„Let's Misbehave!", invitált a Design7 keretében a meghívó október első napjaiban az Iparművészeti Múzeum Üvegcsarnokába a Manier divatház 2010. őszi/téli pret-á-porter kollekciójának bemutatójára.

 

„Let's Misbehave!", invitált a Design7 keretében a meghívó október első napjaiban az Iparművészeti Múzeum Üvegcsarnokába a Manier divatház 2010. őszi/téli pret-á-porter kollekciójának bemutatójára.

 Let's Misbehave – agyam lázasan keresgélte a kifejezés jelentését, talán gyerünk illetlenkedjünk vagy fenébe a hagyományokkal és közben a tudatalattimban felcsendült Cole Porter 20-as évekbeli hasonló című slágere, ezért arra gondoltam talán egy időutazásra visz a múltba a Manier Divatház.

Igyekeztem elég korán odaérni, hogy jó helyet találjak, de meglepetésemre már elegáns urak és hölgyek tömegét láttam az üvegcsarnokban. Belépéskor udvariasan, kézfogással üdvözöltek, eligazítottak, hogy ruhatár stb. merre található… hát nem vagyok ehhez szokva, kezdésnek nem rossz!

Az üvegcsarnok jobb oldali oszlopsora közötti kijárónál volt a színpad felállítva a Manier logójával, tőle jobbra és balra V alakban íveltek a kifutók, köztük zongora, gitár és erősítő, ami örömmel töltött el, hiszen élő zenére utalt. A bal oldali oszlopsorok között a bemutatásra nem kerülő tizen-valahány kreáció volt kiállítva igen dizájnosan harmonikaszerű tükörfal előtt.

Így elölről hátulról szemügyre vehettük a ruhákat, sőt némelyek megkíséreltek úgy állni, hogy látva magukat a tükörben, mintegy vizuális ruhapróbát is végezhettek. És a csarnok végében hosszú asztalok mellől pincérek kínálgattak sajttal, süteménnyel, üdítőkkel és számtalan finom borral, pezsgővel. A jó alaphangulat tehát adott lett.

Szájról szájra terjedt, hogy kezdődik a bemutató és valóban, elsötétedett majd színes, sejtelmes halvány fény borította be az üvegcsarnokot. Azt hiszem, a múzeum sokat látott falai is elcsodálkozhattak, milyen fény-ruhába öltöztette őket a Manier divatház. Felcsendült a zene – Sárik Péter és Gyémánt Bálint – majd megjelent énekelve Harcsa Veronika és Frenk, kezdetét vette a bemutató.

Ritka élmény olyan divatbemutatón ülni, hallgatni és nézni, ahol nem a hagyományos ütős gépzene szólal meg és szinte gondban van a néző, hogy mit is nézzen. A két énekest, vagy engedje el magát a zenének vagy csak a modellekre figyeljen, szóval teljes a vizuális hatás szemnek-fülnek. A látottakból megoldódott mire is utal a „Let's Misbehave!" címválasztás!

A MANIER őszi divatbemutatóját a 20-30-as évek világa inspirálta, ezt a korszakot idézte meg stílusában, hangulatában. A kor alaphangulatát meghatározó jazz klubok világát, ahol az „új nő", a garconne is rövid hajjal, bubifrizuraval, vérvörös ajkakkal, forradalmian férfias ruhadarabjaival – melyet a flitterek, gyöngyök, csipkék és selymek mégis frivol nőiességgel ruháznak fel – a férfiakkal együtt dohányzik, repül, autót vezet, mulatozik és féktelenül táncol – Let's Misbehave!

A XX. század elején a divat-világtörténelem egyik legfontosabb változása zajlott le a női öltözködés terén: merész formai újítások, lerövidült szoknyák és frizurák, a színvilág és a textíliák átalakulása, az élénk színek használata, Paul Poiret forradalmi újításai, majd Coco Chanel evolúciója jellemezte a korszakot. Az évtized közepe felé a nők is elkezdtek nadrágot hordani. A mai divat egyre több férfias stílusjegyet használt fel, míg a feminin jegyek a részletekben jelentek meg. Greta Garbo a svájcisapka, ballonkabát és lapos talpú cipő összeállításával azonnal divathullámot indított el. A következő évtizedben Marlene

Dietrich, a feminista mozgalmak élharcosaként segített elfogadtatni a nadrág viselését.

Ezt a korszellemet idézte fel a Manier 2010. őszi/téli kollekciója.

És ami igazán figyelemreméltó, a MANIER pret-a-porter bemutatója a hordható stílus jegyében került megrendezésre: kosztumök, nadrágkosztumök, laza vonalvezetésű ruhák, jól használható kabátok alkotják a kollekció alapdarabjait, melyeket a csipke és selyemblúzok, kiegészítők tesznek igazán nőiessé. A divatperformance a Manier korábbi hagyományaihoz híven több rétegből építkezik. A kor hangulatában Titkos Bernadett által sminkelt és Koczka hajkonstrukcióival fellépő modellek mellett a mai archetípusok felvonultatásának szándékával a színpadra léptek a Manier múzsái: Bombera Krisztina, Karafiáth Orsolya és Demcsák Zsuzsa.

E rétegek és különböző karakterek a Manier-image részei és a divat-design mindannyiunknak szóló minőségi megjelenítését szolgáljak.

A MANIER nevében is jelzi -a francia "maniére" (mód), és az olasz "maniera"(kézzel készített) szavakból-, hogy a hangsúlyt a "hogyan"-ra helyezi. Olyan megközelítési módot alakít ki, amely a francia és angol couture hagyományait és a kézzel készített, "érintett" tárgyak személyességét tarja fontosnak, valamint a manierizmus mestereinek kompozíciós, színalkalmazási és térképzési módszerét, intellektuális megközelítési módját alkalmazza.

„Anikó ruhái névért epekednek. Ezek ÉLŐ ruhák!" – mondta a bemutató egyik résztvevője.

Merem feltételezni, hogy mindenki elégedetten távozott, Németh Anikó és márkája, a Manier beváltotta elképzeléseiket. Gondolom hiányolják, hogy nem fordítottam legalább néhány mondatot a ruhák bemutatására, de ez nem véletlen. Ahogy egy hangversenyt sem lehet eldúdolni, úgy egy divatbemutatót sem szavakkal bemutatni, mert úgy vélem szárazzá teszi. A ruhákat meg kell nézni, meg lehet nézni, mert a Manier Divatház nyitva áll minden érdeklődő előtt.

MANIER Showroom: 1061 Budapest, Hajós u. 12.

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük