Több száz évnyi laboratoriumi kutatást válthat ki egy kétperces játék-

Több száz évnyi laboratoriumi kutatást válthat ki egy kétperces játék-

Mobiljáték indult nemzetközi összefogásban a Telekomtól a demencia kutatások elősegítésére ."Sea Hero Quest" néven indult el az mobiljáték, amelyet kifejezetten azért fejlesztettek, hogy létrejöjjön a világ legnagyobb, közösségi együttműködésre épülő adathalmaza a demencia kutatások előmozdítására.  A jótékony célú kezdeményezés neves külföldi tudósok, kutatók, játékfejlesztők és a Deutsche Telekom Csoport együttműködésében valósul meg. Ha 100 000 ember 2 percig játszik, ezzel több mint 50 évnyi laboratóriumi kutatásnak megfelelő adat jöhet létre. A Magyar Telekom hazai szakmai partnerek bevonásával hívja fel a figyelmet a demencia elleni küzdelem fontosságára, és biztat mindenkit a tudományos kutatást segítő játék letöltésére*.

A Deutsche Telekom valamennyi európai vállalata, így a mai napon a Magyar Telekom is bemutatta a „Sea Hero Quest" (A tenger hőse) elnevezésű új mobiljátékot, amely a szórakoztatás mellett nemes célt is szolgál.  A több platformon játszható mobiljátékot abból a célból fejlesztették, hogy elmélyítse a térbeli tájékozódásról meglévő tudományos ismereteket, illetve információval szolgáljon arról, hogyan működik agyunknak ez a területe.

 

A demencia 2050-re világszerte 135 millió embert érint majd – derül ki a "A demencia globális hatása" című jelentésből (2013-2050). A betegség megakadályozza az új emlékek kialakulását, gyakran elszigetelve és összezavarva az érintetteket. Számos demenciával küzdő ember számára az első jel a tájékozódási képesség elvesztése, amelynek következtében még a jól ismert helyeken és környezetben sem képesek eligazodni és tájékozódni.

 

A most debültált mobiljáték létrehozását – amelynek folyamatát a Saatchi & Saatchi London vezeti a Glitchers játékfejlesztői és számos tudós, kutató bevonásával – az a cél vezérelte, hogy bepillantást engedjen mindennapi tájékozódásunk folyamataiba. A játékosok szigetek és jéghegyek közötti lavírozásának minden másodperce a szakértők számára hasznos tudományos adattá konvertálható. Hagyományos módszerekkel több, mint 5 órába telne ugyanannyi adat begyűjtése, mint két percnyi Sea Hero Quest játékkal. Ha 100 000 ember 2 percig játszik, ezzel több, mint 50 évnyi laboratóriumi kutatásnak megfelelő adat jöhet létre.

 

Eddig sosem látott mértékű erőfeszítésnek lehetünk tanúi a demencia kutatásában. A Deutsche Telekom Sea Hero Quest játéka által létrejövő adathalmaz példa nélküli: korábban az ilyen vizsgálat koordinálása éveket vett igénybe, és legjobb esetben is csak egy-egy pillanatképet adott igen alacsony számú önkéntes viselkedéséről. Az eddigi legnagyobb, a tájékozódási képesség kutatására irányuló vizsgálatban mindössze 600 önkéntes vett részt. A kutató közösség hozzáférése egy ekkora méretű nyílt adathalmazhoz ilyen rövid idő alatt pontosan az a típusú innováció, amelyre a demencia kutatásában a következő áttörés eléréséhez szükséges" – nyilatkozta Hilary Evans, az Alzheimer's Research szervezet vezetője.

 

A demencia és leggyakoribb formája, az Alzheimer-kór Magyarországon is súlyos problémát jelent: mintegy 250 ezerre becsülik a közvetlenül érintettek számát, de mivel ez a betegségcsoport a páciensek környezetére is jelentős hatással van, nem túlzás azt mondani, hogy egy millió magyar életében jelen van a demencia.

 

A Magyar Telekom tegnap budapesti sajtótájékoztatóján mutatta be az új játékot:

 

Európai szintű összefogással olyan programot valósítunk meg, amely a játékszenvedélyt és a hálózati képességeket egy jó ügy szolgálatába állítja, partnerként szólítva ebbe mindenkit, akinek csak mobiltelefon van a kezében, és hajlandó az idejéből pár percet egy jó ügyre szánni" – hangsúlyozta Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója.

 Az eseményen Kálmán János professzor, a Szegedi Egyetem Pszichiátriai Klinikájának intézményvezetője elmondta, hogy a korai felismerés és szűrés a jelenlegi „csak" tüneti, elsősorban a gondolkodási és viselkedési problémákra irányuló terápiás lehetőségek ellenére is nagy jelentőségű, hiszen nagyobb lehetőséget biztosít a korai pszichés, biológiai és szociális beavatkozásokra, életmód-változtatásra, mely bizonyítottan hatékony lehet a betegség kialakulásának késleltetése, illetve a romlás lassítása szempontjából.

 

A játék során összegyűjtött adatokat névtelenül, biztonságosan tárolják a T-Systems németországi adatközpontjában az adatok sértetlenségének biztosítása és az Európában a legszigorúbbak közé tartozó német adatkezelési szabványoknak való megfelelés érdekében. Az adatok elemzését a University College London, a DT tudományos partnere végzi.

 

Hans-Christian Schwingen, a Deutsche Telekom márkáért felelős vezérigazgató-helyettese a következőket mondta: „A Deutsche Telekom hisz a megosztás erejében. Tudtuk, hogy megvan a módja annak, hogy mindenki időt tudjon szentelni annak a célnak, hogy egy lépéssel közelebb vigyen bennünket az áttöréshez a demencia kutatásában. Azt is tudtuk azonban, hogy ha valódi sikert és látható eredményeket akarunk elérni, a közreműködést minden érintett számára szórakoztatóvá kell tenni. Valami olyat kellett létrehoznunk, ami egy jó cél érdekében készteti játékra az embereket."

 

A Sea Hero Quest világszerte elérhető iOS és Android eszközök számára, és ingyenesen letölthető az App Store-ból és a Google Play-ből. A különleges és nemes célt szolgáló játékkal, és az általa nyújtott segítséggel kapcsolatban további információk a www.seaheroquest.com/hu  oldalon találhatók.

 

A Deutsche Telekom együttműködő partnerei a Sea Hero Quest projektben

 

Alzheimer's Research UK

Az Alzheimer's Research UK egy vezető karitatív támogatást nyújtó szervezet a bio-medikális demecia kutatás terén. A szervezet úttörő munkájával az Alzheimer kór és hasonló demenciával járó kórképek megelőzésére, kezelésére és gyógyítására fókuszál. Az Alzheimer's Research UK társadalmi szintű mozgalmat indított a demenciakutatás támogatásának, finanszírozásának és abban történő részvétel céljával, ugyanakkor a szervezet demenciával kapcsolatos ismeretterjesztő tevékenységet folytat a különböző korosztályok körében. Website: www.alzheimersresearchuk.org, Twitter @ARUKnews.

 

Glitchers

A GLITCHERS azzal a szándékkal jött létre, hogy olyan termékeket hívjon életre, amelyek valós célt szolgálnak és egyben egyfajta kreatív vagy technológiai előrelépést jelentenek. Ilyen irányú elkötelezettségünk szellemében számos saját ötletünket is megvalósítottuk, és ezen az alapon a világ legelőremutatóbb irányzatait képviselő gondolkodókkal, intézményekkel és márkákkal léptünk együttműködésre. Könyörtelenül ragaszkodunk törekvésünkhöz, hogy csakis olyan friss és megkapó tartalmat hozzunk létre, amelyben valóban hiszünk. Website: www.glitchers.com, Twitter @glitche_rs.

 

Saatchi & Saatchi (SSF Cégcsoport)

A londoni Saatchi & Saatchi erőssége, hogy képes megteremteni az ügyfeleihez köthető márkák iránt a Loyalty Beyond Reason koncepción alapuló márkahűséget, illetve erős és eredményes kapcsolatokat az adott márkákra irányuló közbeszéd mennyiségének és minőségének fokozásával. A Saatchi & Saatchi's ügyfelei között található az EE, a Kerry Foods, az HSBC, a Procter & Gamble, a Toyota és a Visa. A Saatchi & Saatchi hálózatában 6.500 munkavállalót foglalkoztat a világ 70 országában található 130 irodájában. A londoni Saatchi & Saatchi az SSF Cégcsoport tagja, amely a Saatchi & Saatchi-ból és a Fallonból álló Publicis Groupe egy mini alcsoportja. Website: www.saatchi.co.uk, Twitter @saatchilondon.

 

University College London (UCL)

A UCL 1826-ban alakult meg. Oxford és Cambridge után az első angol egyetemként jöttünk létre, amennyiben elsőként nyitottuk meg a felsőoktatás kapuit olyan rétegek számára, amelyek korábban kiszorultak abból, illetve elsőként szerepelt az oktatott tantárgyak között a jog, az építészet és az orvoslás. Nemzetközi minősítéseink és elismeréseink tanúbizonysága szerint a világ vezető egyetemei között tartanak minket számon. A UCL jelenleg a világ 150 országából érkező több mint 35.000 hallgatóval és 11.000 fős személyi állománnyal rendelkezik. Éves árbevételünk meghaladja az 1 milliárd angol fontot. Website: www.ucl.ac.uk, Twitter @uclnews

University of East Anglia (UEA)

A University of East Anglia (UEA) a világ egyetemei között a top 1%-ba tartozik (Times Egyetemi Világrangsor 2014-15) és az Egyesült Királyságban a 10. helyet foglalja el kutatási eredményei alapján (Research Excellence Framework 2014). Az egyetem által nyújtott közismerten kiemelkedő hallgatói élmény alapján az Országos Hallgatói Felmérésen folyamatosan a top 10 között említik az intézményt a felmérés kezdetétől fogva. Az UEA a Norwich Research Park – Európa egyik legnagyobb kutatói közössége, amely a környezetvédelem, az egészségügy és a növényvilág tudományos kutatásával foglalkozik – egyik kiemelt tagja. Website: www.uea.ac.uk, Twitter @uniofeastanglia.

 

 

* A játék letöltése adatforgalmat generál, további információ: www.seaheroquest.com/hu

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük