2013. március 22-én 18 órakor nyílik a Kassák Múzeumban, a 2013 KASSÁK ÉV rendezvénysorozat részeként a Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum rendezésében a MADI Univerzum – 20 éves a Mobil MADI Múzeum c. kiállítás.

2013. március 22-én 18 órakor nyílik a Kassák Múzeumban, a 2013 KASSÁK ÉV rendezvénysorozat részeként a Petőfi Irodalmi Múzeum – Kassák Múzeum rendezésében a MADI Univerzum – 20 éves a Mobil MADI Múzeum c. kiállítás.

A kortárs geometrikus képzőművészet meghatározó irányzata a MADI (Mozgás-Absztrakció-Dimenzió-Invenció) 1946-ban jött létre Buenos Airesben Carmelo Arden Quin és társai, Gyula Kosice, Rhod Rotfuss, Martin Blaszko kezdeményezésére.

A MADI Magyarországon éppen húsz évvel ezelőtt 1993-ban jelent meg, az első budapesti kiállítás helyszíne a Kassák Múzeum volt. Az eltelt húsz év alatt fesztiválok, kiállítások sora követte egymást Magyarországon és Európában, továbbá megjelent a MADI art peridocal tíz lapszáma és létrejött a művészek adományaiból Európa egyik legnagyobb MADI gyűjteménye (szobrok, objektek, grafikák). E tevékenység-sorozat keretét a Nemzetközi Mobil MADI Múzeum adja. A kiállítás elsősorban a MADI történetére és a magyarországi tagozat nemzetközi tevékenységére fókuszál.

http://www.mobil-madi.org/

A kiállítást a nagykövetségek képviselőinek jelenlétében Mr. Claudio Giacomino, az Argetin Köztársaság magyarországi megbízott nagykövete, Piergiorgo Zangara, a Nemzetközi MADI Társaság elnöke és Dárdai Zsuzsa, a Mobil MADI Múzeum alapítója, a kiállítás kurátora nyitja meg. A megnyitót interaktív performansz színesíti Josée Lapeyrere (F) hangköltészeti koncepciója alapján.

A kiállítás válogatás a Mobil MADI Múzeum anyagából. Résztvevők:

Carmelo Arden Quin (ROU), Bányász Éva Mária (H), Ira Bernardini (I), Joël Besse (F), Martin Blaszko (ARG), Bolivar (ROU), Giancarlo Caporicci (I), Lex Caral (F), Franco Cortese (I), Gilbert Decock (B), François Decq (F), Marian Drugda (SK), Erdély Dániel (H), Ézsiás István (H), Fajó János (H), Jean-Claude Faucon (B), Joël Froment (F), Aldo Fulchignoni (I), Galgóczy (Gall) György (H), Ingo Glass (D), Haász István (H), Octavio Herrera (V), Sandee Hoffer Johnson (USA), Cajsa Holmstrand (S), Horvath Pal (B), Viktor Hulík (SK), Roland de Jong Orlando (NL), Vyacheslav Koleychuk (RUS), Kovács Tamás László (H), Antonia Lambelé (B), Josée Lapeyrere (F), Alberto Lombardini (I), Gino Luggi (I), Carl Magnus (S), Jaildo Marinho (BR), Vincenzo Mascia (I), Mitsouko Mori (J), Roger Neyrat (F ), Gaetano Pinna (I), Poirot-Matsuda (J), Salvador Presta (I), Marek Radke (PL), Torsten Ridell (S), Volf Roitman (ROU), Giuseppe Rosa (I), Saint Cricq (F), Saxon Szász János (H), Somfai Rezső (D), André Stempfel (F), Didier Stephant (F), Philippe Vacher (F), Piergiorgo Zangara (I)

 

Az alábbiakban ismerjék meg a MADI-t Dárdai Zsuzsa tanulmányából:

 

MADI UNIVERZUM

A MADI meghatározó dél-amerikai előzménye a „konstruktív univerzalizmus" néven ismert irányzat, amelyet az uruguayi származású Joachim Torres Garcia (1874-1949) dolgozott ki hazatérve Párizsból. 1946-ban Buenos Airesben Carmelo Arden Quin és társai, Martin és Ignacio Blaszko, Rhod Rothfuss, Estaban Eitler, Gyula Kosice, bejelentették a MADI mozgalom elindítását.  Művészeti programjukat a poligonalitás (sokszögűség), a mozgás koherens érvényesítése, valamint a művészet minden műfajában a szisztematikus építkezés határozta meg.

A kezdeti egységes fellépést követően a MADI két jól körülhatárolható csoportra oszlott. A dél-amerikai MADI csoportot Gyula Kosice, majd Rhod Rothfuss vezette. Ez a társaság az idő múlásával lassan felmorzsolódott.  Az európait Carmelo Arden Quin (1913-2010) uruguayi művész indította útjára 1948-ban Párizsban.  A Montparnasse-on alapított MADI Műhelyben a kiállítások mellett vitaköröket és előadásokat is szerveztek.  A franciaországi mozgalom motorja, 2010-ben bekövetkezett haláláig, Carmelo Arden Quin maradt. 1952-ben a Denise René Galéria felfigyelt rájuk és megszervezte az első európai csoportos MADI kiállítást. 1953-ban a csoport külön termet kapott a Salon des Réalités Nouvelles kiállításán. Ekkor találkozott Frank Stella a MADI-val és személyesen Carmelo Arden Quinnel. E találkozás eredményeként a hatvanas években, Észak Amerikában útjára indult a „shaped canvas" (formázott vászon) irányzat, amelyet a MADI-nál előbb ismert meg a nagyközönség szerte a világban.  A MADI mára hatalmas, egész Európát behálózó csoporttá nőtte ki magát, amelynek tucatnyi országban vannak követői.

 

MADI: Mozgás-Absztrakció-Dimenzió-Invenció

A  MADI-t a kubizmus, a fauvizmus, a futurizmus, a dada, a szürrealizmus, az orosz szuprematizmus és a konstruktivizmus örökségét viszi tovább. A fauvizmus hozadéka az elszakadás a természeti látványtól; a kubizmus a látvány szilárd vázát keresve mértani formákká bontotta fel a képi motívumokat; a futurizmus vívmánya a gyorsaság, a dinamizmus, a mozgás; a dadáé a provokáció, a tagadás, de az abszurd és a szabadversek, amelyek megalapozták a szürrealizmus álom-automatizmusát; a tárgynélküli világ Maleviccsel és a szuprematizmussal érkezett meg, és a konstruktivizmus kibontakozásához vezetett.

A poligonalitás (sokszögűség) problémájával a MADI foglalkozott először. A kifejezés a matematikából és geometriából származik. A MADI gyakorlatában arra vonatkozik, amikor a művész a konvex és konkáv felületek alkalmazása révén a festményt kimozdítja a síkból. A poligonalitás a huszadik század második felében meghatározó szerepet töltött be az európai absztrakt geometrikus művészet fejlődésében.

 

20 ÉVES A MOBIL MADI MÚZEUM (MMM)

Saxon Szász János és Dárdai Zsuzsa Párizsban 1991-ben találkoztak először MADI-művészekkel, köztük Carmelo Arden Quinnel. Mivel a MADI alapteóriája Moholy-Nagy László és Péri László munkásságában is gyökerezik elhatározták, hogy összekapcsolják a kortárs magyar konstruktív, geometrikus művészeket a nemzetközi mozgalommal.1993-ban megalapították a MADI mozgalom kelet-közép európai ágát, azt követően Arden Quin létrehozta a Nemzetközi MADI Társaságot.

Magyarországon a kortárs konstruktív-geometrikus irányzatok erős gyökerekbe kapaszkodnak, Moholy-Nagy és Péri mellett Schöffer Miklós, Victor Vasarely, Huszár Vilmos és elsősorban Kassák Lajos munkásságába, aki már 1921-ben létrehozta a képarchitektúra műfaját. A legfiatalabb alkotók a Kassák-tanítvány, Fajó János vezette konstruktivista szabadiskolából kerültek ki.

A hetvenes évekig visszanyúló válogatásból először 1993-ban a Győri Műcsarnokban, majd Budapesten, a Kassák Múzeumban rendeztek kiállításokat. Az eltelt húsz év alatt kiállítások százai, fesztiválok tucatjai követték egymást Európában, Észak- és Dél-Amerikában, megjelent a MADI art periodical tíz lapszáma, és a művészek adományaiból létrejött a világ legnagyobb MADI gyűjteménye. A Mobil MADI Múzeumban húsz ország, száz kortárs képzőművészének ötszáz műalkotása (szobrok, kép-objektek, grafikák) található.

 

A MOBIL MADI MÚZEUM LEGFONTOSABB ESEMÉNYEI

1995

Nemzetközi MADI Fesztivál (Győr, Vár-Art Galéria)

Carmelo Arden Quin személyesen is részt vett a fesztiválon. A kiállítások mellett sor került a Mobil MADI Múzeum alapítására, és Reményi Attila zeneszerző MADI darabjának  ősbemutatójára a Győri Ütőegyüttes előadásában.

 

1998

EuroMADI Fesztivál (Győr, Zichy Palota)

A nemzetközi kiállítás és dokumentációs tárlat mellett sor került az ezredfordulóra tervezett győri MADI Múzeum-Híd projekt elindítása, és a MADI art periodical No1-2 lapszámainak megjelentetésére.

 

1998-2008

MADI art periodical

A MADI jelentős hazai és nemzetközi fóruma a múzeum által kiadott MADI art periodical. A lapban kiállítási hírek, interjúk, tanulmányok jelentek meg magyar, angol, francia, német, szlovák, orosz stb. nyelven, alkalmanként mintegy 40-50 kortárs műalkotás bemutatásával. Egyes lapszámok tematikusak, ilyen volt Kassák-évfordulón kiadott lapszám, a Nemzetközi Szimmetria Fesztivállal kapcsolatos szám, és a moszkvai „supreMADIsm" rendezvénysorozatot bemutató szám.

 

2002

KASSÁK és a MADI ma (Kassák Múzeum, 2002)

Kassák Lajos születésének 115. évfordulóján a helyi művészettörténeti tényekre épülő nemzetközi művészeti fesztivált, kiállításokat és konferenciát rendeztek Pozsonyban, Érsekújváron és Budapesten. Ez alkalommal került sor Sáry László zeneszerző „Kassák és MADI" című lemezének ősbemutatójára. A kiállítás és a koncert meghívást kapott 2003-ban párizsi Magyar Intézetbe.

 

2006

„supreMADIsm" fesztivál (Moszkva)

A geometrikus művészet története a XX. század elejétől, a szuprematizmustól, a kortárs geometrikus művészeti mozgalomig a MADI-ig ível. A fesztivál résztvevőit a közös élmények testvéri szálakkal kötik össze szerte a világban. Felejthetetlen volt a szinte fizikai kézfogás a múltszázad húszas éveinek avantgárd művészeivel Maleviccsel, Rodcsenkóval, Tatlinnal, El Liszickijjel.

 

2005-2012

MTA-MADI Galéria (Győr)

Évente átlagosan 4-5 magyar és külföldi MADI művész kapott bemutatkozási lehetőséget a galériában. Minden évben sor került egy-egy tematikus kiállítás megrendezésére is, többek között Triangle, Monokróm, Mobil, Vonal, HACAQ-Hommage á Carmelo Arden Quin címmel.

 

2013-

Mobil MADI Múzeum az egyetemeken

Mivel a MMM nem rendelkezik saját tulajdonú állandó kiállítási hellyel, ezért műtárgyait időszakosan kihelyezte több magyarországi egyetem (győri Széchenyi István Egyetem, budapesti Óbudai Egyetem és Eötvös Lóránd Tudományegyetem) tereibe, auláiba. Így a MADI újító szellemisége közvetlen kapcsolatba lép a tudás megszerzésének útján járó fiatalokkal. A kihelyezett Mobil MADI Múzeum célja: „LÁTNI tanítani".

 

MADI Univerzum – 20 éves a Mobil MADI Múzeum

Kassák Múzeum

Budapest, Fő tér 1., Zichy-kastély

A kiállítás megtekinthető: 2013. június 9-ig
Nyitva tartás: szerda-vasárnap: 10.00-17.00

 

http://www.kassakmuzeum.hu/

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük