Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár és Ján Figeľ szlovák közlekedési, építésügyi és regionális fejlesztési miniszter keretegyezményt írtak alá az államhatáron átvezető közutak forgalmi jellegéről 2012. február 27-én, Pozsonyban. A felek véglegesítették az Ipoly Pest-megyei szakaszán megépítendő két híd létesítéséről szóló megállapodásokat is.

 

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár és Ján Figeľ szlovák közlekedési, építésügyi és regionális fejlesztési miniszter keretegyezményt írtak alá az államhatáron átvezető közutak forgalmi jellegéről 2012. február 27-én, Pozsonyban. A felek véglegesítették az Ipoly Pest-megyei szakaszán megépítendő két híd létesítéséről szóló megállapodásokat is.

 

A keretegyezmény jelentősen felgyorsíthatja a Magyarország és Szlovákia között korábban fennállt közlekedési kapcsolatok helyreállítását, az új összeköttetések létesítését. A határmenti infrastruktúrafejlesztések előfeltétele mostanáig államközi megállapodások megkötése volt. Az új szabályok szerint a kisebb léptékű építkezések (pl. helyi közutak, kerékpárutak) esetén elegendő lesz az utak tulajdonosainak vagy kezelőinek megegyezniük a beruházás előkészítéséről és kivitelezéséről. A továbbiakban csak az autópályák, gyorsforgalmi utak és a 30 méternél hosszabb szerkezetű határhidak létesítése kapcsán lesz szükség külön államközi megállapodásra. A létező és tervezett közúti kapcsolatok kilencven pontból álló, a keretegyezmény mellékletét képező jegyzékében szereplő utak, hidak, kerékpárutak építése és bővítése újabb nemzetközi szerződés megkötése nélkül is lehetségessé vált. A megállapodásban a két fél közösen határozta meg a határt átlépő közutak forgalmi jellegét, engedélyezett teherbírását az utak egységes kezelése és a határmenti településeken áthaladó tehergépjármű-forgalom mértékének szabályozása érdekében.

 

Az Ipolyon a második világháború előtt 47 helyen, átlagosan 4 kilométerenként volt átkelési lehetőség, azt követően csak négy működő átkelőhely maradt a magyar-szlovák határon (Letkés – Ipolyszalka, Parassapuszta – Ipolyság, Balassagyarmat – Tótgyarmat, Ipolytarnóc – Kalonda). A fél évszázados elszigeteltség után 2011-ben épült újjá két Ipoly-híd Pösténypuszta-Pető és Rárós-Ráróspuszta között, a folyó Nógrád megyei szakaszán. Az Ipolydamásd-Helemba és Vámosmikola-Ipolypásztó közti új hidak lehetőséget teremtenek majd arra, hogy a Pest megye északi részén fekvő települések és a dél-szlovákiai térség hagyományos gazdasági és társadalmi kapcsolatai ismét kiépüljenek.

 

Az elmúlt időszak a kétoldalú közlekedési kapcsolatok fejlődése szempontjából rendkívül eredményesnek bizonyult. A magyar és a szlovák kormány az összehangolt tervezés és építés érdekében tavaly júniusban kijelölte a Miskolc és Kassa közötti gyorsforgalmi út határmetszéspontját. 2011 nyara óta ismét nyitott a gépjárműforgalom előtt a sátoraljaújhelyi határhíd. Az Új Széchenyi Terv nemzeti programjának részeként új Duna-híd teremt majd összeköttetést Komárom és Révkomárom között. A fejlesztésről szóló megállapodás előkészítés alatt áll. Sorra épülnek a határon átnyúló kerékpárutak is Magyarország és Szlovákia között.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük