Bizony meglehetősen széles a skála, különösen, ha tekintetbe vesszük, hogy mindez egy – nem is kis – ország területén oszlik szét. A tájékozódás megkönnyítése érdekében beszélgetésre hívta a szakújságírókat a VisitBritain, Nagy-Britannia nemzeti turisztikai hivatalának magyarországi szervezete.

 

 Bizony meglehetősen széles a skála, különösen, ha tekintetbe vesszük, hogy mindez egy – nem is kis – ország területén oszlik szét. A tájékozódás megkönnyítése érdekében beszélgetésre hívta a szakújságírókat a VisitBritain, Nagy-Britannia nemzeti turisztikai hivatalának magyarországi szervezete.

 Ez volt az első ilyen találkozó, amire az igazgató, Mező Ildikó a szigetországból is hívott szakembereket. A VisitBritain – mely a Kulturális, Média- és Sportminisztérium támogatásával működik – feladata az Egyesült Királyság vonzerejének növelése. Fő stratégiai célja elsősorban, hogy ösztönző hatással legyen a külföldi turistákra, látogassanak minél többen Nagy-Britanniába, és fedezzék fel a szigetországot. További célkitűzései között szerepel egy globális hálózat kialakítása, mellyel növelhető az Egyesült Királyság turisztikai vonzereje külföldön, valamint a turizmus támogatása és népszerűsítése minden szinten, az ipar és a kormány bevonásával is. Természetesen a 2012-es olimpiai játékok turisztikai bevételeinek maximalizálása is fontos szerepet játszik a VisitBritain stratégiai terveiben.

 A VisitBritain regionális európai igazgatója, Joss Croft, a kutatási adatok ismertetésekor joggal volt elégedett. Egy 2009-es felmérés alapján a világ polgárai az Egyesült Királyságot találják a negyedik legerősebb országmárkának. A kutatásban ötven ország globális megjelenését vizsgálták, különböző megközelítésből, mint például turizmus, kultúra, történelmi épületek, kulturális örökség, sportesemények, nyüzsgő városi élet. Az eredmény az említett kategóriánkénti helyezések összesítéséből állt össze. Egy másik, 2009 második negyedévében készült felmérés szerint a Nagy-Britanniába látogató magyar turisták legmagasabb arányban a 25-34 éves férfi korosztályból kerülnek ki. A magyar látogatók száma 2008-ban ugyan 17%-kal csökkent az előző, 2007. évhez képest, viszont a magyarok által az országban eltöltött éjszakák száma 36%-os, az elköltött pénz pedig 40%-os növekedést mutatott.

Bár a VisitBritain Turisztikai Hivatalnak nem az a dolga, hogy az olimpiát reklámozza, azt is felhasználja Nagy-Britannia népszerűsítésére. Az olimpiát megelőző időszakban lényeges feladat a vállalkozások és sportrendezvények csábítása az országba az olimpia hírével, a turisták fogadásának előkészítése, és új partnerekkel új célcsoportok megszólítása. Alapvető célkitűzés lesz az olimpia ideje alatt a turisták tartózkodási idejének növelése közösségi vendégszeretettel, és különböző izgalmas rendezvényekkel Londonon kívüli helyeken is. Bizonyára az egyik központi feladattá válik az idegen környezetben tanácstalan turisták segítése.

Az olimpia az előrejelzések szerint a turizmussal a 2007-2017 közötti időszakban várhatóan összesen 4,7 milliárd dollár bevételt termel majd Nagy-Britanniának, továbbá 2,4 milliárd dollár bevételt Londonnak. Az olimpia utáni időszakban (2013-17) az Egyesült Királyság előreláthatóan még utólag 2,07 milliárd dollár bevételhez fog jutni, mely összegnek a harmada (650 millió dollár) Londonon kívül gyűlik majd össze.

Az olimpiai és paralimpiai játékoknak hála, London és Nagy-Britannia a sportok kedvelőinek egyik leglátogatottabb helyszíne lesz, párjukat ritkító rendezvények egész sorával. A játékok mindezeken túl még arra is ösztönözhetnek, hogy az ország lakói minél vendégszeretőbb módon viselkedjenek, a mozgássérültekhez való viszony is előnyösen változzon, ezzel is bizonyítva, hogy Nagy-Britannia és London „mindenki előtt nyitva áll".

Általános tévhit az országgal kapcsolatban, hogy túlságosan drága és sok ott a turista. Minden olimpia előtt felröppennek negatív hírek a rendezőkről, ezeket ismerik és igyekeznek kivédeni. A http://www.visitlondon.com/ oldalon tanácsokat adnak az árak figyeléséhez, a legkedvezőbb helyek megtalálásához, otthon pedig a „fair prices" és a „fair practice" betartására ügyelnek majd.

 Az Access All Areas Ltd. képviselője, David Bruce Cherry szerint, bár az Abbey Roadra mindenki ellátogat, Londonon kívül is, szinte minden városban van valamilyen rock emlékhely. Ráadásul 2010-ben rengeteg „rock-évforduló" lesz. Eddie Cochrane-nak 50. ; Jimi Hendrix-nek 40. ; a Sex Pistols és az Iron Maden 35. évfordulóját ünnepelhetik a rajongók és még legalább egy tucat nevet felsorolhatunk melléjük. Az iroda fél- és egész napos túrák sorát szervezi, ahol mindenki megtalálhatja a maga kedvenc előadójának valamilyen nevezetes helyszínét. Az alkalomnak megfelelően feldíszített, tizenhat személyes minibuszokat „rock-specialista" idegenvezetők kísérik. (http://www.londonrocktour.com/)

 Nem szabad elfeledkeznünk azokról, akik kifejezetten nyelvtanulási céllal érkeznek a szigetországba – hívta fel a figyelmet Michela da Silva. A Britannia Student Service különös gonddal ügyel rájuk. Előzetesen megvizsgálják a külföldről érkező diákok befogadására vállalkozó családok életviszonyait, hátterét. Pontos regisztert fektetnek fel róluk. Figyelik az oda érkező tanulók ellátási, lakhatási körülményeit és bármi probléma adódna, azonnal megpróbálnak segíteni.

 A Ripley's Believe it or Not- ról Szilvia Halter mondott el néhány érdekességet, hisszük-e vagy sem: magyarul! A gyűjteményükben húszezer fénykép, százezernél több karikatúra, különleges anyagokból, különleges emberekről készült szobrok találhatók. Azt tartják róluk, hogy Londonban ez a legnagyobb – az egész család számára szórakozást kínáló vállalkozás. Központjuk a város szívében a Piccadilly Circuson van, a múzeum meglátogatására legalább két – három órát kell szánni. Nemcsak a kiállításai tárgyaik szokatlanok, hanem – más helyekkel összehasonlítva még az is – hogy megengedik a fényképezést. (http://www.ripleyslondon.com/)

 Skóciában működik a Central European Travel, melyről Kálmán Orsolya adott tájékoztatást. Segítségükkel magyar nyelvű idegenvezetéssel látogathatunk el akár a Loch Ness-i szörnyhöz is. Útvonalaikat, programjaikat az utasok kívánsága szerint állítják össze. Fly and Drive programjaik különlegessége, hogy az érkezőknek részletes útvonal ismertetőt, teljes körű felvilágosítást adnak. A gyerekekkel utazóknak megkeresik a legjobb, gyerekbarát szálláshelyet. Ezen kívül a nap huszonnégy órájában kínálnak asszisztenciát, az időjárás előrejelzéstől a nyitvatartási időpontokon át a skót nyelv nehézségeinek áthidalásáig. (http://www.central-europe.co.uk/)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük