Meglepve nézték a Dionysos Borház vendégei, amint a kóstolóhoz felsorakoztatott palackok mellé dobozok is kerültek. Idáig itt, az ilyesmi nem volt szokás. Ám a mondás most is érvényes volt: „Várd ki a végét!"

 

 Meglepve nézték a Dionysos Borház vendégei, amint a kóstolóhoz felsorakoztatott palackok mellé dobozok is kerültek. Idáig itt, az ilyesmi nem volt szokás. Ám a mondás most is érvényes volt: „Várd ki a végét!"

 A bemutatót vezető Zarka Péter elmondta, a villányi Somogyi Pincészet Magyarország egyik legnagyobb borászata. Boraikat ennek ellenére mégsem lehet megkapni egyetlen nagy áruházláncban sem, mert szeretnék megőrizni az exkluzivitást. A Nedű Kft. fő tevékenysége, hogy ők látják el az országot szőlőoltványokkal. A borászat inkább csak a tulajdonos, Somogyi Tibor kedvtelésének tekinthető, noha ennek sem mennyisége, sem minősége nem jelentéktelen. Harminc hektáron gazdálkodnak, ebből tizenhatot Villány egyik legszebb hegyének tetején telepítettek. Boraikhoz saját üzlethálózatot hoztak létre, nem kívánnak máshol egy lenni a sok között. Jelszavuk: nálunk a bor az első! A bor a fontos, nem az azonnali haszon. Sokan meg is lepődnek az alacsony áraikon.

 Külföldön már természetes, Magyarországon még nehéz elfogadtatni a „bag-in box" csomagolást. Sokak számára a borhamisítók korát idézi, pedig éppen ellenkezőleg: a bor minőségének kitűnő őrzője. Valójában egy kartondoboz, amely egy csappal ellátott vákuumfólia zsákot tartalmaz. Ez a légtelenített fólia a bor fogyásával együtt zsugorodik, és megakadályozza, hogy a bor levegővel érintkezzen. Így kiküszöbölik a borban meginduló romlási folyamatokat és a felbontott csomag akár két hónapig is megőrzi minőségét. Máshol azt hiszik: ami nem üvegben van, az nem is bor, a Somogyi-boltok törzsvásárlói pedig szinte már csak ezeket viszik.

A kóstolón elsőként bemutatott Pécsi Házasítás, egy 2009-es friss fehérbor. Rizlingszilváni, Chardonnay, Pinot Blanc cuvée. A cél minden alkalommal az, hogy három jó minőségű borból hogyan lehet egy negyedik, még jobbat csinálni. Ez a tulajdonos elképzelései, szakmai tudása szerint történik. Van mire alapozzon, a család már negyven éve foglalkozik bortermeléssel. Azóta ragaszkodnak hozzá, hogy csak a saját termésből készítenek bort.

A dobozos csomagolás mellett a pincészet természetesen forgalmaz palackos borokat is. Ám az összekóstolás azt bizonyítja, hogy a dobozosak valóban semmivel nem maradnak le, valóban kitűnő minőségűek. Erre az egyik legjobb példa a dobozán hetes számmal jelzett „Hétcuvée 2007". Mint a neve is mutatja, hét különböző vörösborból készült, az országban talán nincs is hasonló. Az összetétele: az alapját Merlot, Cabernet Sauvignon és Franc képezi, jön még hozzá Pinot Noir, Kékfrankos, Zweigelt és Kadarka. Lekerekített, szépen kiegyenlített, mégis magyarosnak mondható ízvilágú bor kerekedett ki belőlük. Nem is várható más, a hét alapbor ugyanis egyenként is tökéletes minőségű volt. A pincészetben nem engedik meg az olyan – máshol gyakorolt – eljárást, hogy a valamivel gyengébb bor kerüljön a házasításokba.

 A kóstolás a 2009-es Portugieser-rel folytatódott. Erről a fajtáról mondják: olyan, mint egy teltkarcsú asszony. Aki ezt kedveli annak nagyon jó, más viszont inkább elkerüli. Íze sajátos, hordozza a fajta jellegzetességét és megmutatkozik a hordós érlelés hatása is. Kóstoláskor érvényesül a gyümölcsös karakter. Színe kevésbé sötét, hiszen friss vörösborról van szó. Illata is friss, az ízénél többet mutat. Enyhén fűszerezett vadétel mellé, ahol az illatos, bogyós gyümölcs állagára is figyelnek és nem főzik szét – mondjuk egy őzraguhoz – kifejezetten jól illene.

A sorban a következő a 2009-es Merlot volt. Ez a bor sokkal népszerűbb, valószínűleg az átlagosnál magasabb glicerintartalma miatt. A bor – bár száraz – hatásában közelebb áll a félszáraz kategóriához. Sokkal szélesebb körben fogyasztják, jobban „eladja magát". Színe egészen sötét, aromája markáns. A hordós érlelést a pincészetben többnyire csak „fűszerként" alkalmazzák, nehogy elvigye a fajta saját ízét nem kívánt irányba.

 A 2006-os Cabernet Sauvignon – négy éves – már közeledik a csúcsához, erről színe, illata is árulkodik. Ízében a tannin meghatározó, de nem nyomja el a fajta sajátosságait. A gondos termelés és válogatás ellenére, minden évben más. Nyugodtan nevezhetjük az elmúlt évek divatborának is, bár a „testvére", a Franc mostanában erőre kapni látszik. Érdemes felfigyelni arra, hogy a pincészet borai rövidesen új címkét kapnak. A tulajdonos nevének hangsúlyos megjelenítése ugyanis sokakat megtéveszt, a szót a bor származási helyének vélik. A jövőben a „Villányi" lesz a szembeötlőbb.

 Most viszont még a palack címkéjén felfelé mutató, fekete háromszög jelzi: ez a pince kínálatának csúcsa. A bor pedig a „csúcs cuvée", egy Villányi Cuvée 2003. Komoly díjakat nyert. Gerincét a Cabernet Sauvignon adja, a Cabernet Franc kicsit „megbolondítja" és a Merlot lágyítja. A hét év elegendő volt hozzá, hogy alkotórészei szépen összeérjenek. Nem készül minden évben, kizárólag olyankor házasítják, amikor az összetevők önmagukban is csúcsminőségűek! Változtatnak az összetétel százalék-arányán is, ezzel igyekeznek az egyforma minőséget fenntartani. Létrehozása valóságos művészet.

http://www.somogyipinceszet.hu/

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük