Akár biztosítási alkuszon, akár közvetlenül a biztosító munkatársánál kötött szerződést az autós, a rendelet szerint az ő felelőssége, hogy az első díjat időben befizesse. Mindezt azért különösen fontos most hangsúlyozni, mert a tapasztalatok szerint sok ügyfél a mai napig nem kapott számlát vagy csekket az első díj befizetéséhez. Erre pedig legkésőbb január 30-ig van lehetőség. De mit lehet ilyen esetben tenni?

 

Akár biztosítási alkuszon, akár közvetlenül a biztosító munkatársánál kötött szerződést az autós, a rendelet szerint az ő felelőssége, hogy az első díjat időben befizesse. Mindezt azért különösen fontos most hangsúlyozni, mert a tapasztalatok szerint sok ügyfél a mai napig nem kapott számlát vagy csekket az első díj befizetéséhez. Erre pedig legkésőbb január 30-ig van lehetőség. De mit lehet ilyen esetben tenni?

Tavaly november végéig a becslések szerint minden eddiginél többen, mintegy hétszázezren váltottak biztosítót azok, akik 2008-ra a korábbinál kedvezőbb feltételekkel kívántak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (KGFB) kötni. A független biztosítási alkuszok tapasztalatai alapján általános probléma, hogy az ügyfelek jelentős hányada az új biztosítótól a mai napig nem kapott értesítést az új szerződése létrejöttéről. Így természetesen azt sem derülhetett még ki számukra, hogy 2008-ra van-e érvényes KGFB szerződésük, számla illetve készpénzátutalási megbízás (csekk) hiányában pedig azt sem tudják, hogy hová és mekkora összeget kell fizetniük ahhoz, hogy biztosításuk január 30 után is érvényes maradjon.

A KGFB-kötések jelentős részét független biztosítási alkuszokon keresztül intézték az ügyfelek. Az alkuszok egy része maga szedi be az ügyfelektől az első díjat, az esetek többségében azonban ezen ügyfelek ugyanúgy a biztosítóktól kapják meg az első számlalevelet, mint azok, akik közvetlenül a biztosítónál kötötték meg az új szerződésüket. Minden esetben az a legcélravezetőbb, ha ott járunk utána az elmaradt számlának, ahol a biztosításunkat megkötöttük.

Ezt a lépést érdemes mielőbb, még ezen a héten megtenni, mert az utolsó napokban várhatóan mind többen és többen próbálnak majd intézkedni. Ez pedig azt fogja eredményezni, hogy telefonon a foglaltság miatt szinte elérhetetlenek lesznek az ügyintézők, az ügyfélirodákban pedig hosszú várakozásra is fel kell készülniük a személyes ügyintézés mellett voksolóknak.

De mi történik azokkal, akik elmulasztják az első díj befizetését? Az ő szerződésük – biztosítói halasztás hiányában – január 31-ével meg is szűnhet. Akinek pedig nincsen kötelező biztosítása, számíthat arra, hogy ellenőrzés esetén kivonják járművét a forgalomból. Az ellenőrzést nem csupán közúton végzik: a BM Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala is rendszeresen vizsgálja az erre vonatkozó adatokat. Baleset során a fenti kellemetlenségek mellett a felmerülő károk megfizetése is a mulasztó üzembentartót terheli.

A csekkek késésének oka a legtöbb esetben az, hogy a nagyszámú biztosítást váltó adatainak feldolgozásával több biztosítótársaság sem képes időben megbirkózni. „Az eddigi tapasztalatok szerint az idén többeket érinthet ez a probléma, mint az előző években, annak ellenére, hogy a biztosítók véleményünk szerint mindent megtesznek a helyzet orvoslására." – tájékoztat Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének elnöke. „Mindez annak köszönhető, hogy évről évre egyre többen döntenek a váltás mellett, miközben az adminisztrációra a szerződések megnövekedett száma esetén is ugyanannyi idő áll a biztosítók rendelkezésére. Az év végi kampány szövetségünk által szorgalmazott eltörlése az ilyen jellegű problémákat hosszú távon kiküszöbölné: ha ugyanis a casco biztosításhoz hasonlóan a kötelező biztosítást nem a mostani rendszer szerinti egységes, január elsejei, hanem az autó vásárlásához igazított évfordulóval lehetne megkötni, akkor a váltáshoz kapcsolódó többletfeladatok is egyenletesebben oszlanának el az adott év során."

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük