2013. március 6-án zajlott a CEBC szervezésében a 2013. évi E-Banking konferencia Budapesten. Megfogalmazott célja; átfogó kép felvázolása a pénzügyi szektort érintő E-Banking lehetőségekről, megoldásokról, a szektor jövőjét befolyásoló elemeiről.

 

2013. március 6-án zajlott a CEBC szervezésében a 2013. évi E-Banking konferencia Budapesten. Megfogalmazott célja; átfogó kép felvázolása a pénzügyi szektort érintő E-Banking lehetőségekről, megoldásokról, a szektor jövőjét befolyásoló elemeiről.

 

Az esemény moderátora Braun Péter, az OTP Bank Nyrt. igazgatósági tagja volt. Ács Péter, az SAP Hungary Kft. Kelet-közép Európáért felelős pénzügyi szektor menedzsere, „Az SAP válasza az új generációs mobilbanki folyamatok támogatására" c. előadással jelentkezett. Az előadó a vonatkozó kilenc ország piacán a banki, biztosítói, tőkepiaci megoldásaiért, értékesítéséért, támogatásáért felel. Elmondta, az SAP mobil banki megoldása egyben internet banki megoldást is jelent, ami az okostelefonról való elérést is biztosítja. Az alkalmazás a Sybase nevű amerikai technológiai cég felvásárlásával, teljeskörű integrációjával jött létre az SAP-nál.   

 

A bankok nagyon erős versenyben vannak úgy hazai, mint nemzetközi viszonylatban, így a versenytársaktól való megkülönbözetésnek nagy jelentőséget tulajdonítanak. Az ügyfelek számára a banki megoldások jó minőségű, jól működő, áttekinthető, kényelmes vizuális elérése az elsődleges cél. Az ügyfélcsatornák akár szociális médiáról, akár okostelefonról való elérése manapság a bankok fontos célterülete. A hitel-portfólió tisztítása, a stabil működés feltételeinek biztosítása mellett a bank működésének stabil pályára állítása zajlik a válságot követően. 

Nemzetközi közvélemény kutatás az értékesítési csatornákat vizsgálta, hogy melyik csatornán milyen szintű invesztíciót hajtanak végre az egyes kereskedelmi bankok, ill., hogy milyen jelentőséggel bírnak ezek a kereskedelmi csatornák a bank életében. Első helyen továbbra is a fióki ügyfélkiszolgálás szerepel, bár az ebbe irányuló tőkebevitel mind az infrastruktúra, mind IT technikát tekintve csökkenő trendet képvisel. Határozottan növekvő trendje van az internetnek és a mobilnak. Nyugat-Európában az okostelefonokon zajló mobil-bankolás már erős terjedésben van. Magyarországon és Kelet-Közép-Európában még próbálgatják a bankok, de az látható, hogy fontossága nő és az ebbe fektetett tőke mennyisége is folyamatosan emelkedik. Az ügyfelek megszólítása sokkal kidolgozottabb, igényesebb, emellett interaktív, sőt játékos-vicces módon is történhet. Ez a bankszakmában kicsit komolytalanul hangzik, de az okostelefonokon keresztül történő IT kereskedelmi formák részét képezi a bankok ilyesfajta igyekezete, úgy próbálnak piacot szerezni, szolgáltatásaikat helyzetbe hozni, hogy a megközelítés ne tűnjön túlzottan száraz szakmainak, legyen inkább figyelem-felkeltő. Költség-megtakarítási célok is vezérlik ezzel a bankot, a fiókbeli működés papírmunkája, adminisztrációs költsége a mobil bankolás révén, egy kezdeti IT beruházással, csökkenthető. Az internet banki biztonság hagy még kívánnivalót, a mobil bankolás talán még biztonságosabb nála. Az idevágó technológia, a biztonsági paramétereknek, feltételeknek megfelelő módon az SAP megoldásokban rendelkezésre állanak. Nem beszélve a fejlett marketingről, az értékesítési lehetőségekről, a célzott kampányokról. A különböző hűség-programokon keresztül a bankok számára az SAP hatalmas tárházat kínál a bankok számára az ügyfelek megszólítására. Az okostelefonok terjedése a bankok számára új lehetőségeket is teremt. A fentemlített költségcsökkentésen kívül, a GPS, a beépített fényképezőgépek, a különböző kiegészítők révén csalás-megelőzési megoldásokat lehet alkalmazni, megelőző módon. Az okostelefon tehát kiegészítő üzleti lehetőségeket teremt a bankok számára is, új szolgáltatásokat tudnak kialakítani, új értéket tudnak teremteni. Olyan új értéket, amivel az ügyfél erősebben fog kötődni a bankhoz.   

 

A vállalati ügyfelek tömeges bankolása hó elején jellemző, a lakossági ügyfelek más kategóriát képviselnek.

A mobil történet az SMS alapú szolgáltatások kiterjedésével tömegesedett, a bankok először erre alapozott funkciókkal  próbáltak papírköltséget, fiók-adminisztrációt megtakarítani, majd az új, díjalapú szolgáltatásokban 

látták meg a bevétel-növelés lehetőségét. Jelenleg a kereskedelmi bankok az új érték, új ügyfél-érték teremtés lehetőségét ismerik fel a mobil banki felületen, pl. a virtuális számlákkal, parkolási jegyekkel, egyéb fogyasztói, akár kereskedelmi bankokhoz köthető események hitelesített, autentikált, biztonságos lebonyolítása. Ez az az új érték, ami a lakossági ügyfelek mindennapjait általánosan érinti. Nem csak a bankoláshoz kapcsolódik, hanem ahhoz az új generációs irányzathoz, hogy az ügyfelek mindent okostelefonjukon keresztül valósíthassanak meg. Ezt a tendenciát a bankoknak figyelembe kell venni, egészét, vagy bizonyos részeit adaptálniuk kell saját üzleti folyamataikba. Tipikus példa a szociális média integrációra; az M365-ös megoldása mellé kifejlesztett az SAP egy API-t (alkalmazás-programozási csatolófelületet), amelyen keresztül benyúl a Facebook listájába és onnan tudja kiválasztani a tevékenységet végző felhasználó azt az ügyfelet akinek közvetlenül, virtuális módon pénzt kíván küldeni. Egy bankos számára ez is kicsit komolytalannak tűnik, de az ilyesfajta tendenciák jelen vannak a piacon, s az ilyesfajta tranzakciók elterjedésére számít az SAP is.   

 

Miért adnak tehát mobil banki szolgáltatásokat a bankok? Az ügyfélkapcsolat erősítésére, a callcenter típusú hangautomatás kiszolgálás helyett a gyorsabb, mobil kiszolgálás felé elmozdulás igényének kielégítésére.  

Az ügyfélkommunikációs kampányokat jobban testre lehet szabni okostelefonokon, a pull megközelítéstől a push felé mozdulás igényét kielégítve, elébe menni az ügyfelek igényeinek, nem várni a megkeresésekre. Fejlett önkiszolgálási folyamatok válnak lehetővé ily módon, s ha az összes okostelefon alkalmazást felvesszük a palettára, akkor ténylegesen széleskörű üzleti lehetőségek válnak elérhetővé, ami nem csak költség-megtakarítást, de árbevétel növelést is hoz.   

 

Az SAP M365 az ügyfél-figyelem felkeltésétől kezdve, robosztus, megbízható, autentikált, verifikált platformot biztosít a különböző fizetési tranzakciók végrehajtásához. Az ügyfélkapcsolatot utólag lehet erősíteni, különböző hűségprogramok formálásával, menedzselésével tudja a bank megtartani az ügyfeleket. A fejlett reporting üzleti intelligencia modul az ügyfelek teljeskörű átvilágítását teszi lehetővé, elősegítve a további ügyfélkapcsolat erősítő intézkedések meghozatalát. Az eredmény megmutatkozik a teljes költség (TCO) csökkenésében, s mindez az összes mobilbanki forgalomra, minden okostelefon operációs rendszerre egységesen kiterjeszthető. Az SAP egyébként a teljes pénzügyi szektor működésére, lefedésére alkalmas portfolióval rendelkezik, kivéve az értékpapír számlavezetést.   

 

Technikailag, az SAP mobil előtét és a mögöttes callbanking megoldásainak motorja a közöttük elhelyezkedő Mobilizer  elnevezésű tranzakció szolgáltatási platform, ami az M365 szerves része. Ez hajtja végre a befizetési instrukciókat, teljesíti az átutalásokat a szabályok, folyamatok, termékek mentén. A tipikus mobil tranzakciók között újdonságot jelent a kereskedelmi tranzakció, ahol egy call elküldésével egy elszámolás mintegy az ügyfél és a kereskedő közé áll, s az egyik számlát megterheli, a másikat jóváírja, majd a két ügyfelet értesíti a tranzakció hiteles létrejöttéről. Gyakorlatilag a megvásárolt termék kiengedését ez jelenti. Ugyanez érvényes a számla-előállítási funkcióra is, közüzemi számlák kifizetésére, a folyamat lebonyolítására alkalmas ez a megoldás. 

Az SAP M35 megoldása kedvező piaci jelenlétet mondhat magának globális szinten, internet banki és számos esetben mobil banki megoldása is működik már kereskedelmi bankoknál, ráépülve a meglévő SAP internet banki megoldásokra. Lengyel ügyfélnél ez a megoldás lehetővé tette a készpénz, ill. számlapénz megfordulását is a két ügyfél között, az elektronikus értékesítés mellett a banki biztonság megnövelhetővé vált, az elszámolás pedig gyorsabbá és pontosabbá. 

(http://www54.sap.com/solutions/tech/mobile/software/solutions/overview/mobilize-business.html)

 

 

 

További előadók és előadások:

 

Szűcs István, a HP Informatikai Kft. üzletfejlesztési vezetője, „Korszerű elemzési lehetőségek a jövedelmezőség szolgálatában" c. előadással

Klotz Tamás, a  Magyar Posta Zrt. informatikai igazgatója,

Rab Gergely, a HP Informatikai Kft. alkalmazás-fejlesztője,

Zsemlye Tamás, vezető konzultáns, HP Informatikai Kft., „Elemzési adatok hatékony kezelésének infrastruktúrális vonzatai" c. előadással

Gyimesi István, a Cardinal Számítástechnikai Kft. fejlesztési vezetője, „Kétcsatornás autentikáció. Az internet banking rendszerek biztonságának aktuális kérdései" c. előadással

Harang Péter, a Ness Hungary Kft. vezető tanácsadója, „Az integráció üzleti hatásai" c. előadással

Szeles Zoltán, a CAPSYS Informatikai Kft. ügyvezető igazgatója, „Nincs megfelelő fejlesztés, de igény volna rá – Közgazdász szemmel" c. előadással

Thomas Watson, IBM, „A sikerhez vezető leggyorsabb út: megduplázni a sikertelenségi rátát" c. előadással

Lóki Csaba üzletág-vezető, Daten-Kontor Kft. (T-Systems Magyarország Zrt.) „ESB (adatsín) megoldások a gyakorlatban" c. előadással

Veréb Elemér, a Provice Kft. ügyvezetője, „Alkalmazások teljesítmény-problémáinak megszűntetése a Raiffeisen Banknál", „Speciális fegyverek és taktikák (SWAT)" c. előadással.

Legeza Péter, a GIRO Zrt. elnök-vezérigazgatója, „Napi többszöri utalás tapasztalatai" c. előadással

Mihályfi Márton mérnök tanácsadó, Cisco Systems Magyarország Kft., „A jövő munkahelye – Együttműködéses megoldások" c. előadással

Forrai Péter, az OTP Bank Nyrt. ügyvezető igazgatója, „Evolúció" c. előadással  

Tony Brown senior consultant – finance industry, EMEA, Teradata, „Challenges in E-Banking to become the source of Insight" c. előadással

Szűts Ildikó, az OTP Bank Nyrt. kommunikációs igazgatója, „A közösségi média szerepe, trendek" c. előadással

Egerszegi Krisztián, a Compliance Data Systems Kft. ügyvezető igazgatója, „Adatszivárgás elleni védelem banki környezetben" c. előadással

Biber Attila, az Oracle Hungary Kft. alkalmazás-értékesítője, „A felhők alatt – SaaS alkalmazások banki környezetben" c. előadással

Renfer Péter, az L&P Solutions Kft. vezető tanácsadója,  

Dévényi Edit, az L&P Solutions Kft. vezető tanácsadója,  „A modernitás  szerepe a banki ügyfél-szegmentációban" c. előadással

Kovács Zoltán, a Díjbeszedő Holding Zrt. vezérigazgatója, „Virtuális számlák, virtuális fizetés" c. előadással

 

www.cebcevents.com  

 

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük