(MÁV)-START a 2008-as nesztendő felé

 

A MÁV-START Zrt. üzleti terve alapján a következő év a fejlesztésekről és a be nem szedett jogos bevételek beszedéséről szól. Ez utóbbi az utasok elleni erő alkalmazását jelenti, mint a BKV esetében: ellenőr hordák járják be az állomásokat, egyre több birkakarám épül. Be szeretnék a BKV hoz hasonloan bizonyítani: az utasok többsége nem fizető, es ha az ellenőrzés hatására csökken az utasszám, akkor van üzleti ok a járatok megszüntetésére. Úgy tűnik a hatóságosdi erődemonstráció egyre inkább terjed a közszolgáltatók között.

 

A MÁV-START Zrt. üzleti terve alapján a következő év a fejlesztésekről és a be nem szedett jogos bevételek beszedéséről szól. Ez utóbbi az utasok elleni erő alkalmazását jelenti, mint a BKV esetében: ellenőr hordák járják be az állomásokat, egyre több birkakarám épül. Be szeretnék a BKV hoz hasonloan bizonyítani: az utasok többsége nem fizető, es ha az ellenőrzés hatására csökken az utasszám, akkor van üzleti ok a járatok megszüntetésére. Úgy tűnik a hatóságosdi erődemonstráció egyre inkább terjed a közszolgáltatók között.

A 2007-es esztendő a vasúti személyszállítás önállósulásának évét jelentette, ami az üzleti vezérigazgató-helyettes, Dr. Tömpe István szerint stratégiai szempontból kulcsfontosságú. A cég júliusi megalakulása óta elért sikerei csak további ösztönzést jelentenek a tervezett fejlesztések megvalósításához.

„A stratégiai szegmensekben a szolgáltatás színvonalának növelésével tudunk utasszám- és bevétel-növekedést elérni, márpedig ez a célunk. Olyan projektekbe kezdünk, amelyek megváltoztathatják az utazási kultúrát is. Az elmúlt időszak komoly piackutatásainak elemzésétől többek között azt is várjuk, hogy minél jobban megismerjük a piacot, amelyben működünk." – mondta a MÁV-START Zrt. üzleti vezérigazgató-helyettese.

„Ütött az óra, 2008 a megújulás esztendeje a vasútnál!" A versenyképes szolgáltatást a mobilitás, a komfort és a vonzó ár hármas kombinációja nyújtja. (szerkesztőségünk megjegyzése: Az ellenőr hordák egészen mást, az utasok elleni hadviselést jelentik!)

A mobilitás alapja az ütemes menetrend, amelyet folyamatosan a teljes hálózatra kiterjesztünk. Kényelmi szempontok terén is előre lépünk: 2008-ban 39 új Flirt érkezik, fejlesztünk a kerékpárszállítás terén, és gyermekbarát kocsikat is kialakítunk. Az árakat üzletpolitikai kedvezménykártyák kibocsátásával igyekszünk vonzóvá tenni."

Itt már csak az a kérdés megéri-e ez az utasoknak. Az 50 %-os kedvezménykártya 35 ezer forintos -tervezett -éves ára kicsit soknak tűnik…

Az ellenőr túltengésre a következő hivatalos választ adta: Fontos a bliccelés visszaszorítása is, mert ha a jegyet vagy bérletet nem vásárló utasainkat is rávesszük a fizetésre, akkor plusz bevételeinket fejlesztésre tudjuk fordítani. Hálózati szinten ez 6 milliárd forint körüli összeget jelent, amelyből 5 vadonatúj motorvonatot vásárolhatnánk, vagy korszerűsíthetnénk 50 gyorsvonati kocsit." – nos ehhez nincs mit hozzátennünk…

A 2007. július első napján megalakult MÁV-START Zrt.-t napjainkban az erőteljes átalakulás, vállalati reorganizáció jellemzi. Az állami vasúti személyszállító társaság új menedzsmentje elkötelezett azért, hogy a MÁV-START Zrt. hosszú távon:

  • hatékonyan működő, európai színvonalú vasúti személyszállító

szolgáltató társaság legyen;

  • versenyképes szolgáltatást nyújtson a többi vasútvállalathoz és a másközlekedési alternatívákhoz képest is;
  • közösségi közlekedésben betöltött szerepét megerősítse;
  • önálló és jelenleg állami tulajdonú gazdasági társaságként hatékony,modern, közbizalmat élvező szolgáltató vállalat legyen. (a jelenlegi gyakorlat inkább a közutálatot erősíti…)

Az erős és önálló vasúti személyszállító társaság létrehozásának alapkövei a transzparens vállalati működésen keresztül a közpénzek átlátható felhasználása, a célorientált és puritán költséggazdálkodás. Továbbá, az előre megalkotott szempontok szerinti önálló döntéshozatal és a valamennyi érintett felé folytatott, a döntéseket a döntési alternatívák bemutatásával alátámasztó folyamatos és érdemi kommunikáció.

Az új értékrend fontos tényezői:

Az átláthatóság: jelentős közpénzeket felhasználó állami tulajdonú vállalatként, a MAV-START Zrt. működése során a legteljesebb átláthatóságra törekszik.

Költségracionalitás: a köztudatban széles körben megfogalmazott véleményként jelenik meg a vasúttal kapcsolatos irracionális költségráfordítása.

Önállóság és elszámoltathatóság: a menedzsment a MÁV-START Zrt.-t illetően egy felelősen gazdálkodó, önálló döntéseivel a teljes szektor átalakulását katalizáló önálló gazdasági társaság létrehozására törekszik.

A MÁV-START Zrt. álláspontja szerint egy sikeres és élhető Magyarország közlekedésének kulcsszereplője kell legyen a vasút, és azon belül, egy erős és önálló vasúti személyszállító társaság. Az utasoknak ehhez csak egy észrevételük lehet, aminek szerkesztőségünk a sajtótájékoztatón különben hangot is adott: Ezt sem a jelenlegi járműparkkal, sem a tervezett illetve lefolytatott ellenőrzésnek beállított folyamatos utas-zaklatásokkal nem érik el.

Az Internetes jegyvásárlás rendszerén keresztül bárki megvásárolhatja jegyét az Interneten, és azt, az állomásokon kihelyezett automatáknál kinyomtathatja.Ez a szolgáltatás várhatóan január második hetétől, a http://www.mav-start.hu/ honlap megujulásával együtt lép életbe.

A rendszerben a vásárlás regisztrálása mindössze pár percet vesz igénybe, így akár indulás előtt 10 perccel, egy kávézóból is megrendelhetik utasaink jegyeiket. Ezzel a szolgáltatással a pénztáraknál történő sorban állások, és a pénztári leterheltségek csökkenthetőek.A bevezetés első fázisában, Budapesten a Keleti-, a Déli-, és a Nyugati pályaudvarokon 2-2 kiszolgáló terminál lesz elhelyezve az Interneten keresztül rendelt és vásárolt jegyek átvételéhez.

Ezeken az állomásokon található terminálokon lehet majd kinyomtatni a jegyeket, a fejlesztés későbbi fázisában pedig belép a wap-os alapú jegyrendelés. Kérdésünkre elmondták, azárt nem tudták meglépni az utas által kinyomtatható e-jegyet, mert a pályaudvari erminálok hagyományos jegyet nyomtatnak, ami gond nelkül beilleszthető a jelenlegi jegyellenőrzések rendszerébe. Az elektronikus jegyhez pedig beruházások kellenek. A fedélzeti jegyátvétel megvalósítása ezért valószínűleg el fog hózódni..

A fejlesztés következő ütemében terveik szerint megvalósul a fedélzeti jegyátvétel is, ezzel kényelmesebbé válik a jegyvásárlás, hiszen a jegyvizsgálók a vonaton is ki tudják majd nyomtatni a jegyeiket.

Az internetes jegyvásárlás bevezetése a MÁV-START Zrt. és a MÁV Informatika közös programja. Ennek kezelése, irányítása és megvalósítása a MÁV Informatika fővállalkozásában folyik. Szorgalmazzák az új rendszer bevezetését.

http://www.mav-start.hu/  honlap hamarosan az elektronikus jegyvásárlás bevezetésével együtt megújul. A weboldalt egy utasbarát szolgáltató nak szánt honlappá formálják, ahol a látogatók a vasúti utazás kapcsán minden információt megtaláljanak, a menetjegyváltástól a hazaérkezésig. Ehhez, a http://www.mav-start.hu/  weblap a következő változásokon megy keresztül:

  • Kevesebb kattintás, több információ! Könnyebben kezelhető, egyszerűbb elérés a menüben.
  • Az online menetrendi kereső a jövőben lehetőséget nyújt az interneten keresztüli jegyvásárlásra is.
  • 0-24 órás hírfeltöltési szolgálat. Az utas az oldalon keresztül azonnal hozzájut az őt érintő információkhoz, elterelésekről, balesetekről, változásokról rögtön tud.
  • Új menüpont az ügyfélszolgálat! Tervezzik az „online űrlap" bejelentési lehetőséget, ahol utasaik, észrevételeiket, kérdéseiket azonnal elküldhetik az ügyfélszolgálatnak.
  • Az interaktivitást növelve a látogatót bevonják az oldal életébe. 
  • Plusz szolgáltatásaink nem csak az utazásra terjednek ki. Az oldalon található utazási ajánlatokhoz, éttermeket, látnivalókat, sőt még idegenvezetőt is ajánlanak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük