FLIRT motorvonatFLIRT motorvonat

Energiatakarékos üzemmód, extra gyorsulási- és fékhatás, 140 km/h-s közlekedési sebesség – ezek az elmúlt egy év legfontosabb tapasztalatai a hazai síneken most már teljes létszámban közlekedő FLIRT villany-motorvonatokról. A szakemberek és az utasok pozitív véleménye alapján 2009 februárjában elkezdődik újabb 30 darab FLIRT hazai beszállítása.

 FLIRT motorvonatFLIRT motorvonat

Energiatakarékos üzemmód, extra gyorsulási- és fékhatás, 140 km/h-s közlekedési sebesség – ezek az elmúlt egy év legfontosabb tapasztalatai a hazai síneken most már teljes létszámban közlekedő FLIRT villany-motorvonatokról. A szakemberek és az utasok pozitív véleménye alapján 2009 februárjában elkezdődik újabb 30 darab FLIRT hazai beszállítása.

Az új és korszerű villamos-motorvonatok beszerzése annak a modernizációs programnak a része, amelyet a MÁV az elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése, a szolgáltatási színvonal emelése és az elővárosi vonalakon közlekedő vonatok menetidejének csökkentése érdekében indított el.

A Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) és a Stadler Rail Group (Stadler) között létrejött 30 darab villamos-motorvonat szállítására vonatkozó szerződést 2006-ban írták alá. A megállapodásnak megfelelően az első két FLIRT, a Nemzeti Közlekedési Hatóság engedélyét követően, 2007 áprilisában állt forgalomba. Az első motorvonatok leszállításával egyidőben megkezdte működését a Stadler pusztaszabolcsi bázisa is, amely a magyar vasútvonalakon közlekedő FLIRT vonatok karbantartását látja el. Az első 30 FLIRT motorvonat finanszírozására 2006 márciusában kötött hitelszerződést a MÁV a Calyon-CIB-MFB banki konzorciummal. A hitelszerződés összege 144 millió 600 ezer euró. Az első egységek megérkezésétől kezdve a MÁV a FLIRT-öket a Budapest – Győr, a Budapest – Székesfehérvár és a Budapest-Pusztaszabolcs vasútvonalakon folyamatosan állította forgalomba. Az utolsó három motorvonat átadásával immár 30 FLIRT fut a magyarországi vasútvonalakon.

A FLIRT motorvonatok jellemzői egy év tapasztalatai alapján

A MÁV által rendelt, négy kocsiból álló FLIRT motorvonat összesen 211 ülő- és 164 állóhellyel rendelkezik. A jármű két oldalán elhelyezett hat-hat ajtó biztosítja az utazás során a gyors és kényelmes utas-cserét. A kocsik padlószintje alá szerelt kitolható lépcső az alacsony peronszintű vasútállomásokon is megkönnyíti a fel- és leszállást.

A FLIRT maximális sebessége 160 km/h, gyorsulási sebessége pedig 2600kW teljesítménye révén eléri az 1,2 m/s²-ot. A 2008-as menetrend életbe lépésekor Budapest – Győr viszonylatban a személyvonatok sebességét az új motorvonatok képességeinek megfelelően 140km/h-ra emeltük, hogy gyorsabb közlekedést biztosítsunk több ezer embernek Tatabánya és Győr vonzáskörzetében is. Ez akár történelmi előrelépésnek is nevezhető, hiszen más vonalakon az InterCity vonatok is csak 120 km/h sebességgel haladnak. A motorvonatok az új feladatkörben messzemenően beváltak, hiszen nem egyszer 10 percnél nagyobb késés behozására is képesek. Ez az ütemes menetrend tartása szempontjából hatalmas előny, erre hazánkban jelenleg egyetlen más típusú motorvonat sem képes.

A FLIRT motorvonat gyorsulás mellett fékezési technikájában is jelentős eredményekkel rendelkezik: 120 km/h-ról üzemi fékkel fékezve is képes úgy megállni, hogy közben nem használja a légféket, vagyis a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felső vezetékbe. Az energiafelhasználás terén ez olyan jelentős, hogy ugyanakkora szállítási teljesítmény létrehozása mellett egy V43-al továbbított vonathoz képest napi 100 ezer forint megtakarítás realizálható. Vészhelyzet esetén azonban még ennél is nagyobb fékhatás áll rendelkezésre. Konkrét példán bemutatva ez azt jelenti, hogy ugyanolyan sebességről fékezve más motorvonat még közel 90 km/h-val halad ott, ahol a FLIRT motorvonat már megállt.

Az utas-barát környezetet a jól áttekinthető, tágas és teljes hosszában akadálymentesen átjárható belső tér, a légkondicionálás, illetve a videokamerás felügyelet teszi teljessé. A korszerű utas-tájékoztatást műholdról vezérelt, kívül és belül is látható vizuális, valamint hangos tájékoztató rendszer valósítja meg a járműveken. Emellett a FLIRT vonatok a környezeti terheket is csökkentik a kisebb menetzaj, a kevesebb energia-felhasználás, és kisebb szennyezőanyag-kibocsátás révén. Összességében elmondható, hogy az új vonatok biztonságosabb, kényelmesebb és egyben környezetbarát utazást kínálnak az utasainknak. A fenti adatok és a MÁV-START Zrt.-hez beérkezett vélemények szerint a FLIRT-ök elnyerték az utazóközönség tetszését, és ezáltal beváltották a hozzájuk fűzött reményeket.

Plusz 30 darab FLIRT

A 30+30 motorvonatra érvényes szállítási szerződés opciós tételének értelmében a MÁV 2007 decemberében további 30 FLIRT leszállítására adott megbízást a Stadlernek. A megbízás szerint a második tétel első két vonatát 2009 februárjáig adják át, míg a fennmaradó 28 motorvonat leszállítását, havi két FLIRT átadásával, 2010-ig teljesíti a svájci vállalat. A második 30 FLIRT motorvonatot a Raiffeisen Bank finanszírozza. A pénzintézet összesen 141,6 millió eurós hitelt biztosít a MÁV-nak, amely egy korábbi vételi lehetőséggel élve vásárolja meg a szerelvényeket a svájci Stadlertől.

Az újabb megrendelés kapcsán Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: „A MÁV-val kötött, összesen most már 60 motorvonatra vonatkozó szerződés mind a mai napig a Csoport legjelentősebb megrendelései közé tartozik, ezért is kiemelkedő eredmény és mérföldkő számunkra az első 30 FLIRT sikeres leszállítása. Külön öröm számunkra, hogy jelenlétünkkel nemcsak az elővárosi közlekedés fejlesztéséhez, hanem a 2008 végére Szolnokon felépülő üzemünkkel, a nagy múltú magyar vasúti járműgyártó ipar továbbépítéséhez is hozzájárulhatunk. Az alumínium kocsitesteket gyártó üzemmel a Stadler olyan egyedi technológiát és szaktudást hoz el Magyarországra, amely az egész közép-kelet-európai régióban egyedülálló."

Az újabb beszállítás kapcsán a MÁV-START Zrt. jövőbeni tervei között szerepel a FLIRT típusú motorvonat közlekedési útvonalának bővítése, amellyel megvalósulhat a dunántúli villamosított vonalak korszerű kiszolgálása. Elsődleges cél az 1 sz. (Budapest-Győr-Hegyeshalom) vonalon kívül a 30a (Budapest-Székesfehérvár), a 40a (Budapest-Pusztaszabolcs) és a 42 sz. (Pusztaszabolcs-Dunaújváros-Paks) vonalon az elővárosi forgalomban közlekedő vonatok korszerű villamos motorvonattal történő teljes körű kiszolgálása. A motorvonatok további felhasználására a kapacitásvizsgálatok alapján a 80a sz. (Budapest-Hatvan) vonalon nyílik optimális lehetőség, ahol a forgalom volumene lehetővé teszi a motorvonatok hatékony felhasználását.