Csokinyúl: Úgy szeretjük, hogy megesszük!Csokinyúl: Úgy szeretjük, hogy megesszük!Kedvező előjelekkel közeledik az édességek húsvéti szezonja. Általában ugyanis a csokoládé piaci pozíciója erősödött az elmúlt két évben. Hasonlóan pozitív trend jellemzi a húsvéti édességek mintegy 2,7 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalmát, állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

Csokinyúl: Úgy szeretjük, hogy megesszük!Csokinyúl: Úgy szeretjük, hogy megesszük!Kedvező előjelekkel közeledik az édességek húsvéti szezonja. Általában ugyanis a csokoládé piaci pozíciója erősödött az elmúlt két évben. Hasonlóan pozitív trend jellemzi a húsvéti édességek mintegy 2,7 milliárd forintos kiskereskedelmi forgalmát, állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

    A húsvéti szezonális édességek tavalyi kiskereskedelmi eladása mennyiségben  7, értékben 22 százalékkal nőtt az előző évi ünnepi periódushoz képest. Így a csokoládéból készült tojás, nyúl, bárány, csibe, valamint az ajándék csomagok 900 tonnát meghaladó értékesítése mintegy 2,7 milliárd forintos forgalmat jelent. 

    Az ünnepre szánt édességek bolti eladásából 42-42 százalék jutott a nyúlra és a tojásra tavaly. (Értékben a tojás vezet a nyúl előtt, amely iránt nőtt a kereslet, a Nielsen adatai szerint). Mennyiségben a kacsát, bárányt és csibét összefogó "egyéb" szegmens 5 százalékkal részesedett. A hagyományos csomagok részaránya az utóbbi években csökken, és mennyiségben 7 százalék jutott rájuk tavaly. Hasonló a helyzet az ajándékkal kiegészített édességcsomagoknál. Mennyiségben már csak 4, értékben 9 százalék a tavalyi piaci részesedésük.  

    A nugátot a tejcsokoládé mennyiségben először két éve előzte meg a húsvéti édességek bolti forgalmában, és tavaly tovább erősítette vezető pozícióját. 

    A tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy a kisebb, elsősorban nugátra  koncentráló kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített. Ugyanakkor erősödni tudott több nagy édesipari vállalat, amely elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozta meg a vásárlókat.

    Továbbra is a piac fontos jellemzője, hogy az eladások egyre jobban  koncentrálódnak a hipermarketre. Az eladott mennyiség 59 százaléka a legnagyobb eladóterű üzletekben talált vevőre tavaly; 26 százalék pedig a főleg szupermarketet és diszkontot egyesítő 401-2 500 négyzetméter közötti csatornában. A hagyományos, 400 méteres és kisebb üzletek mindössze 15 százalékkal részesedtek a húsvéti édességek eladásából a tavalyi szezonban.

—///—

Táblázat. Húsvéti szezonális édességek – értékben mért – kiskereskedelmi forgalmából a figurák és ajándék csomagok piaci részesedése. Százalékban.

Szegmens

2006 március-

április

2007 március-április

2008 február-március

Nyúl

35

35

38

Tojás

38

39

40

Egyéb (kacsa, bárány, csibe)

  7

  7

  6

Hagyományos csomag

  10

  8

  6

Édesség csomag ajándékkal

12

11

  9

Forrás: Nielsen

Táblázat. Húsvéti szezonális édességek – mennyiségi eladásokkal súlyozott – átlagos fogyasztói árának alakulása az utóbbi években. Forint/kilogramm.

Szegmens

2006

március

2006

április

2007

március

2007

április

2008

február

2008

március

Tej

3 213

3 324

3 486

3 400

3 820

3 719

Nugát

1 490

1 495

1 407

1 563

1 483

1 448

Ét

1 504

1 854

1 736

1 791

3 738

3 033

Tej+fehér

3 757

3 901

2 899

3 924

2 665

4 273

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat. Húsvéti szezonális édességek – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a csokoládé fajták piaci részesedése. Százalékban.

Csokoládé

Fajta

2006 március-

április

2007 március-

április

2008 február-

március

Tej

38

48

56

Nugát

55

45

38

Ét

  4

  4

  3

Tej+fehér

  2

  2

  2

Fehér

  1

  1

  1

Forrás: Nielsen piackutató vállalat

Táblázat. Húsvéti szezonális édességek – mennyiségben mért – kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok piaci részesedése. Százalékban.

Bolttípus

2006 március-

április

2007 március-

április

2008 február-

március

2 500 nm felett

56

56

59

401-2 500 nm

25

28

26

201-400 nm

  6

  5

  5

51-200 nm

  8

  9

  7

50 nm és kisebb

  5

  3

  3

Forrás: Nielsen

Módszertan:

A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük