a Notebook Store és a Transport Media által támogatott rendezvényen.

Vajon tudjuk egyáltalán, hogyan született a KRESZ szó? Nem, nem! Nem Kresz Géza hegedűművész írt zeneművet a közlekedésről. A KRESZ mozaikszó, a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása fogalom rövidítése, amely először több mint egy évszázada lépett érvénybe Magyarországon, hiszen a forgalom már akkor sem létezhetett szabályozás nélkül.

Nos, a mai KRESZ az akkorinál kissé bonyolultabb és sokan a legalapvetőbb fogalmakkal sincsenek tisztában, azzal pedig pláne nem, hogy a közelmúltban jelentős változások történtek a közlekedés szabályaiban. Erre próbálta felhívni a figyelmet a 2010.május 20-án a Mammut I-ben KRESZ-vizsga sztárokkal címmel megrendezett a sajtóeseményt, amelyen számos meghívott hazai sztár, köztük Kustánczi Lia, Zimány Linda, Bárdosi Sándor és Fekete Pákó adott számot a forgalomban elvárható tudásáról, kevés sikerrel. Ők notebookokon tettek KRESZ vizsgát, amelyen – finoman szólva is – vegyes eredmények születtek.

Valójában, ha ez egy valós teszt lett volna az összes sztár megbukott volna, aminek életben az a következménye, hogy bevonják jogosítványukat. A hangulat azonban felemelő, vidám volt. Ha celebjeink viselkedését elemezzük vizsga közben a következő eredményt kapjuk. Az első helyen végzett Bárdosi Sándor is 15 hibapontot gyűjtött. Második lett Zimány Linda, Harmadik Kustánczi Lia végül, de nem utolsó sorban Fekete Pákó, aki a maximális 75 pontból 39 pontot gyűjtött mindössze!

És most nézzük, hogyan viselkedtek sztárjaink teszt közben:
Bárdosi Sándor és Fekete Pákó vitte a prímet, folyamatosan kommentálták az eseményeket, hogy épp eltalálták-e vagy sem – szerintük. Pákó segítséget próbált kérni Sanyitól az olvasásban, de már a kezdetekkor ráébredtek, hogy egy kérdés megválaszolására mindössze egyetlen (!) perc jut, így ez a terv hamar megbukott.

 Pákónál nehéz volt eldönteni, hogy amikor magában beszélt s közben mutogatott a monitorra, vajon segítség ez neki az olvasásban és megértésben, vagy pedig ecc-pecc-kimehetsz módon próbálja eltalálni a helyes megoldást. Pákó – ha tudásával nem is – legalább a közönség szórakoztatásában tündökölt, például amikor nagy örömében felkiáltott, hogy végre egy helyes megoldás, amikor a kérdés a gyermekülés biztonságos bekötési módjára vonatkozott, amelyet egy fehér (bőrű) baba fotójával illusztráltak. Sanyi természetesen rögtön kommentálta: – minek örülsz? Hogy nem a tiéd?! Zimány Linda már érkezéskor rosszul indított, hiszen elkésett a vizsgáról, de még így is hamarabb befejezte a tesztet, mint Pákó, aki időben érkezet és elmondása szerint jogosítványát Amerikában szerezte, de Magyarországon honosította. Bárdosi Sanyi hol koncentrált, hol bohóckodott.

A végeredménynél a rossz válaszait próbálta megmagyarázni, azonban a magyarázatok a valóságban vajmi kevéssé érdeklik a vizsgabiztosokat.

Zimány Linda a késés miatt feldúltan érkezett, a közlekedéssel és az autósokkal is akadt egy kis problémája – mily meglepő -, de a KRESZ vizsgán kiadhatta dühét, a feladatokon bosszút állva. Kustánczi Lia nagyon komolyan vette a vizsgát, amelynek időtartama (50 perc) alatt meg sem szólalt, csak a tesztre koncentrált, bár a végeredményen ez kevéssé látszott meg.

A játékos vizsga az eredmények tekintetében végül a jó hangulat ellenére is siralmasan végződött, ami komoly figyelmeztetés valamennyi autósnak, hiszen a celebekéhez hasonló tudással a legjobb esetben is a jogosítványba vagy a rendszám elvesztésébe – és jelentős ősszegbe – kerülhet a közúti közlekedésben való részvételük, rosszabb esetben azonban súlyos baleset és börtönbüntetés is lehet a tudatlanság „jutalma"!

Steiner Gábor

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük