1.1. 

Felmerülhet a kérdés, hogyan kerülnek informatikai cégek a televíziózás területére.  Egyrészt, a televíziózás ma elképzelhetetlen informatika nélkül, másrészt a különböző szektorokban és az üzleti életben használt informatikai eszközök – szerverek, adattároló rendszerek, munkaállomások -, a szoftver- és rendszerintegrációban szerzett gyakorlat, s az üzleti tanácsadói képességek tökéletesen alkalmazhatók televíziós környezetben is. Az IBM Synergon közös sajtótájékoztatóján erről kaphattunk áttekintést.

1.1. 

Felmerülhet a kérdés, hogyan kerülnek informatikai cégek a televíziózás területére.  Egyrészt, a televíziózás ma elképzelhetetlen informatika nélkül, másrészt a különböző szektorokban és az üzleti életben használt informatikai eszközök – szerverek, adattároló rendszerek, munkaállomások -, a szoftver- és rendszerintegrációban szerzett gyakorlat, s az üzleti tanácsadói képességek tökéletesen alkalmazhatók televíziós környezetben is. Az IBM Synergon közös sajtótájékoztatóján erről kaphattunk áttekintést.

Az IBM és az Economist Intelligence Unit a közelmúltban kutatást folytatott, hogy felvázolja a az elkövetkező évek várható trendjeit a televíziózás piacán. Ennek alapján a legjellemzőbb változások:

  • A nézők két csoportra oszlanak: a hagyományos típusúak megtartják jelenlegi televíziózási szokásaikat, míg a 'cool' halmazba tartozók változatos, új, egyénre szabott, többféle eszközön elérhető tartalmat követelnek. A két nézői csoportot egyszerre kell majd kiszolgálni.
  • Mind népszerűbbé válnak a felhasználók által készített tartalmak.
  • Megnövekszik a nyílt, szabványos platformok jelentősége, amelyek segítségével könnyen és gyorsan exportálható a digitális tartalom különböző információs eszközökre: televízióra, mobiltelefonra, számítógépre.
  • A nézők minél jobb kiszolgálása, ízlésük változásának követése érdekében kritikus tényező a vélemények és reakciók mérése fontossága. Egyre nagyobb szükség lesz pontos, megbízható, naprakész, releváns adatokra.
  • Mind több tartalmat kötnek össze más jellegű termékekkel, vagy ajánlatokkal.
  • Kiélezett verseny. A technológia és a szabályozási környezet változásai következtében egyre több szereplő jelenik meg a piacon. Kisebb befektetéssel, és kevesebb hivatalos ügyintézéssel lehet majd televíziós szolgáltatásokat indítani. Jól felépített üzleti modellel és innovatív ötletekkel ma még ismeretlen szereplők is fontosakká válhatnak.
  • Költségérzékenyég. A verseny miatt a nagyobb szereplők is sokkal megfontoltabban költenek majd, s beszerzéseikben szigorúan érvényesítik az ár-érték arány elvét.

2.2.Ezeket a változásokat az információs technológia egyrészt lehetővé teszi, másrészt indukálja is őket. A megfelelően tervezett és használt informatika a műsorgyártók versenyképességének egyik meghatározó eleme lesz.

  • Műsorok, blokkok tárolása – a filmarchívumok polcait felváltják az adattároló szerverek és berendezések
  • Műsorok, blokkok keresése – a file-ban tárolt blokkokhoz, műsorokhoz számos metaadat – a tartalmat leíró információ – kapcsolható. Pillanatok alatt előkereshető egy-egy nyilatkozó korábbi felvétele, képek egy adott eseményről, vagy bármi más.
  • Műsorok felvétele, készítése, sugárzása – a felvétel, az utómunkálatok és az adás hátterét informatikai eszközök és célszoftverek biztosítják
  • Munkafolyamat szervezése – egységes informatikai megoldás alkalmazása a működés teljes folyamatában, az eszközök diszponálástól az anyagok elkészítésén keresztül az archiválásig és a fizetős tartalmak értékesítéséig.

3.3.Az utóbbi néhány évben műsorgyártók a jelentős lépéseket tettek: megkezdődött az IT alapú műsorgyártás, a fájlalapú média hálózatok bevezetésének kora. Ezekkel a rendszerekkel együtt megjelent az IT technológia alapú munkafolyamat, melynek legfontosabb eleme hogy a média fájlok kezelése automatizáltan zajlik. Emellett érzékelhető a gyártói szabványoktól való elmozdulás a nyílt szabványok irányába. Ennek előnye az integrálhatóság magasabb foka, valamint a beszállítóktól való függetlenség.

4.4.A műsorgyártók egy részénél azonban jelenleg heterogén technológiai innováció zajlik, ami a következő veszélyeket rejti: csökkenti néhány jövőbeli technológia bevezetésének esélyét, mivel kizár bizonyos lehetőségeket és növeli az integráció összköltségét, többek között azért, mert a különböző technológia telepítése nagyobb képzési és támogatási költséget eredményezhet.

5.5.Az IBM a hagyományos IT világában szerzett fejlesztési és üzemeltetési tapasztalatával, a széles körben alkalmazott sokadik generációs hardver és szoftver portfóliójával több broadcast referencia projektben bizonyította, hogy az IT alapú műsorgyártásra való átállás lehetséges és követendő út. Az IBM megoldásának legfontosabb két eleme az egységes munkafolyamat kezelés, valamint az egységes központi tároló-rendszer. Az egységes munkafolyamat segítségével a gyártási folyamat teljes egészében szabályozott, és mindig irányítható, követhető marad. A központi tároló-rendszer pedig lehetővé teszi, hogy az adatok mindig a megfelelő időben, a megfelelő minőségben rendelkezésre álljanak.

6.6.Az IBM MediaHub megoldása IT alapú műsorgyártás három fő területén belül (produkció és disztribúció, broadcast specifikus támogatás, általános támogatás), és azok között is integrálja a folyamatokat. Mindez lehetővé teszi az IT környezet folyamatos hozzáhangolását a kívánt üzleti folyamatokhoz, ugyanakkor olyan nyílt szabványokat alkalmaz, melyek segítségével a rendszer az IBM nélkül is továbbfejleszthető. Példa lehet erre a pénzügyi alkalmazások összekapcsolása az erőforrás-kezelési és hírközlési rendszerekkel, vagy az archívum anyagainak használat alapú automatizált belső elszámolása.

 

7.7. 8.8.
9.9. 10.10.
11.11. 12.12.
13.13. 14.14.
15.15. 16.16.

Az IT alapú műsorgyártás egyik legfontosabb eleme a metaadatok alapján végzett munkafolyamat-menedzsment. Az egyik legsikeresebb megoldás az úgynevezett Media Asset Management (MAM) rendszerekre a svéd Ardendo cég szoftverterméke. Az Ardendo MAM szoftver technológiája teljesíti a nyílt platformok és szabványok követelmény rendszerét, így csökkentve az interfészelési, testreszabási és üzemeltetési költségeket. Az IBM és az Ardendo közös megoldását több közszolgálati és magán televízió is bevezette az elmúlt években. A műsorgyártás IT alapokra helyezésével pl. a svéd állami televízió 4 év alatt 30 millió eurót takarított meg.

Az IBM Digital Media Center olyan kimondottan broadcast célokra tervezett tároló-rendszer, amely: szabadon skálázható tárolókapacitással és sávszélességgel rendelkezik, a rendelkezésre állás mértéke tervezhető és általános IT eszközökből épül fel.

 

17.17. 18.18.
19.19. 20.20.
21.21. 22.22.
23.23. 24.24.
25.25. 26.26.