Hányan váltanak évente biztosítót?Hányan váltanak évente biztosítót?Hat évvel ezelőtt, a biztosítási piac liberalizációját követően a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (KGFB) területén is megszűnt a hatósági díjszabás, ami ebben a szegmensben is éles versenyt eredményezett. A CLB Biztosítási Alkusz elemzése az immár hetedszerre sorra kerülő „kötelező-kampány" küszöbén rövid áttekintést nyújt az elmúlt évek tapasztalatairól, valamint az online biztosítási alkuszoknak ezen a területen betöltött speciális szerepéről.

Hányan váltanak évente biztosítót?Hányan váltanak évente biztosítót?Hat évvel ezelőtt, a biztosítási piac liberalizációját követően a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (KGFB) területén is megszűnt a hatósági díjszabás, ami ebben a szegmensben is éles versenyt eredményezett. A CLB Biztosítási Alkusz elemzése az immár hetedszerre sorra kerülő „kötelező-kampány" küszöbén rövid áttekintést nyújt az elmúlt évek tapasztalatairól, valamint az online biztosítási alkuszoknak ezen a területen betöltött speciális szerepéről.

A KGFB-ről szóló kormányrendelet alapján 2001 óta valamennyi gépjármű-tulajdonosnak évente egyetlen hónap áll rendelkezésére ahhoz, hogy eldöntse: a következő évben is ugyanannál a biztosítónál marad-e, vagy inkább váltani szeretne. Noha már az első évben meghaladta a százezres határt a biztosítót váltók száma, az igazán nagy ugrás 2003-ban következett be: ekkor már 300 ezernél is többen gondolták úgy, hogy érdemes váltaniuk. Tavaly pedig már a félmilliót is elérte ez a szám.

Nem csoda, hogy miközben a piacon lévő biztosítók is egyre aktívabb kampányt folytatnak, évről évre egyre több biztosító kínálja ezt a fajta biztosítást. Míg 2002-ben hét biztosító mozgott ezen a piacon, az idén várhatóan már 14-en próbálnak minél több autóst elcsábítani versenytársaiktól.

A verseny élesedése (egyes esetekben harciassá válása) az ügyfelek számára pozitív és negatív következményekkel egyaránt járt. Míg korábban a legolcsóbb és legdrágább ajánlat között éves szinten általában tízezer forint alatt maradt a különbség, ma már az egyes tarifák között akár négyszeres is lehet az eltérés. Ezzel együtt járt a tarifák folyamatos bonyolódása is: míg korábban minden biztosító egy-egy oldalon meg tudta hirdetni aktuális tarifáit, ma már nem egy szereplőnek a négy újságoldal is kevés. A kezdetekkor tapasztalt kedvezményfajták száma 4-5-ről összességében száz fölé nőtt (a gyermekkedvezmény, és a mozgáskorlátozottak kedvezménye mellett olyanokkal is találkozhatunk, mint például a felekezeti kedvezmény vagy polgárőri kedvezmény).

Fentiek alapján nem csodálkozhatunk, ha az ügyfelek egyre nagyobb számban fordulnak a reménytelen próbálkozást jelentő papír-toll-számológép kombinációtól a jóval egyszerűbben kezelhető internetes díjkalkulátorok felé.

Alapvető feltétel: az Internet térnyerése

Hányan váltanak a Neten?Hányan váltanak a Neten?Mielőtt szemügyre vennénk az online alkuszok egyre meghatározóbb szerepét, vessünk egy pillantást arra, hogy a technológiai háttér hogyan befolyásolta és befolyásolja ma is ezeknek a szolgáltatóknak a térnyerését.

Az NRC Piackutató Kft. közelmúltban közzétett adatai szerint miközben az internetes elérés 2003-ban 17 százalék volt, addig ez az arány – – ma már 40 százalékos. Az adatokból az is kiderül, hogy 2,9 milliónyian használják legalább havi, míg 2,6 millióan legalább heti rendszerességgel a világhálót. Budapesten már 54 százalékos a penetráció, de már a községekben is minden negyedik lakos rendelkezik internet-eléréssel. Az otthoni internetezőknek immár 87 százaléka szélessávú hozzáféréssel rendelkezik. Nyilvánvalónak tűnik tehát, hogy az online alkuszok népszerűségét az Internet hazai elterjedése is nagymértékben befolyásolta, és az internet terjedésének bővülése a jövőben is egyre több ügyfelet terel majd az online alkuszok felé.

Az online alkuszok szerepe ma

Az első internetes kalkulátorprogram már 2001-ben megjelent, ekkor mintegy 250 felhasználó próbálta ki az újdonságot és váltott biztosítót arra támaszkodva. Az áttörésre 2003-ig kellett várni: ekkor már egy hónap alatt több mint 20 ezer ügyfél intézte a biztosítóváltást online alkusz segítségével. (A KGFB-kampány egyik botránya is ehhez köthető. A nagyobb biztosítók ugyanis – arra hivatkozva, hogy a fax nem felel meg az írásbeliség követelményeinek – nem akarták elfogadni az online alkuszi megbízásokat. Ekkor még az érintett ügyfelek megerősítő nyilatkozata kellett a probléma megoldásához, azóta már a polgári törvénykönyv is tartalmazza, hogy a fax hiteles üzenettovábbító eszköz.).

A 100 ezres határt két éve lépte át azok száma, akik a kötelező biztosítást online intézték, tavaly pedig ez a szám már meghaladta a 130 ezret is.

Jelenleg a piacon négy meghatározó online biztosítási alkuszcég működik: a 2001 óta piacon lévő Netrisk és a 2003-ban debütált Biztosítás.hu mellé 2004-ben a CLB, míg tavaly a Praeventio csatlakozott.

Miközben a KGFB átlagos díja folyamatosan emelkedik, a kalkulátorok által biztosított könnyű összehasonlíthatóság eredményeképpen az online-szerződések díjai kis mértékben ugyan, de folyamatosan csökkennek. Míg korábban az online váltók átlagos díja 42-44 ezer forint volt, ez az érték tavaly már 40 ezer forint alá esett.

A kötelező biztosítási kampányok hétéves története azt bizonyítja, hogy a KGFB esetében az ügyfelek 90 százalékát a kedvező díj érdekli. A CLB által működtetett http://www.biztositastipp.hu/ weboldalon a tavalyi kampány során tarifáló ügyfelek adataiból kitűnt, hogy az autósok már 5-6 ezer forintos különbség esetén is hajlamosak váltani, függetlenül attól, hogy az adott biztosítónak vagy egyesületnek milyen híre van. Ez nem is meglepő annak fényében, hogy ennél a biztosítási fajtánál a kiválasztott biztosító nem az ügyfélnek, hanem egy harmadik félnek, a károsultnak térít.

Folyamatosan bővülő szolgáltatáskör

A kötelező biztosítást követően gyorsan megjelent a lakás- és utasbiztosítás is az online alkuszok kínálatában, 2003-ban pedig már cascot is lehetett kötni a világhálón. Az ügyfelek folyamatosan növekvő kereslete és az ezen a területen is élesedő verseny egyre összetettebb, innovatív megoldások kialakítására készteti az online biztosítási alkuszokat. „ A vásárlási szokások rohamos változása miatt cégünk nyáron elindította az első hazai internetes életbiztosítási kalkulátort is." – tájékoztat Buczolich Antónia, a CLB Független Biztosítási Alkusz ügyvezető igazgatója. „Ugyanakkor a meglévő szolgáltatásaikat is folyamatosan bővítjük. Jövő év elejétől valamennyi, a kötelező biztosítást nálunk megkötő ügyfelünknek átfogó ingyenes kárügyintézési szolgáltatást biztosítunk, amivel ismét sikerül versenytársaink elé kerülnünk egy lépéssel."

A CLB 14 éve jelent meg a gépjármű-biztosítási piacon. Napjainkban a társaság már 140 ezer élő biztosítási szerződést kezel, melyek összességében éves szinten 8 milliárd forintos feletti biztosítási díjbevételt eredményeznek. A társaság hat éve fejleszti és használja saját munkájához azt a komplex biztosítási adatbázist, melynek egy része ma már az Interneten mindenki számára hozzáférhető.

A CLB mára a lakosságot érintő valamennyi biztosítási ágazatban képes on-line megoldásokat nyújtani. 2004. novembere óta elérhetőek a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások és cascok, 2006. február óta találhatóak meg a lakás- és utasbiztosítások, a tavalyi év közepétől mind a négy termék önálló, tematikus oldalon keresztül elérhető. Ezekhez csatlakozott 2007 júniusától – Magyarországon elsőként – az életbiztosítások megkötésének lehetősége is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük