A Concerto Budapest teltházas koncerttel indította a novembert a megújult Zeneakadémián. 2013. november 17-én a Zeneházba várják a gyermekeket, majd 25-én a Concerto Grande sorozat következő alkalma lesz a Művészetek Palotájában. December 1-én ismét gyermekkoncert a Páva utcai Zeneházban

 

A Concerto Budapest teltházas koncerttel indította a novembert a megújult Zeneakadémián. 2013. november 17-én a Zeneházba várják a gyermekeket, majd 25-én a Concerto Grande sorozat következő alkalma lesz a Művészetek Palotájában. December 1-én ismét gyermekkoncert a Páva utcai Zeneházban

 

2013. november 17. vasárnap 11:00 – Zeneház (Bp. IX. Páva u. 10-12)

Manó – koncert Égtájak: Észak

Művészeti vezető: Iván Gábor

Közreműködik: Méhes Csaba – pantomim

A zene, a pantomim és a képzőművészet segítségével járják be a négy égtájat.

Nyugati zenékkel indultak, most Északról hidegebb szeleket fújnak a fúvósok, északi zenékkel, dallamokkal várnak bennünket a muzsikusok.

 

2013. november 25.  19.30 – Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Concerto Grande

Elgar: In the South „Alassio" op.50

Lalo: Csellóverseny op.76

R. Strauss: Don Quixote  op. 35.

Vezényel: Leon Botstein

Közreműködik: Perényi Miklós

 

Perényi Miklós zenészcsaládban született. A budapesti Zeneakadémia után a római Santa Cecilia Accademián is diplomát szerzett 1962-ben. 1974 óta tanít a Liszt Akadémián, s a koncertezés és az oktatás mellett zeneszerzéssel is foglalkozik. Repertoárja a barokktól a kortárs művekig terjed. Munkásságát kétszer is Kossuth-díjjal ismerték el.

 

Leon Botstein Zürichben, Svájcban született. Amerikai karmester, zenetudós, egyetemi tanár, az amerikai Bard College rektora, a Central European University igazgatóságának elnöke, az Amerikai Szimfonikus Zenekar és a Jeruzsálemi Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója. A világ leghíresebb zenekarainak élén vezényelt, a Concerto Budapesttel utoljára 2011-ben dolgozott együtt.

 

Elgar 1903-1904 telét családjával együtt az olasz tengerparton, Alassio városában töltötte. Hosszú sétákat tett, és a vidék, az épületek, valamint a város története nyújtottak inspirációt a nyitány megszületéséhez. A premierre 1904. március 16-án került sor a Covent Gardenben, az „Elgar Fesztivál" harmadik napján.

A maga korában nagyra becsült, spanyol származású francia zeneszerző, Édouard Lalo elsősorban Spanyol szimfóniájának és operájának, az Ys királyának köszönheti ismertségét. Gordonkaversenyét 1876-ban komponálta. A nyitótételt lassú bevezetés előzi meg, melynek zenei anyaga a gyors részben is alapvető jelentőséggel bír. A spanyol kolorit meghatározó ebben a művében is.

„Elgar zenéjét keveset játsszák, így a hangversenyek közönsége alig ismeri. A romantikus elődök – elsősorban Schumann és Wagner lírai vénája ebben a zenében halványabb árnyalatokkal, bágyadtabb hőfokon nyilatkozik meg, artisztikus csiszoltsága, szerzőjének nemes ízlése azonban tagadhatatlan." (Pándi Marianne Hangversenykalauz)

 

Richard Strauss 1896 nyarát feleségével együtt Firenzében töltötte, itt kezdte foglalkoztatni egy zenekari darab megírása Cervantes lovagregénye alapján. A darab bemutatójára 1898-ban került sor Kölnben. Először a vonóskar szólaltatja meg azt a témát, mely a búsképű lovag megszemélyesítője, és későbbiekben a szólócselló dallama lesz, míg Sancho Panzát brácsaszóló jeleníti meg. A zene tökéletesen ábrázolja a regény történéseit. 

„A mű alcíme: Fantasztikus változatok egy lovagi témára. De lehetne ez is: A gátat nem ismerő képzelet tragikomédiája, vagy ez: Hősi álom és siralmas valóság konfliktusa. Strauss témaválasztása több szempontból is rendkívül szerencsésnek bizonyult. Egyrészt, mert e téma módot adott arra, hogy zenéjében egyformán élhessen a jelképes kifejezés és a reális – olykor naturalisztikus – ábrázolás lehetőségével; másrészt, mert benne a zenei láttatás újszerű – és utána is ritkán művelt módszerét próbálhatta ki; és végül, mert Cervantes hősének zenei portréját számos önéletrajzi, szubjektív momentum segítségével ábrázolhatta.

A variációs forma kiváltképpen alkalmas lehetett Don Quixote és Sancho Panza kalandjainak revüszerű felvonultatásához. Strauss azonban a variációt ezúttal nem a klasszikus hagyományok értelmében alkalmazza, hanem – úgy is mondhatnánk – negatív előjellel. Nem a témát variálja, hanem annak hátterét. A klasszikus értelemben vett variáció tulajdonképpen a mű keretét képező bevezetésben és fináléban zajlik le, ezekben alakul át a hős lelkiállapota az őrülettől a halált megelőző luciditásig. A közbeeső szakaszokban – a szerző által megjelölt és számozott variációk során – a zene változó szituációkat ábrázol, maga a téma azonban nem változik." (Pándi Marianne Hangversenykalauz)

 

2013. december 1. vasárnap 11:00 – Zeneház (Bp. IX. Páva utca 10-12)

Dzsopatán és Gásztonfild ifjúsági koncert (6-12 éveseknek)

Arany János: Toldi

Zene, játék, színház, kicsiknek, nagyoknak… mindenkinek.

Művészeti vezető: Lakatos György

A Concerto Budapest ifjúsági koncertjén szülők, nagyszülők és gyerekek közösen járhatják végig Toldi útját számtalan utalás, játékos asszociáció, és természetesen a zene segítségével: a szereplőkhöz köthető hangszerekkel, a történethez kapcsolódó dalokkal, művekkel. Kísérőnk újra Lakatos György fagottművész lesz, a program megálmodója, művészeti vezetője, aki játékmester, karmester, mesélő és szereplő is egyben. Az előadások célja a komolyzene és a hangszerek megismertetése a jövő hangverseny-látogatóival, az érdeklődő gyerekekkel, fiatalokkal – mindezt játékos formában, interaktívan, a teljes előadás alatt bevonva őket a közös alkotásba.

 

http://hu.concertobudapest.hu/

 

Lantai József