Csontsovány és kiszolgáltatóCsontsovány és kiszolgáltatóAusztriában a „legjobb" betegnek lenni – összegezhető az európai egészségügyi rendszereket a fogyasztók szempontjából vizsgáló 2007-es felmérés, amely 29 országot hasonlított össze. Az október 1-jén közzétett Európai Egészségügyi Index Magyarországot a 24-ik hellyel a sereghajtók közé sorolta. 

Csontsovány és kiszolgáltatóCsontsovány és kiszolgáltatóAusztriában a „legjobb" betegnek lenni – összegezhető az európai egészségügyi rendszereket a fogyasztók szempontjából vizsgáló 2007-es felmérés, amely 29 országot hasonlított össze. Az október 1-jén közzétett Európai Egészségügyi Index Magyarországot a 24-ik hellyel a sereghajtók közé sorolta. 

Ausztriában a „legjobb" betegnek lenni – állapítható meg a Health Consumer Powerhouse szervezet által készített 2007 évi Európai Egészségügyi Index alapján. Az október elsején közzétett felmérés az Unió tagállamai valamint Norvégia és Svájc egészségügyi rendszereit hasonlítja össze öt lényeges fogyasztói területen: a betegek jogai és a tájékoztatás, a mindennapi kezelésekkel kapcsolatos várakozási idő, a kezelések eredményei, a rendszer „nagyvonalúsága" – azaz mennyire súlyos betegségnél kezdik el a páciens kezelését -, valamint a gyógykezelés hozzáférhetőségének szempontjából. Az eredmények állami statisztikákon és független kutatási adatok kombinációjára épülnek. 

A 29 ország közötti versenyben az elérhető ezer pontból idén 806 ponttal Ausztria bizonyult a legjobbnak – tavaly illetve 2005-ben Franciaország és Hollandia végzett az élen. Az élvonalban található még pár pontos különbséggel Hollandia, Franciaország, Svájc, Németország és Svédország. A legrosszabbul Bulgária, Lengyelország és Lettország teljesített 2007-ben. A betegjogok és a tájékoztatási rendszer hatékonyságában Dánia nyert, a kezelésekre a legkevesebbet Belgiumban kell várakozni. Magyarország Finnországgal, Svédországgal és Franciaországgal együtt jó pontokat kapott a rendszer „nagyvonalúságára". A gyógykezelés a dánok, írek, hollandok, spanyolok, svájciak és svédek számára a legkönnyebben hozzáférhető.

Magyarország a fogyasztóbarát európai rendszerek tekintetében a 24-ik helyre került, ezzel Nagy-Britanniával, Máltával, Szlovákiával, Szlovéniával, Görögországgal és Romániával együtt a sereghajtók közé tartozik Az öt kategória és 27 teljesítménymutató alapján Magyarország az ezerből 513 pontot kapott. „Egy elfogadható rendszer már létrejött, de az elért eredmény meglepően gyenge. A hiányos tájékoztatás és a betegek tehetetlensége magyarázza a rossz minőségi eredményeket" – jegyezte meg Arne Bjönberg, az Európai Egészségügyi Index kutatási igazgatója, aki a hálapénzt is az előrelépés akadályának tartja. Ugyanakkor Magyarország jó pontokat kapott a háziorvosi időpontra való várakozási idő, a gyermekkori oltások és a fogászati ellátások területén.

A szervezet ajánlásokat is megfogalmazott, Magyarországnak azt ajánlotta, hogy korszerűsítse a betegek jogaival foglalkozó jogszabályt, illetve javítson az egészségügy szolgáltatásait igénybe vevők tájékoztatásán. Közép- és Kelet-Európából Észtország és Csehország az egészségügyi reformoknak köszönhetően előkelő helyet – 12-ik illetve 15-ik – kapott a listán, a régi tagállamok közül Olaszország és Nagy-Britannia valamint Görögország teljesített a várakozáson alul.

A kiadott jelentés szerint az idei győztes Ausztria titka az, hogy fogyasztó- azaz betegbarát, emellett kitűnő kezelési eredményeket tud felmutatni. A skandináv országok tartoznak még az élmezőnybe, ugyanakkor az egyes eredményeket figyelembe véve, látható, hogy különböző területeken teljesítenek jól ezek az országok – például Svédország jó kezelési erdményekkel dicsekedhet, de gyengén teljesít a gyógykezeléshez való hozzáférhetőség terén.

Dél-Európában Olaszország és Spanyolország nyújt jó színvonalú egészségügyi szolgáltatást, de nagy mértékben ez azon is múlik, hogy a fogyasztók mennyire engedhetik meg a magánorvosi ellátást. Nagy-Britannia vegyes teljesítményt nyújtott, jó pontokat kapott az információhoz való hozzáférésért, de a hosszas várólisták és az egyenlőtlen minőségi szolgáltatás miatt a lista 17-dik helyén végzett. Kelet-Közép Európa tagállamai meglepően jól teljesítettek, tekintve, hogy az egy főre eső egészségügyre fordított összeg jóval alacsonyabb. A térség vezető állama és a „value for money" – azaz „pénzért értéket" – cím nyertese Észtország.  

Összességében a jelentés megállapítja, hogy a betegjogok területén előrelépés tapasztalható, számos tagállamban van jogi szabályozás, és a saját orvosi eredményekhez való hozzáférés is kezd általánossá válni. Johan Hjertqvist, a Health Consumer Powerhouse elnöke szerint „a tagállamoknak túl kell nézniük határaikon, és a szomszédoktól kell jó gyakorlatokat lopni".

BRUXINFO

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük