A Szépművészeti Múzeum 1800 utáni gyűjteményének kabinetkiállítás-sorozatának nyolcadik részeként Rodin és a Szépművészeti Múzeum c. kiállítása még két hétig, 2013. március 3-ig megtekinthető.

 

A Szépművészeti Múzeum 1800 utáni gyűjteményének kabinetkiállítás-sorozatának nyolcadik részeként Rodin és a Szépművészeti Múzeum c. kiállítása még két hétig, 2013. március 3-ig megtekinthető.

 

A Szépművészeti Múzeum 1906-ban történt megnyitása előtti években a múzeum gyűjteményeinek a kialakítására felhatalmazott szakértő stáb nagy erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy az új intézmény európai rangú műtárgyanyaggal álljon a nemzetközi közvélemény elé. Az ekkor megvalósított vásárlások közül fontosságában és nagyságrendjében kiemelkedik a modern kor legrangosabb szobrásza, Auguste Rodin öt szobrának a megszerzése közvetlenül a művésztől.

 

„A nyugtalan mintázás és az erőteljes fény-árnyék hatások miatt impresszionista szobrásznak nevezik, műveinek szimbólumteremtő ereje azonban túlnő e művészeti kategórián."

Az 1900-1901-ben véghezvitt szerzeményezés kezdeményezője és lebonyolítója a párizsi világkiállításon hivatalos kiküldetésben lévő kiváló muzeológus, Térey Gábor volt.

A szobrászhoz írt leveleit a párizsi Rodin Múzeum archívuma megőrizte. Ezek alapján, valamint a Rodin Múzeumban található más levelek és a Szépművészeti Múzeum irattárában őrzött, eddig publikálatlan dokumentumok révén a teljes szerzeményezési folyamat – a szándék megszületésétől a megvalósulásig – lépésről lépésre végig követhető.

 

Ezt az anyagot később az 1968-ban megvásárolt A csók című szobor egészítette ki. A gyűjteményünkben lévő valamennyi Rodin-szobor egyszerre még sohasem volt kiállítva. A tervezett kiállítás alkalmat kínál nemcsak mind a 6 szobor (valamint néhány később megszerzett metszet) egyidejű bemutatására, hanem a kiemelkedő történeti értékű levelezés publikálására is a kiállítást kísérő katalógusban. A közelmúltban előkerült dokumentumok teljes képet adnak a hazai múzeumi és intézményi vezetők, valamint az akkor már széles körben igen elismert művész között egyre szorosabbra fűződő kapcsolat alakulásáról.

 

A múzeum tulajdonába került szobrok legújabban végzett technikai analízise segített abban, hogy a lehető legtöbb részlet kiderülhessen egy-egy alkotás (némely esetben közvetlen a múzeum megrendelésére történt) elkészítésének a körülményeiről. Az érckor című gipszszobor röntgenfelvételei révén megállapítható, hogy igen különleges és ritka technikai eljárással készült öntvényről van szó. A Budapesten lévő alkotás egyediségét a kiemelkedő minőségű patinázás is emeli, ezzel beigazolódott, hogy a mű az életműben megkülönböztetett helyet foglal el. Sikerült felkutatni egy felbecsülhetetlen értékű dokumentumot, amelyet mindeddig eltűntnek véltünk. Térey és Rodin levelezésében említés történik arról, hogy a magyar muzeológus javaslatára a szobrász egy nagyméretű dedikált fotót küldött Az örök tavasz című művéről az akkori kultuszminiszternek, Wlassics Gyulának, hogy ezzel felkeltsék az érdeklődését a szobor iránt, és rávehető legyen annak megvásárlására. A fotót a miniszter egyik késői leszármazottja megőrizte, és most úgy a kiállításnak, mint a katalógusnak izgalmas színfoltja lesz. Az újonnan feltárt dokumentumok és az előkészületek kapcsán végzett friss kutatások értékes információkkal szolgálnak a világhírű művész gyűjteményünkben található darabjairól. Ezek katalógusban történő publikálása hasznos olvasmányt ígér minden érdeklődőnek, és igen fontos kutatási forrást jelent a következő generációk hazai és nemzetközi szakértői számára.

Négy szobor megvásárlása már folyamatban volt, amikor a sorozat kiegészítése céljából Rodin, Jean-Paul Laurens 1901-ben öntött bronz szobrát elküldte a Nemzeti Szalon kiállítására. A portré a művész egyik legérzékenyebb, markáns megjelenítő erővel mintázott alkotása, amely a történelmi képeket festő barátjáról készült.

 

A Szirének ez a példánya szerepelt a párizsi világkiállítás idején egy külön pavilonban megrendezett életmű-kiállításán. A Szépművészeti Múzeum számára elsőként kiszemelt szobrot még a kiállítás nyitva tartásakor emelték ki a tárlatból, hogy Budapestre szállítsák.

 

A márványban és bronzban is több változatban létező Az örök tavasz szobornak ez a példánya a Szépművészeti Múzeum megrendelésére készült. A művész felügyeletével kőfaragó segédek által elkészített márvány példányok részletmegoldásai kisebb-nagyobb eltéréseket mutatnak.

 

A Szirének után a magyar állam a párizsi világkiállítás idején látható alkotások közül két szobor, Az Érckor és a Falguiére-portré gipszöntvényét rendelte meg a művésztől. A korban a szobrok gipszváltozatai ugyanolyan rangú alkotásoknak számítottak. Ezt e technikát Rodin addig nem tapasztalt szakmai tökélyre fejlesztette, amit Az Érckor kivitelezése is fényesen bizonyít.

 

Az Érckor Szépművészeti Múzeumban található példányáról 2011-bern készített röntgenfelvételből részleteiben is megismerhetővé vált a szobor gipszbe öntésének technikája. Bebizonyosodott, hogy a teljes mérethez képest igen vékony falú, 5-7 mm vastagságú öntvényről van szó. A külön-külön kiöntött elemeket szorosan körbetekert, belülről feltapasztott szövetháló tartja egyben; rögzítő armatúra nélkül, ez biztosítja az egész álló alak szilárd felépítését. Ez a megoldás, kisebb kompozíciók esetében, jellemző volt Rodin műhelyére, ebben a méretben azonban ritkaságnak számít.

 

A kiállítás a balatonfüredi Vaszary Villa támogatásával jött létre, ahol 2013. március 15-től szintén megtekinthető a tárlat.

 

Rodin és a Szépművészeti Múzeum

kabinetkiállítás – 2013. március 3-ig.

Szépművészeti Múzeum

1146 Budapest, Dózsa György út 41

 

http://www.szepmuveszeti.hu/

 

Lantai József

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük