Legkedveltebb tejcsokoládéból a tojás és a nyúl
4 perc olvasásKedvező előjelekkel közeledik az édességek húsvéti szezonja. Általában ugyanis a csokoládé piaci pozíciója erősödött az elmúlt két évben. Hasonlóan pozitív trend jellemzi a húsvéti édességek mintegy 2,7 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalmát, állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Kedvező előjelekkel közeledik az édességek húsvéti szezonja. Általában ugyanis a csokoládé piaci pozíciója erősödött az elmúlt két évben. Hasonlóan pozitív trend jellemzi a húsvéti édességek mintegy 2,7 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalmát, állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
A húsvéti szezonális édességek tavalyi kiskereskedelmi eladása mennyiségben 7, értékben 22 százalékkal nőtt az előző évi ünnepi periódushoz képest. Így a csokoládéból készült tojás, nyúl, bárány, csibe, valamint az ajándék csomagok 900 tonnát meghaladó értékesítése mintegy 2,7 milliárd forintos forgalmat jelent.
Az ünnepre szánt édességek bolti eladásából 42-42 százalék jutott a nyúlra és a tojásra tavaly. (Értékben a tojás vezet a nyúl előtt, amely iránt nőtt a kereslet, a Nielsen adatai szerint). Mennyiségben a kacsát, bárányt és csibét összefogó "egyéb" szegmens 5 százalékkal részesedett. A hagyományos csomagok részaránya az utóbbi években csökken, és mennyiségben 7 százalék jutott rájuk tavaly. Hasonló a helyzet az ajándékkal kiegészített édességcsomagoknál. Mennyiségben már csak 4, értékben 9 százalék a tavalyi piaci részesedésük.
A nugátot a tejcsokoládé mennyiségben először két éve előzte meg a húsvéti édességek bolti forgalmában, és tavaly tovább erősítette vezető pozícióját.
A tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy a kisebb, elsősorban nugátra koncentráló kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített. Ugyanakkor erősödni tudott több nagy édesipari vállalat, amely elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozta meg a vásárlókat.
Továbbra is a piac fontos jellemzője, hogy az eladások egyre jobban koncentrálódnak a hipermarketre. Az eladott mennyiség 59 százaléka a legnagyobb eladóterű üzletekben talált vevőre tavaly; 26 százalék pedig a főleg szupermarketet és diszkontot egyesítő 401-2 500 négyzetméter közötti csatornában. A hagyományos, 400 méteres és kisebb üzletek mindössze 15 százalékkal részesedtek a húsvéti édességek eladásából a tavalyi szezonban.
—///—
Táblázat. Húsvéti szezonális édességek – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a figurák és ajándék csomagok piaci részesedése. Százalékban.
Szegmens |
2006 március- április |
2007 március-április |
2008 február-március |
Nyúl |
35 |
35 |
38 |
Tojás |
38 |
39 |
40 |
Egyéb (kacsa, bárány, csibe) |
7 |
7 |
6 |
Hagyományos csomag |
10 |
8 |
6 |
Édesség csomag ajándékkal |
12 |
11 |
9 |
Forrás: Nielsen
Táblázat. Húsvéti szezonális édességek – mennyiségi eladásokkal súlyozott – átlagos fogyasztói árának alakulása az utóbbi években. Forint/kilogramm.
Szegmens |
2006 március |
2006 április |
2007 március |
2007 április |
2008 február |
2008 március |
Tej |
3 213 |
3 324 |
3 486 |
3 400 |
3 820 |
3 719 |
Nugát |
1 490 |
1 495 |
1 407 |
1 563 |
1 483 |
1 448 |
Ét |
1 504 |
1 854 |
1 736 |
1 791 |
3 738 |
3 033 |
Tej+fehér |
3 757 |
3 901 |
2 899 |
3 924 |
2 665 |
4 273 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Húsvéti szezonális édességek – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a csokoládé fajták piaci részesedése. Százalékban.
Csokoládé Fajta |
2006 március- április |
2007 március- április |
2008 február- március |
Tej |
38 |
48 |
56 |
Nugát |
55 |
45 |
38 |
Ét |
4 |
4 |
3 |
Tej+fehér |
2 |
2 |
2 |
Fehér |
1 |
1 |
1 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Húsvéti szezonális édességek – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.
Bolttípus |
2006 március- április |
2007 március- április |
2008 február- március |
2 500 nm felett |
56 |
56 |
59 |
401-2 500 nm |
25 |
28 |
26 |
201-400 nm |
6 |
5 |
5 |
51-200 nm |
8 |
9 |
7 |
50 nm és kisebb |
5 |
3 |
3 |
Forrás: Nielsen
Módszertan:
A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.