Liszt Ferenc arcmásával díszített mozdonyt avattak a 2010.október 21-én délután Sopronban, a holnap nyíló Liszt Ferenc Emlékév alkalmából. A GYSEV Zrt. tulajdonában lévő mozdony hazánk és a szomszédos Ausztria területén közlekedik majd, és a tavaly pályára állított Széchenyi-mozdony párja.

 

   

Liszt Ferenc arcmásával díszített mozdonyt avattak a 2010.október 21-én délután Sopronban, a holnap nyíló Liszt Ferenc Emlékév alkalmából. A GYSEV Zrt. tulajdonában lévő mozdony hazánk és a szomszédos Ausztria területén közlekedik majd, és a tavaly pályára állított Széchenyi-mozdony párja.

 

A 230km/h végsebességű, 86 tonna súlyú Taurus mozdonyra, mintegy 120m2 fóliát feszítettek fel. Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedési helyettes államtitkára leplezte le a Liszt Ferenc fiatal- és időskori arcképével díszített mozdonyt 2010. október 21-én, Sopronban. A járművet a GYSEV Zrt. Magyarországon és Ausztriában, Eurocity és Intercity kocsik élén közlekedteti. Az ünnepélyes avatáson megjelent Molnár Ágnes, az NFM fejlesztéspolitikai koordinációért felelős államtitkára is.

A mozdony előfutára a világhírű zeneszerző születésének 200. évfordulója alkalmából a napokban kezdődő Liszt Ferenc Emlékév 2011 rendezvénysorozatnak. Liszt Ferenc első nyilvános koncertjét 190 éve, 1820 októberében adta Sopronban.

A többségi nemzeti tulajdonú GYSEV Zrt. 230km/h végsebességű, 86 tonna súlyú Taurus mozdonyára mintegy 120m2 fóliát feszítettek fel. A vasúttársaság korábban Josef Haydn, 2010 tavaszától pedig Széchenyi István emlékének adózott ilyen módon.

 

   

A Széchenyi-mozdonyt 2009-ben indította útjára a GYSEV Zrt. Magyarország egyik leggyorsabb mozdonyát, a Taurust  nevezték el Széchenyi Istvánról. A Taurus a gróf halálának 150. évfordulóján kapott pazar külsőt. A mozdony Sopron és Budapest, valamint Bécs és Budapest között közlekedik EuroCity és InterCity vonatok élén.

Schváb Zoltán ünnepi beszédében üdvözölte a GYSEV értékteremtő, a kormányzati törekvésekre rímelő kezdeményezését. „A Liszt- és Széchenyi-mozdonyok útnak indítása a nagyjaink előtti főhajtás szép gesztusa. A vasút az értékőrzéshez, a kultúraközvetítéshez a hétköznapokban azzal járulhat hozzá, ha korszerű járművekkel és pályákon, az utasok elvárásainak megfelelő színvonalon nyújt minőségi közszolgáltatást. Az ágazat társadalmi megbecsültségének helyreállítását a szaktárca a rendelkezésére álló minden eszközzel támogatja." – hangsúlyozta az államtitkár.

.

A sajtótájékoztatót rendhagyó körülmények között, egy Budapestről-Sopronba tartó, az újságírók és protokoll vendégek számára kialakított, nem menetrendszerinti, rendezvényvonaton tartották meg. Az ünnepségen beszédet mondott Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára, dr. Fodor Tamás, Sopron város polgármestere és Dávid Ilona, a GYSEV Zrt. júliusban kinevezett vezérigazgatója. A mozdonyt, első útja előtt Horvát Imre a soproni Szentlélek Plébánia plébánosa áldotta meg.

Dávid Ilona a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója szerint a tematikus mozdonyok az ország egyik legfejlettebb vasútvonalának védjegyei lesznek.  „a Liszt-mozdony, olyan 'mozgó emlékmű' amely úgy tiszteleg a nagy zeneszerző emléke előtt, hogy hírül viszi az érintett pályaszakaszon. Nem titkolt szándékunk volt megelőzni azt, hogy a közelgő bicentenárium évében Európa úgy ismerje meg Liszt Ferencet, mint a nagy osztrák zeneszerzőt, Franz Liszt-et." – mondta a vezérigazgató asszony.

Németh László ötletgazda, a vasúti modellezéssel foglalkozó Loc&More ügyvezetője szerint Nyugat-Európában már bevett szokás az ilyesfajta felületek kultúra- és értékközvetítésre való felhasználása, és remélhetőleg nálunk sem lesz ez másként.  A zeneszerző emlékére készített Liszt-mozdony, a tiszteletadás egyik legnagyszerűbb példája.

Kép:Lenhardt Ibolya

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük