2016. május 6-án a Budapest Music Centerben Csordás Klára – ének, és Szalai András – cimbalom közreműködésével a Concerto Budapest Concerto Color bérletes koncertjén két ősbemutatót is hallhatunk. Vezényel Gémesi Géza.

 

2016. május 6-án a Budapest Music Centerben Csordás Klára – ének, és Szalai András – cimbalom közreműködésével a Concerto Budapest Concerto Color bérletes koncertjén két ősbemutatót is hallhatunk. Vezényel Gémesi Géza.

 

 „Amikor Keller András útmutatása alapján összeállítottam a ma esti hangverseny műsorát, építhettem zenekarának sokoldalúságára, hiszen a Concerto Budapest minden más magyar zenekarnál szélesebb és kezdeményezőbb repertoárral rendelkezik. Ehhez megvan a tagokban a nyitottság, s nem különben a kamarazenészi elkötelezettség is. Így került a műsorban egymás mellé nagy létszámú kamaraegyüttes (Vidovszky, Schönberg), színházi zenekar (de Falla), szalonzenekar (Debussy), vonószenekar (Horváth), és ütőhangszerekkel kiegészített vonósegyüttes (Gémesi) is.

A műsor dramaturgiájának felépítésével párhuzamosan számos személyes érintettségemnek is hangot adhattam. Hajnal című darabom ajánlása a kilencvenedik születésnap apropóján a Kurtágházaspárnak szól, s zenei anyagával is egy harminc évvel ezelőtti szép pásztói napra emlékeztet. A Romantikus olvasmányok címében a második szóra tenném a hangsúlyt. Mint annyiszor, most is a külső anyagot alkalmazó szerző karaktere, olvasata érvényesül. Hogy ezt miért érezhetjük így, legfeljebb körülírni lehetne, legtömörebben mégis Vidovszky egyéniségének erejével magyaráznám, ugyanúgy, mint a Pergolesit vagy Csajkovszkijt felhasználó Stravinsky esetében. A Gurre-Lieder (melynek egy önállóan is előadható részlete a Lied der Waldtaube) a fiatal Schönberg egyik legnagyobb teljesítménye. A Kossuth-szimfóniát megíró Bartók jut róla eszembe, hiszen zenetörténeti helyüket mindketten lényeges stílusváltás után foglalják majd el. Ugyanakkor elsöprő tehetséggel írják ki magukból példaképeiket – míg Bartók Richard Strauss hatásával készül leszámolni, addig Schönberg és követői fölött ugyanúgy Gustav Mahler szelleme lebeg, mint ahogy a mi nemzedékünké felett Kurtág György.

A második félidő első két darabját egy pótolhatatlan veszteség köti össze: a fájdalmasan korán elment Vékony Ildikó emléke. A fiatal pályatárs, Horváth Márton Levente címadása (Falak) szándékosan többértelmű, de utal a 2009-es tragikus délelőttre. A mű ajánlása Szalai Andrásnak is szól, akit Ildi – a Rácz Aladár óta élt legnagyobb cimbalomművész – utódjának jelölt meg. Ugyancsak rá gondolva szólaltatjuk meg Debussy kis gyöngyszemét (La Plus que lente), mely szerzője egyetlen eredeti cimbalom-szólamát tartalmazza. Manuel de Falla El amor brujo című balettzenéjét eredetileg legnagyobb magyarországi rajongójával, Szőllősy Andrással állítottuk volna párba, de azután is meghagytuk záró darabnak, miután másképp alakult a program. A spanyol folklór elemeit egyszerűen, de hatásosan felhasználó remekmű leghíresebb tétele a Tűztánc, s kell-e manapság erősebb zárógondolat, mint hogy zenével kergessük el a rossz szellemet" (Gémesi Géza)

 

Műsor:

Gémesi Géza: Hajnal – ősbemutató

Vidovszky László: Romantikus olvasmányok

Schönberg: Lied der Waldtaube

Horváth Márton Levente: Falak – ősbemutató

Debussy: La Plus que lente

Manuel de Falla: El amor brujo

 

A közreműködők:

Gémesi Géza

Tanulmányait a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában kezdte, majd a Liszt Ferenc Zeneakadémián 1979 és 1989 között szerzett diplomát (Szokolay Sándor – zeneszerzés, Soproni József – ellenpont, Dobszay László – formatan, Lukács Ervin és Ligeti András – vezénylés). 1987 és 1994 között a Miskolci Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola Szimfonikus Zenekara, 1989 és 1995 között az Egri Szimfonikus Zenekar vezetője. 1998 és 2007 között a Békéscsabai Szimfonikus Zenekar állandó vendégkarmestere. 1996 óta a Budapest-Hegyvidéki Kamarazenekar művészeti vezetője és karmestere. Tagjaiból megalakítja a Rondino Együttest, majd ennek mentén a Rondino Fesztivált. Komponensi és karmesteri munkásságának középpontjában a kortárs zene szeretete áll; dirigált már elsőként friss Kurtág György, Dukay Barnabás, Sáry László és Jeney Zoltán műveket, de Berlioz, Britten, Mahler vagy Messiaen ősbemutatók is nevéhez fűződnek. Közreadásai jelentek meg az Editio Musica Budapest Új Liszt Összkiadásában, illetve az általa alapított BHKZ Edition Liszt Rarities sorozatában. Rekonstruálta Liszt Faust-szimfóniájának zenekari és kétzongorás ősváltozatait. Szerzői CD-jét a Hungaroton Classic adta ki, karmesteri tevékenységét pedig a BMC Records, a Bayer Records, valamint a BHKZ gondozásában megjelent CD-k dokumentálják.

 

Csordás Klára

Zenei tanulmányait egy Kodály-módszert alkalmazó iskolában kezdte, majd a Bartók Béla Konzervatóriumban folytatta azt. Diplomáját a Liszt Ferenc Zeneakadémián szerezte meg operaénekesként valamint zenetudósként. Tanárai Fekete Mária, Kurtág György, Kroó György és Somfai László voltak. Számos mesterkurzuson vett részt többek közt Jevgenyij Nyesztyerenkóval, Hans Hotterrel és Helmut Rillinggel. Diplomájának megszerzése után a Bécsi Zeneakadémián tanult tovább Hilde Rössel-Majdannál. Énekművészi pályáját szólistaként a Nemzeti Filharmóniánál, operaénekesként pedig Bécsben kezdte. Később a Mannheimi Nemzeti Színházba szerződött, majd a Stockholmi Királyi Operaházban és a Folkoperanban dolgozott a neves színpadi rendezővel, Lars Rudolfsonnal. Főbb szerepei: Eboli, Amneris, Judit, Preziosilla, Brangäne, Carmen, stb. A jelenleg Párizsban élő, Cziffra-díjas művésznő a világ legnevesebb koncerttermeiben lépett fel, mint például Opera Bastille, Théâtre des Champs Elysées, Herkulessaal, a Wigmore Hall, Teatro Colon. A kortárszene világában Eötvös Péterrel, Wolfgang Rihmmel, Sofia Gubaidulinaval, Salvatore Sciarrinoval,

Matthias Pintscherrel, Mauricio Kagellel és Sáry Lászlóval dolgozott együtt. Anyanyelvén kívül angolul, németül, franciául, svédül spanyolul és olaszul kitűnően beszélő művésznő orosz, lengyel és norvég nyelven is énekel. Bartók-dalokat tartalmazó CD-je a Pyramid labelen, Chants Sacrés lemeze Fassang Lászlóval a Forlane labelen jelent meg.

 

Szalai András

Tanulmányait a budapesti Bartók Béla Konzervatóriumban, majd a Liszt Ferenc Zeneakadémián végezte cimbalom és zeneszerzés szakon. Tanárai voltak Szeverényi Ilona, Fekete Győr István és Vajda János. Több zenei verseny díjazottja, az Országos Rácz Aladár Cimbalomversenyen többször is első, Csehországban a Nemzetközi Cimbalomversenyen volt 3. helyezett. Számos szóló- és kamarazenei estje mellett játszott a Szlovén, a Varsó-i,

Krakkó-i, Valencia-i Filharmonikus Zenekarral, a Bécsi Rádió Szimfonikus Zenekarával. Kiemelkedő szerepe van kortárs zeneszerzők műveinek tolmácsolásában. A Korunk Zenéje Fesztivál és az Új Magyar Művek Hangversenyciklusai állandó szereplője, 2011-ben Kurtág György 85. születésnapi koncertjének egész estés közreműködője volt a Művészetek palotájában. Számos új művet ajánlottak neki. Több kortárszenei együttes tagja, köztük az UMZE kamaraegyüttesé és a Ludium együttesé. A Szent István Király Zeneművészeti Szakközépiskola tanára. Zongoraversenyét Monostori Gábor és a Szent István Király Szimfonikus Zenekar mutatta be, Antal Mátyás vezényletével, 2011-ben a Művészetek Palotájában. Felvételei megtalálhatók a Magyar Rádióban és a Hungarotonnál.

Munkásságát Artisjus-díjjal honorálták.

 

2016. május 6. 19:30

Concerto Budapest Concerto Color koncertje

Budapest Music Center

Budapest, Mátyás utca 8.

 

http://www.concertobudapest.hu

http://bmc.hu

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük