Dakar 1. 

Az A.S.O. (Amaury Sport Organisation) a Dakar Rally 2008 budapesti tájékoztatóját május 24-én tartotta, melyen részt vesz Etienne Lavigne versenyigazgató, Dakar fõszervezõ, Frédéric Lequien megbízott motorsport igazgató, Szalay Balázs, az A.S.O. kelet-európai képviselõje, Dr. Ujhelyi István államtitkár, valamint a rendezvény díszvendége, a tízszeres Dakar-gyõztes Stephane Peterhansel.

Dakar 1. 

Az A.S.O. (Amaury Sport Organisation) a Dakar Rally 2008 budapesti tájékoztatóját május 24-én tartotta, melyen részt vesz Etienne Lavigne versenyigazgató, Dakar fõszervezõ, Frédéric Lequien megbízott motorsport igazgató, Szalay Balázs, az A.S.O. kelet-európai képviselõje, Dr. Ujhelyi István államtitkár, valamint a rendezvény díszvendége, a tízszeres Dakar-gyõztes Stephane Peterhansel.

A 30. alkalommal megrendezendõ sivatagi verseny 6 ezer km-es távot ölel fel, a szervezõk javában dolgoznak az útvonal megtervezésén térképeken, ill. majd a szabadban, új kalandokat kínálva a résztvevõknek. 

A kiinduló helyszín harmadik alkalommal lesz Portugália, a versenyzõk áthaladnak Marokkón, Mauritánián és Szenegálon.  A gyorsasági szakaszok össztávja közel 6000 kilométer lesz, benne a 2002-es verseny óta mért  leghosszabb szakaszokkal.

A szervezõk új nevezési eljárás mellett döntöttek, megkímélendõ a csapatokat és versenyzõket a nevezési határidõ elõtti kapkodástól és pániktól. A határidõt meghosszabbították, azaz május 15-tõl június 22-ig lehet nevezni.

A 2008. január 5-i lisszaboni startnál egy rendkívül erõs mezõny állhat majd rajthoz.

Etienne Lavigne ismertette a tervezett menetrendet:

2008. január 2-3. és 4. délig:  adminisztratív ellenõrzés és gépátvétel,

2008. január 4. este:  szervizcsapatok útbaigazítása, versenyzõk útbaigazítása,

2008. január 5-20.:  Portugália, Spanyolország, Marokkó, Mauritánia, Mali és Szenegál átszelése,

2008. január 13.:   pihenõnap Nouakchottban,

2008. január 20.:   Célbaérés – Díjkiosztó ünnepség.

A verseny útvonala:

Az egyik legfogósabb kérdés volt, a tervezett szakaszok változatos afrikai terepen vezetik a versenyzõket, az eddigieknél is sportosabb megoldásokat követelve.  Az idei tervezett útvonal az elõzõ évhez képest hosszabb gyorsasági szakaszokat tartogat;  a 2007-es évben a mért össztáv 4300 km volt, jövõ januárban a versenyzõk több mint 6 ezer km-es off-road kalandra készülhetnek,  a betonúton megtett szakaszok jócskán lerövidülnek.

A portugáliai Lisszabon már bizonyított, a város nem csupán a verseny minõségi elvárásainak felelt meg már kétszer, 2006-ban és 2007-ben, de a résztvevõk számára is lelkesítõ volt a városban összegyûlt lelkes szurkolótábor.  Mintegy egymillió rajongó állt sorfalat az Afrikába vezetõ gyorsasági szakaszok mentén 2007-ben. 

Marokkónak mindig kulcsszerepe volt a Dakar kalandban, már 12 alkalommal, mivel ez a ?kapu Afrika felé" és egyben az elsõ trükkös pályák kezdete is. A pilótáknak a starttól kezdve jól ki kell nyitni szemüket, hiszen nagy meglepetések érhetik õket, úton-útfélen. A kétszeres Dakar gyõztes Hiroshi Masuoka például guruló hordókkal találta magát szembe

A 40 szakasz olyan helyeket érint, mint Tanger, Er Rachidia, Rabat, Ouarzazate, Agadir, Tan-Tan…

A verseny Mauritániát  már 19 alkalommal szelte át, mindig fordulópontot jelent a Dakar ralin. Mauritánia homokján, mely 1983 óta ad otthont a verseny e szakaszának,  bármi megtörténhet.  Az ország lebilincselõ tájain haladva a versenyzõk számára a legfontosabb; a navigáció. Könnyen támadhat itt a versenyzõk közötti idõkülönbség, akár órákban mérhetõ is  a Nemán és Ayoun-El-Atrouson átvezetõ úton, Atarból Nouakchott felé. 

Szenegál és fõvárosában a versenyzõk célba érése az ünneppel és szenvedéllyel egyenlõ, a szenegáliak lelkesedését, érdeklõdését 26 alkalommal keltette már fel.  A Dakarig vezetõ út kalandos és embert próbáló. Szenegál türelemre és emberségre tanítja az ott megforduló embereket. 

Dakar 2.

A verseny szabályait  az évek során összegyûlt résztvevõi kívánságok figyelembe vételével állították össze.

Az amatõrök is indulhatnak, bizonyíthatják rátermettségüket, a hangsúly a navigáción lesz, ami sokat segít az amatõröknek a profikkal szemben, mert a köztük lévõ különbség így kevésbé éles és könnyebben kiegyenlíthetõ.

Ezzel kapcsolatos, hogy számos technikai intézkedést hajtottak végre a benevezett gyári csapat autóin a teljesítmény csökkentére, a különbségek mérséklésére. Ez évben a levegõszûkítõk átmérõjét egy milliméterrel csökkentik, az autókat pedig 6 helyett 5-fokozatos sebváltókkal szerelik fel.  Ezen kívül, a versenyzõk egy-két szakaszt szervizjármûvek nélkül tesznek majd meg, ezeken a szakaszokon csakis egymásra vannak utalva, ez is segít az amatõrök és a profik közötti különbség csökkentésében, tudvalevõ, hogy a profik mögött jóval nagyobb háttércsapat áll.  2008-ban az amatõr nevezõk versenyén a 15 ezer eurós díjat az Elf-fel szövetségben a legjobb motorosnak szánják a szerviz nélküli motorosok kihívásának keresztelt versenyben. Ebben a kihívásban olyan versenyzõk vesznek részt, akik nem rendelkeznek szervizcsapattal. A díjat a rali végén osztják ki.

A Dakar 15 szakaszán tehát autós, motoros, kamionos és quados résztvevõk navigálnak Lisszabon és Dakar között.

A versenyzõk a navigációban magukra vannak utalva, önállóan kell megtalálniuk az ellenõrzõpontokat és az idõellenõrzõket. Az útra vonatkozó utasításokat, útmutatókat a szakaszonként kapott itiner tartalmazza, GPS-t használhatnak iránytûként, emlékeztetõként.  Az Iritrack mûholdas információ-küldõ rendszer minden jármû számára kötelezõ, ezzel kommunikálhat a versenyzõ a PC-vel (versenyközponttal), veszély esetén pontosan megadhatja a szervezõknek saját helyét. Minden nap elõbb a motorosok, majd az autósok, végül a kamionok indulnak el, az elõzõ napi eredmény alapján.

A szervezõk nagy súlyt helyeznek a vészhelyzetek kiküszöbölésére, a biztonságra, ez a versenyzõket, illetve a rali nézõit érintheti.  A tavaly megszabott útbiztonsági terveket idén a 2008-as versenyhez megújítják.

200 ezer eurót költenek jelenleg Afrikában a biztonsági intézkedésekre (RSP), ezzel kapcsolatban júliusban és decemberben az ASO és az érintett országok hatóságai összeülnek, Mauritániában megalakult egy motoros rendõregység, melyet a francia CRS hozott létre az ASO költségén. 13-tagó RSP-egységeket képeznek ki a helyi rendõrök és tûzoltók közül, akik reflektorral, speciális mûszerekkel és rádió-adóvevõvel lesznek felszerelve.

Mintegy 7500 környékbeli diákot oktatnak az eseménnyel kapcsolatban, iskolaigazgatókat és tanárokat is felkészítettek.  A lakosok részére 600 biztonsági készletet osztottak ki, mely tartalmazott pólókat, sapkát, fluoreszkáló narancssárga zászlókat, sípokat és biztonsági tekercseket.

Az orvosok az ellenõrzõpontoknál biztosítják, hogy a versenyzõk csak megfelelõ egészségi állapotban folytathassák a versenyt,  50 ember, 1 teljesen felszerelt Körzeti Kórház (radiológia, mûtõs gárda stb.), 3 erre hivatott helikopter, 14 egészségügyileg felszerelt jármû és 1 felderítõ repülõgép áll rendelkezésre.  A motorosok versenyen való indulásának elõfeltétele egy sportorvosi vizsgálat lesz. Az érvényes egészségügyi papír megszerzéséhez szükség van egy stressz tesztre és echókardiográfiára is.

Dakar 3.

A Dakar humán értékei

Motoros, autós és kamionos egységek az egyik oldalon, afrikai falvak, erdõk és a Szahara a másikon.

A Dakar két teljesen különbözõ világot hoz közelebb egymáshoz, különleges kapcsolatot teremt közöttük.

A sporton túl megismertet egy alig ismert kontinenst, a Dakar és Afrika közt immár 28 éve tartó kapcsolat mára szoros szövetséggé nõtte ki magát,  két ?felnõtt" kapcsolata, akik munkán és ünnepen egyaránt osztoznak. 

Afrika tömény és rendkívül változatos. A Dakar rali 1979 óta folyamatosan fedezi fel a kontinenst, minden olyan országgal közös múltat hoz amelyen áthalad. Dakar városa, a legfõbb afrikai fõváros, egyben a rali célpontja, mára szimbólummá vált.  Az A.S.O. az esemény alatt afrikai partnereivel dolgozik együtt, az útvonal meghatározását és a rali összképét is beleértve. A döntéseket közösen hozzák azokkal, akik a terepet a legjobban ismerik. Együttmûködésre a rali által érintett országok minisztériumától is számíthatnak. Az így összeálló küldöttség az, aki az utolsó szó jogával élhet, hogy felállítsa a követendõ szabályokat, érintve az adott országokat.

A Dakar nem csak pénzügyi elõnyökkel jár, a világ legnagyobb ralija az általa látogatott országoknak erõteljes imázst kölcsönöz. A Dakar médialefedettsége a mûsorok, hírek által is bõvül, s ezzel nem politikai megmozdulások, egészségügyi problémák, vagy az aszály jelenik meg a címlapokon, hanem földrajzi és kulturális betekintés egy, a rali által felemelt kontinens, Afrika arculatába. 

Fontos a kölcsönös megbecsülés, a Dakar már 30 éve vendégeskedik Afrikában és bizonyítani kívánja elhivatottságát, és megbecsülését. A szervezõk elsõdleges célja és felelõssége, hogy biztosítsák a pályák közelében élõ emberek biztonságát, ezen folyamatosan dolgoznak.

A környezetvédelemben Afrika tisztelete azt jelenti, foglalkozni a környezetével és megóvni azt.  A Dakar kellõképp odafigyel, hogy a versenyre kijelölt út mentén a környezetet védje, és hosszútávú programban is elkötelezte magát az SOS Sahel közremûködésével. A program, melyet a közösségi vezetõk igazgatnak, támogatja a helyi fenntartható fejlõdési kezdeményezéseket; egy olyan hozzáállás, mely az A.S.O. elveivel egyezik.

2002 Szeptember óta az  A.S.O. , az SOS Sahel partnere egy olyan programnak, mely Nyugat-Afrika környezetvédelmével foglalkozik.  Közvetlenül a helyiek kezdeményezésbõl kiinduló projektek alapján megalapult az Actions Dakar, melynek központja a szenegáli Louga. A különbözõ mûveletek közt szerepel a hulladékkezelés, természetes erõforrások (ültetvények, termõföldek, stb….) védelme, vagy a fiatalabb generációt érintõ oktatásügy.

A három éve tartó gyümölcsözõ együttmûködés után a tagok újabb három évre hosszabbították meg szerzõdésüket.

Egészségügyi beruházásként  a versenyhez kapcsolódóan 62 illemhelyet és 62 szennyvízelvezetõ csatornát építettek, 5 medencét alakítottak ki, 85 víztározót helyeztek mûködésbe. 

Daniel Balavoine kezdeményezésére megalapult a Fondacion Dakar Solidario mely gyógyászati termékeket biztosít az érintett kórházaknak.  Dakar versenyzõi minden országot támogatnak, akár személyes projektekkel is, amelyet útjuk a verseny alatt keresztez. Egytõl egyig készek, hogy az afrikai országokat önerõbõl is segítsék, így a 2007-es Dakar verseny eredményeképp is több mint egymillió eurót adományoztak Afrikának.

Érdekességek

A Henkel cég idén is Loctite? és Teroson termékeivel lesz jelen a versenyen; ezeket használják, törött szélvédõk, laza csavarok, elhasználódott csapágyak és szivárgó tömítések, elhasználódott vagy eltört elemek javításához, mûanyag összetevõk ragasztásához.  A versenyzõk egy mechanikai vészkészletet kapnak tõle, tele hasznos termékekkel ill. szakértõi csapata ad tanácsokat.

A Renault 1999 óta részese a Dakar Ralinak, 2006 óta pedig hivatalos beszállítója, mûszaki segédegysége és a szerviz kamionok minden táborhelyen ott fognak állani, a csapat 6 Renault Keraxot használ a felderítéshez és logisztikához.

2007-ben a világ 4 sarkáról érkeztek versenyzõk; 43 különbözõ nemzetiség képviseltette magát: 70%-uk külföldi, 30%-uk francia volt.  A 2008-as versenyre Közép-Európából is sokan akarnak indulni.  A 2007-es Dakar portugáliai eseményeit 150 millió nézõ kísérte figyelemmel, 643 közvetített óra során.

A Dakar szervezõi dolgoznak egy budapesti indítás lehetõségeinek felmérésén is, de minden esetben egyeztetniük kell az átmenõ országokkal, vannak amelyek nem biztonságosak, vannak amelyek elzárkóznak a közremûködéstõl.

Egy lehetséges útvonal;  Budapest-Veszprém-Genova- majd áthajózás Afrikába Egyiptom,Líbia, vagy Tunézia útvonalon.  A verseny indítási helyért folyó vetélkedésben vetélytársként tekinthetünk két spanyol és egy portugál városra…

http://www.dakar.com/

http://www.dakar.hu/

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük