Három fontos kérdéskört is tárgyalt legutóbbi ülésén az Országgyűlés Sport- és turizmusbizottsága. A Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslatához tartozó módosító indítványok megvitatása, a Magyar Turizmus Zrt. marketingstratégiájáról szóló tájékoztató és a TDM szervezetekre vonatkozó pályázatok szerepeltek a napirenden.

 

 Három fontos kérdéskört is tárgyalt legutóbbi ülésén az Országgyűlés Sport- és turizmusbizottsága. A Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslatához tartozó módosító indítványok megvitatása, a Magyar Turizmus Zrt. marketingstratégiájáról szóló tájékoztató és a TDM szervezetekre vonatkozó pályázatok szerepeltek a napirenden.

 Azokon az üléseken, ahol a költségvetéssel kapcsolatos javaslatok vitája zajlik, rendszeresen jelen van Dr. Somogyi Andrea, a Nemzetgazdasági Minisztérium osztályvezetője. Még a vita megkezdése előtt arról tájékoztatta a képviselőket, hogy a Kormány minden olyan típusú módosító indítványra nemet mond, ami a rendkívüli intézkedésekre további pénzt csoportosítana át, mert az átveszi az általános tartalék szerepét. Ugyancsak elutasít minden olyan javaslatot, ami forrás megjelölése nélkül javasol bármilyen kiadás emelését, mert az a hiányt növeli. Nem támogatja az egyedi létesítményekre vonatkozó indítványt sem. A kormányzati intézmények működési kiadásainál rendkívül szigorú elvonásokra került sor annak érdekében, hogy csökkenjenek az állam kiadásai.

A vita során kiderült, alig van olyan módosító indítvány, amit a Bizottság és a Kormány is támogat. Ilyen volt például Kósa Lajos képviselő javaslata: sportlétesítmények fejlesztésére, fenntartására irányoz elő több pénzt. Az APEH és a Magyar Turizmus Zrt. vitájában is kedvező döntés született. Az adóhatóság szerint ugyanis a Zrt. helyzete megváltozott ezért nem jogosult az ÁFA visszatérítésre. A tavalyról esedékes 712 millió forint kifizetése viszont lehetetlenné tenné az idei működésüket.

A Magyar Turizmus Zrt. marketingstratégiájáról és 2010. évi tevékenységéről a nemrég kinevezett vezérigazgató, Horváth Gergely tartott tájékoztatót. A képviselők megtudhatták: a Magyarországra érkező negyvenmillió beutazó harminc százaléka jön csak turisztikai céllal és még ezek többsége is csak egyetlen éjszakát tölt nálunk. Magyarországnak, mint turisztikai célnak, nincs egységes, vonzó képe külföldön. A WHO előrejelzése szerint a következő években a turizmus és az egészségipar együttesen a világ egyik meghatározó gazdasági ágazatává válik, ezért ezzel a területtel feltétlenül foglalkozni kell! Fontos lépés lesz a turisztikai országmárka felépítése. Ebben egyedülálló adottságunkra a felszín alatti vízkincsre támaszkodhatunk. Előnyt jelenthet számunkra, ha Magyarországot a „Földalatti vizek országa" néven népszerűsítjük. Mellette az egyes régiók különféle termékei is feltűntethetők. Ez újdonság, mivel eddig a stratégiai országmárka kommunikáció nem volt meg a Magyar Turizmus Zrt. tevékenységében. A külpiacokon való jelenlétünket a jövőben nem csökkenteni, hanem növelni kell, felhasználva a V4 országcsoporttal (Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország) való együttműködés előnyeit. Ugyancsak növekedés várható a légi forgalomban. Tárgyalások folynak annak érdekében, hogy az American Airlines 2011 áprilisától naponta működtessen Budapest – New York járatot. Ki kell használni az EU-elnökség kínálta lehetőségeket is. A jövőben viszont a 144 különféle honlap helyett csak kettőt szeretnének fenntartani egyet a lakosság, egyet pedig a szakemberek számára, de azok „erősek" lesznek.

 A Turisztikai Desztináció Menedzsment pályázatok szakmai előkészítéséről dr. Horváth Endre helyettes államtitkár tájékoztatta a képviselőket. A korábbi tapasztalatok azt mutatták, hogy a három legnehezebben teljesíthető feltétel a fenntartással, a szakmai, személyi, pénzügyi előírások teljesítésével volt kapcsolatos. A szakmai szempontok egyeztetése folyik, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől kapott tájékoztatás szerint az akciótervben a TDM céljára 4,7 milliárd forint áll rendelkezésre, a pályázati felhívások tervezet megjelenése 2011. január 15. lesz. A helyi és a térségi szervezetek támogatására irányuló pályázat külön felhívásban, de egy időben jelenik meg. A rendszert egyszerűsíteni és gyorsítani fogják. A korábbitól eltérően a TDM szervezet költségvetésének csak 40 százalékát kell az önkormányzatnak adnia. Ugyancsak újdonság, hogy Budapesten is indul TDM szervezet. A támogatható tevékenységek közül a legfontosabb a termékfejlesztés, valamint az oktatás és a képzés lesz. A támogatás mértéke elérheti akár 85 százalékot is. Lényeges különbség még, hogy kötött határidő helyett a beadás folyamatos lehet, ha tehát egy pályázatról kiderült, hogy nem nyert, akkor – kijavítva – gyorsan újra be lehet majd adni. A jelenleg átlagosan hathónapos folyósítási időt is legalább a felére szándékoznak csökkenteni. A TDM szervezetek megjelenítésére a készülőben levő turizmus törvényben is ki fognak térni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük