Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár két gyorsforgalmi út határmetszéspontjáról szóló kormányközi megállapodást írt alá Anca Boagiu román közlekedési és infrastruktúraügyi miniszterrel 2011. július 5-én, Budapesten. Az egyezségek a Szeged-Arad és Szolnok-Kolozsvár közötti útfejlesztések összehangolt végrehajtását teszik lehetővé.

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár két gyorsforgalmi út határmetszéspontjáról szóló kormányközi megállapodást írt alá Anca Boagiu román közlekedési és infrastruktúraügyi miniszterrel 2011. július 5-én, Budapesten. Az egyezségek a Szeged-Arad és Szolnok-Kolozsvár közötti útfejlesztések összehangolt végrehajtását teszik lehetővé.

 

A hosszú tárgyalási folyamat végén megszületett megállapodások a szomszédos ország magyarlakta területeinek gyorsabb és biztonságosabb elérhetőségéhez járulnak hozzá. A beruházások tehermentesítik az érintett megyék településeit az átmenő kamionforgalomtól. A gyorsforgalmi útszakaszok kiépítése a társadalmi és gazdasági kapcsolatok élénkítését, erősödését segíti elő a határmenti térségekben. A fejlesztésekkel szélesíthető a kétoldalú együttműködés a kereskedelem, a turizmus és a közlekedés területén.

Magyar oldalon a Szeged-Arad összeköttetés esetében az M43 még hiányzó, az országhatárig tartó szakasza 2013 első felében elkészülhet. A 2×2 sávos autópálya Makót északról elkerülve Csanádpalota térségében éri el az államhatárt. Az építés előkészítése a Közlekedés Operatív Program forrásaiból folyamatban van. A Budapest – Csanádpalota – Athén/Bukarest gyorsforgalmi út megépítését célzó projekt a harminc kiemelt európai közlekedési infrastruktúrafejlesztés egyike. A kapcsolódó kétoldalú megállapodás létrejötte ezért érdemi előrehaladást jelent a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) kiépítésében is.

 

Az M4 autópálya távlatilag a Budapest-Szolnok-Berettyóújfalu-Nagykereki országhatár nyomvonalon épül majd meg, az észak-erdélyi autópálya-kapcsolat első ütemben azonban Berettyóújfalutól északra az M35 autópályából indul az országhatár felé. A 2×2 sávos szakasz előkészítése uniós forrásból zajlik, a kivitelezés az építési engedély megszerzését követően megkezdődhet. Ezzel 5-6 éven belül folyamatos összeköttetés létesülhet Budapest és Nyugat-Európa felé az M4-M35-M3 útvonalon. Az Új Széchenyi Terv nemzeti programjaiban rögzített vállalás szerint a következő években befejeződik a teljes M4-es autópálya építésének előkészítése is.

Völner Pál az ünnepélyes aláírást megelőző megbeszélésen a román fél mielőbbi döntését szorgalmazta a Vaja-Nagybánya távlati gyorsforgalmi út nyomvonalának és határmetszéspontjának közös meghatározása érdekében. Az államtitkár kifejtette, hogy Románia közelgő schengeni csatlakozása felerősíti az igényt a közös államhatáron átnyúló helyi közutak és vasútvonalak egyeztetett, megfelelően ütemezett felújítására, a korábban működött összeköttetések helyreállítására.

Magyarország 2011. június végén írt alá Szlovákiával egy szintén régóta esedékes megállapodást a Miskolc-Kassa gyorsforgalmi út határmetszéspontjáról. Völner Pál akkor a hasonló magyar-román megegyezések közelgő véglegesítésére is utalva kifejtette: a hazai közlekedésdiplomácia komoly érdeme, hogy a rendkívüli feladattöbblettel járó uniós soros elnökségi időszakban ért el évek óta várt eredményeket.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük