Minden bizonnyal a társasjáték az az elfoglaltság, amit sosem fogok kinőni. Bár miért is kellene? Összehozza a családot, barátokat, kellemes elfoglaltságot nyújt, és egy megfelelően megválasztott játék még a logikánkat, memóriánkat, fantáziánkat is megmozgatja. .

 

Minden bizonnyal a társasjáték az az elfoglaltság, amit sosem fogok kinőni. Bár miért is kellene? Összehozza a családot, barátokat, kellemes elfoglaltságot nyújt, és egy megfelelően megválasztott játék még a logikánkat, memóriánkat, fantáziánkat is megmozgatja. .

A régi lóversenyes, malmos, ki nevet a végén-es megoldásokon kívül ma már többtíz variációt találunk a legkisebb boltokban is, a nagy bevásárlókról, és kiemelt játékboltokról már ne is beszéljünk. Hogy melyikkel játszunk?

Rögtön itt egy gondolatébresztő társasjáték, ahol minden ötlet megoldás! Szükség lesz szókincsre, kreativitásra. Az új, magyar fejlesztésű táblás játék, a Definity Bakos Ferenc: Idegen szavak és kifejezések szótára alapján készült el. Ez tipikusan az a társasjáték, mely gondolkodva szórakoztat, és különleges élményt nyújt, mert nem a „dobok és lépek 3-at a célig" társasjátékokat idézi fel. Azoknak ajánlják, akik szeretik, ha nem csak a szerencsén, de az ötletességen is múlik egy játék kimenetele.

A Definity alapja az a sokak által már ismert játék, amit az Idegen szavak és kifejezések szótárával kell játszani. A fejlesztők ezt gondolták tovább, és készítették el a táblás változatot. Abban is bíztak természetesen, hogy így még több emberhez jut majd el az a szórakoztató játék, ezáltal valódi rajongótábora alakulhat ki. A humoros és kimondottan kreatív játék a hétköznapok során alig használt, idegen szavakra keresi a megfelelő definíciót.

Adott egy szó, aminek a jelentését kell megadni vagy megtippelni. Természetesen előfordulhat, hogy egy szónak nem ismerjük a pontos meghatározását, de ennek a játéknak pont ez az egyik lényege. A játékosoknak kreativitásukat használva "érzésre" kell definiálni a szót. A cél pedig kitalálni a helyes megoldást, illetve olyan meghatározást írni, amelyre a lehető legtöbb játékos tippel helyes definícióként. Pontot kapunk akkor is, ha kitaláljuk a helyes definíciót, de akkor is, ha – bár nem ismerjük a szó valódi jelentését – mégis olyan kreatív, frappáns meghatározást írunk, ami akár helyes megoldásként is megállná a helyét. Fontos a meggyőzés, a tudás, a kreativitás, a szókincs és a jó társaság.

Tudjuk például, mit jelent a zorilla? Dél-amerikai őserdőben honos fűszernövény, vagy a pipacsokkal rokon, kékes virágzatú évelő növény, netán menyétféle ragadozó, vagy állatok elleni gerillatámadás? Nekünk egy egész más meghatározásunk lenne? Ebben a játékban minden ötlet jó megoldás lehet, a helyes meghatározás pedig kiderül a Definity-ből. A jó hangulat garantált! http://www.definityjatek.hu/

Kicsit szokatlan, de életszerű stratégiajáték a Krysis, melyben a gazdasági válságot koboldok okozták. 2009. októberében jelent meg ez a magyar fejlesztésű társasjáték az Esseni Játékkiállításon, mely a nemzetközi játékvilág legjelentősebb eseménye. A Rubik kocka óta nem volt ilyen sikeres magyar játékfejlesztés, korábban még soha nem jutott ki ezelőtt magyar játékkiadó által fejlesztett játék a nemzetközi piacra. A Krysis egyszerre jelenik meg Magyarországon, Németországban és az USA-ban, és készül már a francia és az olasz kiadás is.

A Krysis egy felnőtt stratégiajáték. Témája ironikusan vicces fantasy környezetben mutatja be a gazdasági válság vélt-valós okait. A fejlesztők tudják, mi okozta a gazdasági válságot, a gonosz koboldok.

A Krysis a GÉM KLUB (http://www.gemklub.hu/) Első Magyar Játékkiadó fejlesztése. Az eredetileg baráti társaságként rendszeresen társasjátékozó Gémklub 2001-től már társasjáték-kiadással és társasjáték-kereskedelemmel is foglalkozik, néhány éve pedig a Gémklub társasjáték-webáruházat is létrehozták. A megszállottakból álló csapat évről évre hozza be Magyarországra a külföldi újdonságokat. Az idei Év Játékát például a Dominiont és az Év Gyerekjátékát, az Elvarázsolt Labirintust már tavaly ősszel, azok megjelenésekor felfedezték Essenben, és megállapodtak a kiadókkal a magyar kiadás elkészítéséről. A Krysis szerzőin, Ágó Zoltánon és Aczél Zoltánon kívül jelentős szerepet kaptak a társasjáték megalkotásában a grafikusok és a tesztelő csapat is. Összesen négyévi együttműködésnek köszönhetően született meg az első nemzetközi kiadású magyar társasjáték.

A német kiadást a Heidelberger játékkiadó készítette, amely a legnagyobb német forgalmazó is egyben; fantasy, horror, sci-fi témájú stratégiai vagy szerepjátékok, családi és partijátékok egyaránt szerepelnek a palettájukon. Az angol nyelvű kiadó az a Rio Grande Games, akiknek a nevével szinte minden társasjátékos találkozott már: saját fejlesztésű játékaik (mint a Dominion) mellett ők adják ki a legtöbb európai stílusú játékot Amerikában (például a Carcassonne-t, a Tikalt vagy a Zoolorettót). A Krysis tehát igazán kiemelkedő kiadók tetszését nyerte el, és társasjátékok elit csapatába került be ez által.

A társasjáték alaphelyzete a következő:

Hajdan vala a luxus és az őrült tékozlás kora. A népes­ségen eluralkodott a túlzott dekadencia, és már csak a háborúkra és hasonló hétvégi, fantáziavilágbéli szórakozásokra maradt ideje. A tévúton kóválygó gazdaság ingatag civilizációt hozott létre, amelyben pánik és káosz bőségesen akadt, viszont hiányzott minden egyéb. Idővel, miután felélték az összes erőforrást, elzálogosították a mágiát, és az összes fejlesztést elfelejtették. Új divatőrület hódítja meg a világot. Mindenki tárgyi leleteket gyűjt: a régi korok fegyvereit és szállítóeszközeit, valamint kristályokat. Küldd hát harcba te is az ügynökeidet! A kijátszott ügynökeid képességei összeadódnak. Ha győzni akarsz, jól kell kombinálnod: legyen elegendő sebességed, harci erőd és szállítási kapacitásod éppen a megfelelő pillanatban! Kinek lesz végül a legnagyobb értékű kristály- és leletgyűjteménye? Úgy tűnik, a történelem folyton egyetlen jelszót ismétel: „Ami kell, azt vedd el!". Játékosok száma: 2-4, életkor: 10+; játékidő: 45-90 perc

A nemzetközi zsűri idei Év játéka díját a Dominion nyerte el. Ez az 500 lapot tartalmazó kártyajáték modulokból épül fel. A játékosok birodalmát az általuk összegyűjtött kártyák szimbolizálják. Minden játékos a saját kártyapakliját építi, ami a játék elején mindössze néhány réz-, és földbirtok lapból áll, de a végére hatalmas és prosperáló birodalommá válik. A játékot az nyeri, aki a legértékesebb birodalmat tudja felépíteni. Egy parti 30 percen belül lejátszható! De vigyázat! Senki sem fog megállni egy parti után. Kiemelten fejlesztett készségek: logika, helyzetfelismerés, problémamegoldás, kombinációs készség. Játékosok száma: 2-4, életkor: 8+; játékidő: 30 perc

Az Év gyerekjátéka az Elvarázsolt Labirintus nevezetű játéké lett. Egy titokzatos labirintusban varázslatos tárgyakat gyűjtögetnek a játékosok. A kétrétegű tábla alsó felén variálható labirintust építenek falapocskákból, majd ezt letakarják a játékteret ábrázoló táblával, amelyen mágneses figuráikkal haladnak, miközben a tábla alján a figurához kapcsolódó golyó követi a haladás irányát: amíg falba nem ütközik. A játékosok felváltva dobnak a kockával és lépnek a figurájukkal, és megpróbálnak minél több varázstárgyat összegyűjteni. Aki itt célba akar érni, annak emlékeznie kell arra, hogy hol vannak a falak, amelyeket ki kell kerülnie. Kiemelten fejlesztett készségek: logika, memória, térérzékelés. Játékosok száma: 2-7, életkor: 6+; játékidő: 30 perc

Németh Krisztina

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük