Ha egyszer láttál valakit az utcán, az nem ok arra, hogy bejelöld az iWiW-en vagy a Facebookon, avagy ajánlások az e-világ használatához. Mától elérhető a magyar e-Etikett a weben!

 

Ha egyszer láttál valakit az utcán, az nem ok arra, hogy bejelöld az iWiW-en vagy a Facebookon, avagy ajánlások az e-világ használatához. Mától elérhető a magyar e-Etikett a weben!

Mit illik megosztani a Facebookon? Szükséges-e engedélyt kérnünk, ha egy találkozásról élőben közvetítünk a Twitteren? Hogyan lehet tisztán tartani a virtuális teret? Illik-e SMS-ezni tárgyalás közben? Milyen formai szabályokat érdemes betartani e-mailezéskor? A Magyar Telekom kezdeményezésére elkészült Magyarország legátfogóbb e-etikett gyűjteménye.

Az újabb és újabb kommunikációs eszközök megjelenése, és ezek állandó változása új viselkedési szokásokat hívott életre. Ugyanakkor a különböző kommunikációs helyzeteket különbözőképpen értelmezzük, eligazítást pedig a hagyományos „etikettek" csak a legritkább esetben adnak. Szüleink azt még megtanították, hogy a telefonban illik bemutatkozni, de tanácsaik jobbára csak a vezetékes telefon udvarias használatára vonatkoztak.

A Magyar Telekom a közelmúltban indított e-Etikett" kezdeményezésének célja egy olyan digitális ajánlásgyűjtemény kidolgozása volt, amely segíti az eligazodást az e-világban. Tanácsokat nyújt arra nézve, hogyan használjuk a modern kommunikációs platformokat udvariasan, mások zavarása nélkül, ugyanakkor a technikai lehetőségek adta kényelmi funkciókról történő lemondás nélkül.  

A cég kezdeményezésére neves kommunikációs szakemberek, közéleti személyiségek – tudósok, nyelvészek, újságírók, bloggerek, protokollszakértők, színészek – közreműködésével mostanra el is készült az ország legátfogóbb, szinte minden, korunkban használt kommunikációs eszköz és forma, a telefon, az elektronikus levél, a szöveges üzenet, a social media, a videokonferencia, a blogok, chat, stb. használatával kapcsolatos, eligazítást jelentő digitális etikett.

A szakértők eszmecseréinek eredményeképpen létrejött e-Etikett mától érhető el a http://www.eetikett.hu/ cím alatt.  Az ajánlásgyűjtemény kitér arra,  hogy mikor célszerű telefonálni és mikor inkább elektronikus üzenetet vagy SMS-t küldeni, milyen napszakokban nem illik egymást telefonhívással vagy SMS-sel zavarni, hogy e-mailben se feledkezzünk el a hagyományos levelezés szabályairól (például megszólítás, elköszönés), vagy hogy hogyan jutassunk el valakinek nagy méretű fájlokat. Szó esik a vicces e-mailek továbbküldéséről és arról is, hogy lehetőleg soha ne feledkezzünk meg kitölteni a tárgy mezőt, és ha hosszabb ideig elérhetetlenek leszünk, akkor az irodán kívül (out of office) funkciót bekapcsolni. De az e-Etikettben arra is találni utalást, hogy mit tegyünk, ha tudomásunkra jutott egy ismerősünk pin kódja vagy jelszava, vagy ha túl sok spam-et kapunk valakitől. A szakértők azt is javasolják, hogy lehetőség szerint kerüljük az olyan tartalmak megosztását a közösségi médiában, amivel kellemetlen helyzetbe hozhatunk valakit, például az ex-párunkat.

Az e-Etikett kezdeményezői a digitális együttélésre vonatkozó ajánlásokat gondolatébresztőnek is szánják, és várják a véleményeket, további javaslatokat a T-Mobile és a T-Home közösségi média felületein.

Az e-Etikett megalkotásának ötlete egyébként a szolgáltató anyavállalatától, a Deutsche Telekomtól ered. A nemzetközi tapasztalatokat összegző anyag a http://www.eetiquette.com/ címen tekinthető meg.

A Magyar Telekom ezúton is szeretné kifejezni köszönetét az e-Etikett megalkotóinak:

Dr. Aczél Petra, retorikai és kommunikációs szakértő, Pázmány Péter Tudományegyetem

Bitter Brunó, Director of Possibilities, Next Wave

Dr. Bódi Zoltán, "netnyelvész", főiskolai tanár, Kodolányi János Főiskola, Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék

Dr. Charaf Hassan, egyetemi docens, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem

Doránszky Dobó Mátyás, blogger; tulajdonos-ügyvezető igazgató, Peer Applications Kft.

Kis Gergely, ügyvezető igazgató, GKIeNET, tanársegéd és doktorjelölt a Budapesti Corvinus Egyetem E-business Kutatóközpontjában

Kismartoni Zsolt, online üzletág vezető, Est Média Group

Dr. Kiss Ferenc, az Információs Társadalomért Alapítvány kutatási és fejlesztési igazgatója

Koi Tamás, újságíró, HWSW.hu

Korsós Judit – "Lola", énekesnő

Liptay Gabriella, marketingkommunikációs ágazatvezető, Magyar Telekom

Molnár György, protokoll szakértő, egyetemi oktató

Nádori Péter, főszerkesztő, Origo.hu

Nemes Attila, a Kitchen Budapest kommunikációs és stratégiai vezetője

Prof. Nyíri Kristóf, filozófus, a MTA rendes tagja

Dr. Ollé János, egyetemi adjunktus, szakcsoportvezető, ELTE PPK Oktatás-Informatikai Szakcsoport

Oroszlán Szonja, színésznő, blogger

Pohly Ferenc, rovatvezető, Origo.hu

Puskás Péter, énekes

Dr. Schiffer Miklós, stílustanácsadó, divattervező

Szalai Balázs, vezető szerkesztő, Kreatív

Szomolányi Katalin, a Vállalati fenntarthatósági osztály vezetője, Magyar Telekom

Szvetelszky Zsuzsanna, hálózatkutató, szociálpszichológus, Darwin's Marketing Evolution

Winkler Nóra, újságíró, televíziós műsorvezető, kulturális és kommunikációs tanácsadó, Budapest Art Fair

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük