Saját darabját vezényli Thomas Ades, a sokoldalú brit muzsikus 2015. március 31-én a Művészetek Palotájában a Concerto Open koncerten. A Magyarországon újdonságnak számító nagyzenekari sorozat, a Concerto Open célja, hogy globális képet adjon Európa és a nagyvilág zenéjéről, azért, hogy a magyar koncertlátogatók is megismerjék az aktuális irányzatokat.

 

Saját darabját vezényli Thomas Ades, a sokoldalú brit muzsikus 2015. március 31-én a Művészetek Palotájában a Concerto Open koncerten. A Magyarországon újdonságnak számító nagyzenekari sorozat, a Concerto Open célja, hogy globális képet adjon Európa és a nagyvilág zenéjéről, azért, hogy a magyar koncertlátogatók is megismerjék az aktuális irányzatokat.

 

A Concerto Budapest ebben a sorozatában a jelenkor leginnovatívabb személyiségeit hozza el Magyarországra, akik nemcsak kreatív alkotók, előadóművészek, zeneszerzők, de jelentős gondolkodók is, akik sokoldalú művészetükkel próbálnak választ adni a jelenkor kérdéseire.

 

Március 31-én Thomas Adés lesz a Concerto Budapest vendége, aki nemcsak vezényli majd a zenekart, de a fináléban Haláltánc című, Lutosławski lengyel zeneszerző emlékére írt műve is bemutatásra kerül. Adés az ezredforduló egyik legelismertebb brit zeneszerzője, zongoraművész és karmester is egyben. Zongoristaként nem csak XX. századi szerzőket, de klasszikusokat (pl. Schubert) is játszik, első sikerét 1993-ban – alig 22 évesen -, a londoni Purcell Roomban megtartott szólóestjével aratta. Rendszeres partnere többek között annak a brit csellóművésznek, aki 2014 decemberében szintén a Concerto Budapesttel lépett fel. Nagyzenekari és kamaraművei mellett különösen a Shakespeare-darabon alapuló, Vihar című operájáról híres, amely 2004-es londoni ősbemutatója óta megjárta a világ legnagyobb operaházait.

 

A program:

Prokofjev: Őszi vázlatok op. 8.

Csajkovszkij: Francesca da Rimini – szimfonikus költemény op. 32.

Thomas Ades: Haláltánc

Közreműködik: Christianne Stotijn (mezzo-szoprán), Mark Stone (bariton)

Vezényel: Thomas Ades

 

Két jól ismert és népszerű orosz zeneszerző egy-egy darabja előzi meg Adés Haláltáncát: Prokofjev Őszi vázlatok-ját Csajkovszkij Francesca da Rimini című szimfonikus költeménye követi. „A Francesca da Rimini szimfonikus fantázia Dante Isteni színjátékának ihletése nyomán keletkezett, és ugyanabba a műfajcsoportba tartozik, mint a Shakespeare-inspirációra írt Rómeó és Júlia, valamint a Vihar című fantázia. Csajkovszkij 1876-ban írta és a következő évben Moszkvában mutatta be a művet. Témáját bölcs ökonómiával leszűkíti, és a dantei trilógia egyetlen – közismert – epizódjának tükrében mutatja be az elátkozott lelkek tragédiáját. A Pokol második körében találkozik Dante azokkal, akik szerelmükkel vétkeztek; közöttük felismeri Francesca da Rimini gyengéd és szomorú alakját, aki kérésére elmondja, miként szerették meg egymást bűnös módon Paolo Malatestával, miközben egy könyvből Lancelot szerelméről olvastak. A híres Ötödik ének e részletét a zeneszerző egyébként kinyomatta a partitúra elejére." (Pándi Marianne: Hangversenykalauz)

 

A koncert második felében az este legizgalmasabb részéhez érünk, hiszen mindig kivételes és emlékezetes élmény az, amikor egy zeneszerző saját művét dirigálja, ráadásul a Haláltánc Thomas Adés egyik legújabb, 2013-ban íródott műve, így nem csak Magyarországon, de világszerte is alig néhány koncerten volt hallható eddig. A Haláltánc ismeretlen szerzőtől származó szövegének forrása egy 30 méter hosszú falvédő, amely korábban az észak-német Lübeck város egyik templomának falán lógott (sajnálatos módon mára a falvédő már megsemmisült). A szerzeményben két hangon szólal meg a szöveg: a bariton a Halált testesíti meg, míg a másik sokkal lírikusabb hang azokat a lelkeket, akik hiábavalóan próbálnak küzdeni ellene.

 

2015. március 31. kedd 19:30

Concerto Open III.

Művészetek Palotája

 

http://hu.concertobudapest.hu

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük