Modern szakrendelők nyílnak a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben uniós támogatásból
Két, az ország járóbeteg-ellátása szempontjából kiemelt jelentőségű uniós pályázat zárult a napokban. Az egyik, 25 milliárd forintos kiírásnak köszönhetően 16 nyertes önkormányzat alakíthat ki új járóbeteg-szakellátó központokat, míg a másik, több mint 6 milliárd forintos pályázatnak köszönhetően 7 kórház bővítheti profilját járóbeteg-szakellátással. A most felépülő 16 járóbeteg központból 11 leghátrányosabb helyzetű kistérségben lesz.
Két, az ország járóbeteg-ellátása szempontjából kiemelt jelentőségű uniós pályázat zárult a napokban. Az egyik, 25 milliárd forintos kiírásnak köszönhetően 16 nyertes önkormányzat alakíthat ki új járóbeteg-szakellátó központokat, míg a másik, több mint 6 milliárd forintos pályázatnak köszönhetően 7 kórház bővítheti profilját járóbeteg-szakellátással. A most felépülő 16 járóbeteg központból 11 leghátrányosabb helyzetű kistérségben lesz.
Az egészségügy 2006-2010 közötti időszakának egyik legnagyobb kihívása az esélyegyenlőség megteremtése a gyógyításban, aminek egyik fontos eleme a járóbeteg szakrendelői hálózat fejlesztése. A kistérségi járóbeteg-szakellátás, valamint a kórházi járóbeteg-ellátás modernizációjáról szóló pályázat nyerteseit augusztus 12-én hirdették ki. A pályázatok hozzájárulnak ahhoz, hogy minden régióban elérhető közelségbe kerüljön a betegekhez a magas színvonalú egészségügyi ellátás. A fejlesztéseknek köszönhetően a vidéki aprófalvas településen bárkinek hasonló esélyei lesznek a gyógyulásra, mint a nagyvárosokban.
A kistérségi járóbeteg-szakellátásról szóló pályázat 16 nyertes önkormányzata lehetőséget kap arra, hogy a pályázati kiírás értelmében új kistérségi járóbeteg-szakellátó központot építsen, legfeljebb 1.500 m2-es alapterületen. Ez a pályázat elsősorban 25 olyan hátrányos helyzetű térséget célzott meg, amelyek járóbeteg-szakellátás szempontjából ellátatlannak tekinthetők, így jelentősen csökken azon települések száma, ahol a járóbeteg-szakellátás elérésének lehetősége messzebb van, mint 15 kilométer.
A pályázat meghirdetésének célja: az egészségügyi szolgáltatáshoz való hozzáférés területi kiegyenlítése, a társadalmi esélykülönbségek csökkentése, a szolgáltatási hiányok megszüntetése és bővítése a szükségleteknek megfelelően, a lakosság közeli ellátást biztosító szolgáltatások komplex rendszerének kialakítása, a munkavállalók munkerőpiaci esélyeinek javítása, a munkavégző -képesség gyors helyreállítása a betegségek megelőzésével, korai felismerésével.
A pályázat meghirdetésekor a rendelkezésre álló keretösszeg 25 milliárd forint volt. Pályázni csak eszköz- és ingatlanépítéssel együttesen lehetett. A felépülő 16 kistérségi járóbeteg-szakellátó központ vadonatúj épületet, vadonatúj infrastruktúrát, személyzetet jelent. A megvalósuló informatikai fejlesztés – a telemedicina -, a távdiagnózis alkalmazásának lehetőségével- biztosítja a gyógyítás modern lehetőségeit is. Így az építkezés végén európai színvonalon, kényelmes, elegáns XXI. századi környezetben a legújabb műszerek, technológiák alkalmazásával gyógyulhatnak a betegek. A vissza nem térítendő támogatás mértéke 500-1.000 millió forintig terjedhet. Egy projekthez 90 százalékos uniós támogatás jár, illetve a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben a támogatási intenzitás 95 százalékot is elérheti. Az intézmények természetesen kistérségi szinten látják el feladatukat, ezért több, a kistérségben működő önkormányzat is részt vesz a projektek megvalósításában.
A másik pályázat eredményeként 7 olyan kórházban nyílik meg a járóbeteg-ellátás fejlesztésének lehetősége, ahol megszűnt, vagy minimálisra csökkent az aktív kórházi ellátás. Ennek következtében az érintett kistérségekben is elérhetővé válnak a magas szakmai színvonalú egészségügyi szolgáltatások, járóbeteg-szakellátások.
A pályázat meghirdetésekor rendelkezésre álló keretösszeg: 6,4 milliárd forint, amelyből 300-800 millió forint közötti támogatás volt elnyerhető. Kilenc pályázat érkezett be, ebből hetet nyilvánítottak nyertesnek. A megítélt támogatás összege meghaladja az 5,3 milliárd forintot.
A pályázat célja: a társadalmi esélykülönbségek csökkentése, a kórházi ellátást kiváltó szolgáltatások magas színvonalú biztosítására alkalmas infrastruktúra megteremtése, a lakosság közeli ellátást biztosító szolgáltatások komplex rendszerének kialakítása, a térségek versenyképességének, népességmegtartó képességének megőrzéséhez szükséges feltételek biztosítása az egészségügyi fejlesztésekkel.
A pályázónak az épületfejlesztést és az új eszközök beszerzését együttesen vállalnia kellett. A beruházások megvalósítására mindkét esetben két év áll rendelkezésre.
A pályázati kiírásoknak a vártnál kevesebb pályázat felelt meg. Az ebben a körben sikertelen pályázók ugyanakkor új kiírás keretében juthatnak majd a megmaradt forrásokhoz. Az ő felkészülésüket tanácsadással segíti majd az intézményrendszer. A pályázók tehát nem dolgoztak hiába, előkészületeik nem váltak feleslegessé, hiszen, a bírálati szempontoknak megfelelő, módosított tartalmú pályázatok beadásával újabb járóbeteg-szakrendelők épülhetnek.
A pályázati kiírás részleteiről:
A járóbeteg-szakellátás intézményrendszerének jelenlegi egyik legnagyobb problémája a hozzáférés egyenlőtlensége. Ez részben azt jelenti, hogy még az alapvető fontosságú egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférésben is igen nagy az eltérés (például a 10.000 lakosra jutó kapacitások nagyságában), másrészt azt is, hogy számos olyan település létezik az országban, ahonnan a járóbeteg-szakellátás messzebb van, mint 15 kilométer.
Ezért a TIOP 2.1.2 pályázatot azon kistérségi önkormányzatok között hirdették meg, ahol a heti közfinanszírozott szakorvosi óraszám a pályázat benyújtásának időpontjában 70 vagy annál kevesebb. Feltétel volt, hogy a kistérség lakosainak száma minimum 13.500 fő legyen, valamint, hogy legalább 15 000 fő ellátását kell biztosítani.
A TIOP 2.1.2 „Kistérségi járóbeteg-szakellátó központok kialakítása és fejlesztése" című konstrukciót a HEP IH 2007. október 31-én hirdette meg 25 milliárd forintos keretösszeggel, a beadási határidő 2008. február 29. volt.
A TIOP 2.1.3 (az aktív kórházi ellátásokat kiváltók) esetében a szakkórházak kivételével pályázhattak azon intézmények fenntartói, ahol
- többszakmás aktív fekvőbeteg szakellátás működött és legkésőbb 2007. április 1-jétől megszűnt,
- vagy az egészségügyi szolgáltatónak OEP által finanszírozott csak egy szakmára kiterjedő, maximum 20 ágyas aktív kapacitása van,
- vagy jelenleg többszakmás aktív fekvőbeteg szakellátása.
A fenti elvárásokon túl a TIOP 2.1.3 esetében olyan intézményekben indulhat fejlesztés az emelt szint eléréséhez, ahol az adott intézmény legalább 25.000 lakos ellátását vállalja illetve a településen nem működik más közfinanszírozott vagy területi kórház. Meghirdetés: 2007. október 31., a beadási határidő 2008. február 29. volt.
Támogatott pályázatok TIOP 2.1.2. |
|||||||
Pályázó neve |
Megvalósulás |
Projekt tárgya |
Megítélt támogatás |
||||
Sarkad Város Önkormányzata |
Sarkad |
Kistérségi járóbeteg-szakellátó központ létrehozása a sarkadi kistérségben |
936 843 874 Ft |
||||
Tokaj Város Önkormányzata |
Tokaj |
Alapszintű járóbeteg-szakellátó létrehozása Tokajban |
884 199 792 Ft |
||||
Jánoshalma Város Önkormányzata |
Jánoshalma |
Kistérségi járóbeteg-szakellátó központ kialakítása a jánoshalmi kistérségben |
859 557 018 Ft |
||||
Mezőcsát Város Önkormányzata |
Mezőcsát |
A Mezőcsáti Kistérség járóbeteg-szakellátásának fejlesztési koncepciója a TIOP keretében |
907 260 277 Ft |
||||
Kiskunmajsa Város Önkormányzata |
Kiskunmajsa |
Kistérségi járóbeteg-szakellátó központ kialakítása a kiskunmajsai kistérségben |
946 920 938 Ft |
||||
Szécsény Város Önkormányzata |
Szécsény |
Kistérségi Szakorvosi Rendelőintézet kialakítása Szécsényben |
957 585 706 Ft |
||||
Velence Város Önkormányzata |
Velence |
Kistérségi járóbeteg-szakellátó Központ létesítése a Gárdonyi Kistérségben |
762 849 931 Ft |
||||
Ibrány Város Önkormányzata |
Ibrány |
Ibrány-Nagyhalászi Kistérségi járóbeteg-szakellátó központ kialakítása |
968 267 351 Ft |
||||
Pannonhalma Város Önkormányzata |
Pannonhalma |
Kistérségi járóbeteg-szakellátó központ kialakítása Pannonhalmán |
806 771 348 Ft |
||||
Csurgó Város Önkormányzata |
Csurgó |
Kistérségi járóbeteg-szakellátó központ kialakítása Csurgón |
913 343 341 Ft |
||||
Cigánd Város Önkormányzata |
Cigánd |
Kistérségi járóbeteg-szakellátó központ fejlesztése a Bodrogközi kistérségben |
900 937 074 Ft |
||||
Gönc Város Önkormányzata |
Gönc |
Kistérségi járóbeteg-szakellátó központok kialakítása és fejlesztése Göncön |
898 342 228 Ft |
||||
Rétság Város Önkormányzata |
Rétság |
Rétság városban kialakítandó járóbeteg-szakellátó központ |
912 302 313 Ft |
||||
Sellye Város Önkormányzata |
Sellye |
Kistérségi járóbeteg-szakellátó központ kialakítása Sellyén |
835 256 170 Ft |
||||
Tab Város Önkormányzata |
Tab |
Kistérségi járóbeteg-szakellátó központ létrehozása a Koppány-Völgye Kistérségben |
912 328 801 Ft |
||||
Ercsi Város Önkormányzata |
Ercsi |
Ercsi egészségügyi Központ átalakítása és fejlesztése |
968 349 618 Ft |
||||
Támogatott pályázatok TIOP 2.1.3 |
|||||||
Pályázó neve |
Megvalósulás |
Projekt tárgya |
Megítélt támogatás |
||||
Siklósi Kórház Humán-Egészségügyi Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft |
Siklós |
Aktív kórházi ellátásokat kiváltó járóbeteg-szolgáltatások fejlesztés a Siklósi Kórház Nonprofit KFT-nél |
799 344 400 |
||||
Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Önkormányzat |
Szikszó |
A szikszói II. Rákóczi Ferenc Kórház szakmai átalakítási koncepciója |
747 725 686 |
||||
Sárvár Város Önkormányzata |
Sárvár |
Emelt szintű járóbeteg-szakellátó központ kialakítása Sárváron |
751 798 177 |
||||
Bonyhád Város Önkormányzata |
Bonyhád |
Bonyhád Városi Kórház – Rendelőintézet szakmai – infrastrukturális fejlesztése |
777 655 161 |
||||
Pásztó Város Önkormányzata |
Pásztó |
"SANSZ 2" Pásztó a betegekért |
770 371 471 |
||||
Kapuvár Város Önkormányzata |
Kapuvár |
Kistérségi járóbeteg-szolgáltatások fejlesztése Kapuváron |
791 359 222 |
||||
Mór Város Önkormányzata |
Mór |
Móron a jelenleg a járóbetegek-ellátására szolgáló épület átalakítása, orvosi eszköz és informatikai fejlesztése |
690 616 800 |
||||