www.bkv.huwww.bkv.hu

A BKV Zrt. 30 darab (+ opcionálisan 75 további) használt, alacsonypadlós, klímával felszerelt szóló autóbusz megvásárlására írt ki közbeszerzési eljárást 2011. január 27-én.

 

 www.bkv.huwww.bkv.hu

A BKV Zrt. 30 darab (+ opcionálisan 75 további) használt, alacsonypadlós, klímával felszerelt szóló autóbusz megvásárlására írt ki közbeszerzési eljárást 2011. január 27-én.

 

A BKV buszállománya elöregedett, műszaki állapotuk kedvezőtlen. A BKV anyagi lehetőségeit figyelembe véve az optimális megoldást jelenleg használt autóbuszok beszerzése jelenti. A tender kiírásával a BKV és a BKK közös célja, hogy a buszkiszervezés megindításig is zavartan legyen a buszközlekedés.

A BKV Zrt. 30 darab (illetve megfelelő ajánlat esetén további 75), 2000-es évjáratnál nem régebbi, használt szóló autóbusz megvásárlására írt ki közbeszerzési eljárást. A megvásárolni kívánt autóbuszok további műszaki kritériumai, hogy alacsonypadlósak, klímával- és minimum Euro-2-es motorral felszereltek legyenek. A tenderkiírás tegnapelőtt, 2011. január 27-én jelent meg.

Ami a BKV autóbusz-állományát illeti, arra valóban ráfér a mielőbbi vérfrissítés, hiszen – mint az közismert -, ezeknek a járműveknek többsége már elérte, vagy akár meg is haladta a gyártáskor tervezett élettartamát. Az 1365 darab busz a BKV teljes járműparkjának gyakorlatilag felét (49 százalék) teszi ki, s ezeken a járműveken zajlik nap mint nap a BKV teljes utasforgalmának megközelítően 40 százaléka. A tervezett életkoron túlhaladott buszok jelentős hányada a 30 évvel ezelőtti műszaki színvonalat képviselő Ikarus 200-as buszcsaládból került ki. Eközben a BKV-nál a ma már elvárt, esélyegyenlőséget biztosító alacsonypadlós járművek – amelyek egyúttal gyorsabb utascserét és magasabb komfortfokozatot is biztosítanak – aránya elmarad a kívánatos szinttől.

A buszágazat stratégiai fontosságát aligha kell hangsúlyozni: a kötöttpályás járművek, vagy azok valamely elemének (pálya, áramellátás stb.) üzemzavara vagy tervezett karbantartása, felújítása esetén a pótlási feladatok például csak autóbuszokkal oldhatóak meg. Az autóbuszok elhasználódását, selejtérettségét, úgynevezett túlfutását tekintve tehát megnyugtató megoldást kellett és kell keresni az állomány frissítésére. Tudott dolog, hogy igazi megoldást új autóbuszok beszerzése jelentené, az ehhez szükséges beruházási költségfedezet ugyanakkor a BKV közismert gazdasági helyzete, az évek óta halmozódó elmaradások miatt nem áll a társaság rendelkezésére.

Anyagi lehetőségeiket figyelembe véve a fenti problémákat a most kiírt közbeszerzési eljárás enyhítheti, amelynek eredményeképp két évvel a 32 darab Van Hool autóbusz 2009-es beszerzése után (és a beruházás kedvező tapasztalatainak tükrében) ismét használt autóbuszokkal kívánják frissíteni az állományukat. A 2009-ben vásárolt belga járművek az előzetes várakozásoknak megfelelően, megbízhatóan üzemelnek. Forgalomba állításukkal alacsonypadlós, az esélyegyenlőségi követelményeknek megfelelő, klímával ellátott, és összességében azóta is a buszállomány folyamatosan a legmegbízhatóbb járműveivel korszerűsödött a BKV flottája. Ami pedig a legfontosabb: a sikeres beszerzéssel – alacsonyabb, egyszeri ráfordítással – javult az utaskiszolgálás minősége is. Mindez tehát igazolja, hogy átmeneti megoldásként akár jó állapotú, alacsonypadlós járművekkel is érdemes frissíteni a járműparkot, amennyiben azonos típusú járművekből hosszú távon is gazdaságosan üzemeltethető darabszám áll rendelkezésre.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük