Kultúristáknak:Irány Németország! -DZT – a német turizmus 2008-ban
A Német-Magyar Ipari- és Kereskedelmi Kamara (DZT) áprilisi budapesti tájékoztatóján a német idegenforgalom legfrissebb híreiről, valamint a Germanwings diszkont légitársaság eredményeiről, terveiről adott számot. Utóbbi téma kifejtését a légitársaság nemzetközi PR mendzserétől, Andreas Engeltől hallhatták a megjelentek.
A Német-Magyar Ipari- és Kereskedelmi Kamara (DZT) áprilisi budapesti tájékoztatóján a német idegenforgalom legfrissebb híreiről, valamint a Germanwings diszkont légitársaság eredményeiről, terveiről adott számot. Utóbbi téma kifejtését a légitársaság nemzetközi PR mendzserétől, Andreas Engeltől hallhatták a megjelentek.
Ünnepi megemlékezésre is sor került, mivel a Germanwings éppen 5 évvel ezelőtt landolt első gépével Budapesten.
A 2002-ben Kölnben alapított Germanwings Légitársaság 2003 tavaszán kezdte meg működését Magyarországon, az elmúlt 5 év alatt több mint egymillió utast szállított. A Budapest-Stuttgart és a Budapest-Köln/Bonn között közlekedő járatok hely-kihasználtsága a kezdeti 80%-ról az eddigi legmagasabb, 84%-ra emelkedett. Ez az egyetlen diszkont légitársaság az említett városok és a magyar főváros között.
A kölemúltban gyártott 27drb Airbus A319 típusú géppel repülő Germanwings 2008-as nyári menetrendjében napi 1-2 járatot közlekedtet a Köln/Bonn-Budapest útvonalon, a magyar főváros és Stuttgart között napi egy járat szolgálja az utazókat. 2007 során indult a társaság Berlin-Sármellék közötti járata, amely 2008-ban nagy népszerűségnek örvend. A járatok 2007-es kihasználtsága kiváló, 80%-os volt. A társaság vezetése további lehetőségeket lát az erős növekedésre a Balaton térségében, ezért 2008.május-szeptember között ismét elindítja a heti két alkalommal repülő Berlin-Sármellék közötti járatot.
A kölni székhelyű vállalat célközönségként az üzleti utasokat (42%), a barátokat, a családtag-látogatókat, s a szabadidős utazókat tekinti, akik magas színvonalú szolgáltatást várnak el. 2008 nyarán a Germanwings 69 célállomásra kínál járatokat Kölnből, Stuttgartból, Berlin-Schönefledből és Hamburgból. A régióban a cég folytatja járatainak bővítését Románia és Bulgária viszonylatában is.
Jegyár a Germanwings-nél: 19 euró (adóval és illetékkel együtt). A fedélzeti büfé fizetős, viszont a jegyek megvásárlásakor közölni tudják a pontos ülés-helyet, +5 euró befizetésével pedig az ülés előre kiválasztható.
A csomagok 20 kg-ig ingyenesen adhatók fel, a Germanwings törzsutas-kártyával rendelkezőknek 30 kg-ig. A kabinba 8 kg-nyi kézipoggyász vihető fel ingyenesen, különös tekintettel a magyar utasok Kölnben és Stuttgartban vásárolt cipősdobozaira…
A német turizmus eredményeinek aktuális summája:
Az idegenforgalmi kereslet rangsorában Németország 36 nemzet közül az első, köszönhetően a FIFA VB máig tartó hatásának.
Nemzetközi mérőszámok mérlegelésekor az idegenforgalom a hat legfontosabb tényező között szerepel az országok megítélésében.
A rangsorolt tényezők maximálisan adható 7 pont esetén:
–Idegenforgalom – 5,1
-Kivitel – 5,2
-Kormányzás – 4,9
–Kultúra és örökség – 5,0
-Beruházás és bevándorlás – 5,0 .
Németország imázsa, turizmust vonzó ereje 2007-ben a nemzetek rangsorában a negyedikről az első helyre került:
-Németország
-Egyesült Királyság
-Kanada
-Franciaország
-Ausztrália
-Olaszország
(Forrás: Anholt-GMI-Nation-Brands-Index Q4/2007)
2007. I. és II. negyedévében Németország még a 2. helyen szerepelt, 2007. III. és IV. negyedévében került először az élre Németország.Németország világviszonylatban is a második helyen szerepel az európai kulturális célországok között. Újonnnan alkotott kifejezéssel; Németország a „kultúristák" egyik legnépszerűbb úticélja. A dinamikus növekedés a városlátogatások körében a kultúra és a rendezvények iránt mutatkozó, növekvő tendenciájú keresletből táplálkozik. Az európai turisták preferenciái az európai, illetve németországi kulturális utak körében:
Tágabb értelemben vett kulturális utaknál a súlyozásban elért sorrend:
-városnézés/ látnivalók,
-a légkör/hangulat élvezete,
-múzeumlátogatás,
-gasztronómiai élvezetek,
-bevásárlás,
-kiállítások látogatása,
-éjszakai élet,
-parkok/kertek látogatása.
A németországi idegenforgalom a labdarúgó világbajnokságot követő évben is növekedést mutat:
A külföldiek vendégéjszakáinak száma 1993 óta töretlenül, 2003 óta dinamikusan emelkedik.A 2007-es dinamikus növekedést a bel- és külföldi kereslet is táplálja. Az abszolút növekedés 2007-ben összesen 10,8 millió vendégéjszaka volt, ebből a külföldi vendégek 1,8 millióval részesülnek. A számos vendéget adó nyugat-európai piacok 2007-ben is dinamikus növekedést mutatnak.A külföldiek vendégéjszakáinak száma 1993 óta mintegy 14 millióval (45%-kal) emelkedett (a kempingek nélkül).
Előrejelzés 2015-re:
-58 millió kemping nélkül,
-61 millió kempinggel együtt.
2007-ben megugrottak a kelet-európai beutaztató piacok.
Az európai vendégek németországi üdülése internetes szervezéséből egyharmad online foglalást jelent:
2006-ban 48% vették igénybe az Internetet (+ 20%),
-36% online foglalás (+ 36%),
-12% tájékozódás (- 13%),
-52% nem használt internetet (- 4%).
Megállapítható; a többcsatornás megszólítás megkerülhetetlen a németországi utak nemzetközi népszerűsítésében. Az internetes foglalások között 72%-os részesedéssel a szálláshely bizonyult a legfontosabbnak. A németországi turizmus középtávra kitűzött éves témái további lökést adhatnak a termékfejlesztésnek és marketingnek:
2008: Kastélyok, parkok és kertek – A romantikus Németország.
2009: Németország, az aktív üdülés célországa – A kirándulás és kerékpározás, mint életstílus.
2010: Európa kulturális fővárosa 2010-ben a Ruhr-vidék – Németország kulturális városai.
2011: Gyógyüdülés és wellness Németországban.
2012: Németország, az üzleti úti cél.
A 2008-as év témája: Kastélyok, parkok és kertek – a romantikus Németország:
A németországi kastélyokat és parkokat évente mintegy 20 millió vendég keresi fel szerte a világból, az UNESCO által a világörökség részévé nyilvánított kastélyok és parkok a német kultúra különleges cégérei.
A DZT kampány célja:
-Németország sikeres pozícionálása a kastélyokat és parkokat kínáló célországokban.
-A kastélyok és parkok, valamint a csábító kertek sokszínűségének bemutatása.
A németországi kastélyok és parkok egyre gyakrabban szolgálnak fesztiválok, színielődások, koncertek és más rendezvények színhelyeként; a rendezvények kalendáriuma:
-Ünnepi játékok a schwerini kastélyban – 2008. július 5-augusztus 10.
-Mozart-ünnep a würzburgi rezidencián – 2008.május 30 -június 29.
-Herrenchiemsee ünnepi játékok – 2008.július.
-Potsdami kastélyok éjszakája – 2008. augusztus 15-16.
-Herrenhauseni ünnepi hetek – 2008. május 28- szept.8.
-A kertbirodalmak nyara Dessau-Wörlitz – 2008.május 5. – szept.28.
A turizmus-partnerek is aktívan közreműködnek a „Kastélyok, parkok és kertek" téma kifejtésében:
„Kastélyok, parkok és uradalmak " – Mecklenburg-Vorpommern Tartományi Idegenforgalmi Szövetség,
„Kastélyok és kertek Brandenburgban" – Brandenburg Tartományi Idegenforgalmi Marketing Szövetség,
„Új fényben csillog az ősi pompa" – Szászországi Idegenforgalmi Marketing Társaság,
„Álomkertek – Történelmi parkok Szász-Anhaltban", Szász-Anhalt Tartományi Beruházási és Marketing Társaság,
„aranyfüst és virágvarázs" – Alsó-Szászországi Idegenforgalmi Marketing,
„Hesseni városok sokszínűsége" – HA Hesseni Ügynökség.
Angol és német nyelvű kiadványok, ill. Szászországban olasz brosurák is megjelennek.
A program során valamennyi stílusirányzat- és korszak széles skálája bemutatásra kerül:
-UNESCO világörökségi helyszínek szolgálnak cégérként,
-bemutatják az európai királyi házak közötti történelmi kapcsolódásokat (az Orániaiak útvonala),
-múzeumok kastélyokban / múzeumként szolgáló kastélyok,
-a kastélyok és a kertek konferencia helyszínekként is szolgálhatnak,
-kiemelkedő színvonalú botanikus kertek és gyógyparkok rendezvényeket is befogadnak,
-„Nyílt kapuk kezdeményezés" magánparkokban.
Honnan lehet tájékozódni?
A turizmus reklámanyagok megjelenítési eszközei:
-nyomtatott anyagok,
-kimagasló minőségű nyomtatványok 9 nyelven,
-a témához kapcsolódó bemutatók a „Deutsche Ferienwelten" magazinban,
-hirdetések.
-megjelenés a DZT honlapján: filmek, áttekintő képanyag és egyes látnivalók leírása, 360 fokos panoráma-képek a létesítmények virtuális bejárásához, keresőként használható interaktív térkép.
A 2008-as PR-tevékenység kiemelt témája: Konyhaművészet Németországban
Gyakorlati megvalósítás:
Szerteágazó sajtómunka és PR-tevékenység a németországi konyhaművészet minden vonatkozásában.
Gourmet-naptár Németország kimagasló gasztronómiai eseményeiről.
Együttműködést terveznek élvonalbeli szakácsművészekkel:
Dieter Müller, Dieter Müller étterem a Lerbach kastélyszállóban,
Klaus-Peter Lumpp, Bareiss étterem a Bareiss szállóban,
Johannes King, Dorint Söl´ring-Hof,
Dieter L. Kaufmann, Zur Traube étterem,
Sven Elverfeld, Aqua étterem a wolfsburgi The Ritz Carlton szállóban,
Thomas Bühner, la vie étterem,
Christian Jürgens, Wernberg várszálló.
A német idegenforgalmi szakma kiemelkedő éves eseménye a
Germany Travel Mart (GTM) 2008 – 2008.04.27. – 05.03. : most 34. alkalommal kerül megrendezésre.
Társszervezői:
Bayern Tourismus Marketing GmbH.,
Müncheni Turisztikai Hivatal,
RegioAugsburg Tourismus GmbH.,
Több mint 1000 résztvevőre számítanak, 366 német kiállítóval, 41 országból 507 utazásszervezővel és 100 nemzetközi újságíróval. A legnagyobb küldöttség az Egyesült Államokból érkezik (51 fő), Magyarországról 16 kolléga (6 újságíró, 10 utazási irodai szakember) várható. A megnyitó ünnepség a Bajor Állami Operaházban és a müncheni rezidencián lesz, amely kizárólag a GTM-re nyitja meg a kapuit.
Az esti rendezvény az Augsburgi Városházán zajlik, amely a renaissance legfontosabb építménye az Alpoktól északra. Az összes helyiséget megnyitják a GTM résztvevői előtt. A GTM-et követően PC túrákat szerveznek, ahol Németország idegenforgalmi látványosságait mutatják be, 7 különböző útvonallal, kulturális- és eseményturizmus, üdülés-pihenés témakörökben.
2009-ben Rostock lesz a rendezvény helyszíne.
Mit tervez a német turizmus a következő évekre?
A 2009-es év témája: Németország, az aktív üdülés célországa: életstílus, kirándulás, kerékpározás.Az Európából érkező külföldi vendégek mintegy harmada aktívan is tölti az üdülést. Ezek közül a „Kirándulás, futás és hegymászás" áll az élen közel 45 százalékos gyakorisággal.
Célok:
-Németország erőteljesebb bemutatása páratlan természeti élményeket kínáló célországként,
-a pihenési célú idegenforgalom vonalának bemutatása és népszerűsítése,
-az aktív pihenésre érkező külföldi vendégek számának növelése,
-Németország pozícionálása a trendekhez és az egészséghez kötődő nemzetközi kínálatban,
-felkapott sportágak, mint a golfozás, felmutatása a németországi idegenforgalmi kínálatban,
A kiemelten kezelt piacok:
Hollandia / Belgium,
Lengyelország,
Svájc,
Európa általában.
A tengerentúlon olyan szabadidős tevékenységek propagálása, mint például a golfozás.
Kiemelt jelentőségű rendezvények:
A DZT 2010-ig tervezett PR-tevékenységének középpontjában nagyszabású kulturális rendezvények és évfordulók állnak.
2008:
-városi ünnepek Németországban, a legnagyobb lövészegyleti ünneptől a legszebb karácsonyi piacig,
-München 850 éves, fényes ünnepségekkel,
-konyhaművészet Németországban.
2009:
-20 éve bontották le a berlini falat,
-90 éve alapították a Bauhaus-t Weimarban,
-"BIRODALOM, KONFLIKTUS, MÍTOSZ – 2000 éve zajlott a teutoburgi csata"
-Georg Friedrich Händel halálának 250. évfordulója.
2010: 300 éves a meißeni porcelán-maufaktúra
-41. Oberammergaui Passió-játékok,
-200 éves a müncheni Oktoberfest,
-IBA Nemzetközi Építészeti Kiállítás Szász-Anhalt tartományban,
-175 éves a vasút Németországban.
http://www.deutschland-tourizmus.de/
http://www.hafengeburtstag.de/
http://www.thueringen-tourismus.de/
Harmat Lajos