Csúri Ákos – Naparcú khmerek c. fotókiállítását dr. Zelnik István nyitotta meg . A kiállítás képei arról a Koh Kerről mesélnek, ahol évek óta magyarok vezetésével több ország régészei dolgoznak egy hihetetlen projecten: azon, hogy Önök karosszékből tudják teljes térhatásában végignézni azt az elrejtett épületegyüttest, amit eddig csak kevesen láttak.

 

Csúri Ákos – Naparcú khmerek c. fotókiállítását dr. Zelnik István nyitotta meg . A kiállítás képei arról a Koh Kerről mesélnek, ahol évek óta magyarok vezetésével több ország régészei dolgoznak egy hihetetlen projecten: azon, hogy Önök karosszékből tudják teljes térhatásában végignézni azt az elrejtett épületegyüttest, amit eddig csak kevesen láttak.

A koh keri munkából lesz a tudósoknak tudományos eredmény, a helyi lakosoknak gazdasági eredmény, nekünk, a hétköznapok megélőinek, látvány-érdekesség. Vagy esetleg több is lehet ez a XII. századi templomrom megvizsgált, és binárisan újjáépített mása? Mihez kezdünk egy ilyen réges-régi információval? „A lehetséges eseményeket egymással összekötő hálózatán az idő múlását az egymásutániság helyettesíti, de a pontos ok-okozati viszonyt nem mindig találja meg az … ember" írta Ambrozy Denise a .netsy-ben. Az a régi templom nem létezett számunkra addig, amíg meg nem láttuk Csúri Ákos fényképeit, vagy nem tudjuk majd megnézni a képernyőn Varga József és Győrfi Ilona munkájának eredményeképpen elkészített 3D-s bejárást, (amit Angkorról már megnézhetünk a neten). Nem mindig a régi az, ami elmúlt. Kambodzsában, a romtemplomok országában, a gazdasági növekedés 6%-os volt akkor, amikor nálunk 7 %-al csökkent – akkor az nálunk lehetne a jövő, ami náluk múlt …

A Montázs teaház falán láthatók most Csúri Ákos fényképei. Élet a romok között. Emberek – számunkra idegen környezetben. Számunkra érdekes környezetben. Számunkra – emberi érzésekkel, emberi érzelmekkel, emberi közelségbe kerülnek – kereteik közül visszanéznek ránk, nézőkre, akik nem tudunk passzívak maradni. Persze az érzelmek tárgyi keretei viszonylagosak. Azokat nekünk kell – kellene? – ismeretalapúan értelmezni. Idős hölgy fehér lepelbe burkolva. Papnő, menyasszony, gyászoló, örömanya? A gyász színe fehér Japánban és Zalában. Másutt fekete. A bólintás beleegyezést jelent. Többnyire. A testbeszéd és a tárgyi kultúra szokásalapú. A képek nagy részén gyerekek vannak. A gyerekek a szokásjogok erdejének még a szélén vannak – őszintébbek, kiismerhetőbbek, vagy éppen azért kevésbé? A felnőttek a társadalmi elvárásoknak akarnak megfelelni – szocializáltak. A gyermekek mindössze a hasuknak, a személyes igényeiknek – amit kevésbé palástolnak, mint ha majd felnőnek. A Pol Pot utáni országban őszintén csak ők tudnak nevetni – vagy mégsem? A felnőtteknek nehezebb nem gondolni rá. Pol Pot 32 éve halt meg. Négy év – három millió halott. Vagy valamivel kevesebb. A népirtások az utódok számára mindig felfoghatatlanok – sem megszámolni nem lehet a sebeket, sem elszámolni vele. Maradnak a képek, és képtelen emlékek. Fájó pillanatok retinába égve, és fájdalommentes gyermekmosolyok, amik előtt szégyelljük saját mosolytalanságunkat.

Értékek- fényképen. Másképpen nézhető a világ, ha más képet nézünk időnként, mint ami mindennapjainkban visszatükröződik. Koh Ker még darabokban van, de a digitális egész már közel reménylik (Jaya Koh Ker Project- építészeti fotogrammetriai dokumentáció, és majd a 3D virtuális bejárás lehetősége). Hagyományos fényképeken látható a szokatlan, most a Montázs Teaház és Galéria falain. Ideiglenesen. Üljön le egy tea mellé, és vessen egy-egy pillantást a falakra! Kambodzsai tea (Thea Camelia Lasiocalyx) nincs a kínálatban, de indiai, kínai vagy akár afrikai az akad. A szakirodalom szerint úgyis Nyugat-Kína északi Yunnan tartományából származik a tea, és minden egyéb hely csak későbbi betelepítés eredménye.

A kiállítás vendégkönyvében pár sor. Embertelen, hogy mennyire szükséges világunkban az ilyen emberséges szem. Köszönöm, hogy láthattam vele! <Olvashatatlan aláírás> Érdekes megfogalmazás. Van, aki csak egyszerűen megköszöni: Gyönyörű és „jószemű" képeket láthattam. Köszönöm a résztvevőknek! <Fodor Eszter 2010.V.12>

Szánjanak rá időt, menjenek el a teaházba, és nézzék meg a kiállítást. Érdemes! És írjanak be Vendégkönyvbe. Ezzel lehet megköszönni Csúri Ákosnak azt, hogy láthatóvá teszi számunkra azt, amit egyik prospektus sem tud visszaadni. Ha elmegy, akkor írja be a vendégkönyvbe a véleményét, köszönetét!

= = =  = = =  = = =  = = =  = = =  = = =  = = =  = = =

http://www.montazsteahaz.hu/ a kiállítás helye

http://www.hamuesgyemant.hu/  (2010. március, Az elsiratott világ, Csúri Ákos publicisztika és fénykép)

Kambodzsa, Angkor Wat XII. sz., 3D templommodellek az interneten

http://www.photogrammetry.ethz.ch/research/angkor3D/3Dimages.html http://www.devata.org/2009/08/virtual-tourists-experience-angkor-wat-in-free-3d-visit/

http://ngm.nationalgeographic.com/2009/07/angkor/angkor-animation

Tematikus cikkek

http://www.zelnik-collection.com/mask/  Aranymaszkok (A Zelnik gyűjtemény)

http://www.nol.hu/kult/magyarok_tibetben_es_kambodzsaban  2008 Népszabadság

http://www.168ora.hu/arte/a-mugyujto-diplomata-43725.html  2009 168 óra

http://www.mr1-kossuth.hu/musoraink/kulturkor.html#meghallgatom A 14.perctől riport Csúri Ákossal a kambodzsai élményeiről

=

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük