A Magyar Elhízástudományi Társaság  és az  Aesculap Akadémia  szervezésében  2008. október 6-án elindult útján  az Aesculap Akadémia Anyagcsere Klubja. A rendezvénysorozat  az egészséges életmód korszerű üzeneteinek terjesztésére vállalkozik az egészségügyi szférában és a  lakosság egészségtudatos magatartású köreiben.

 

A Magyar Elhízástudományi Társaság  és az  Aesculap Akadémia  szervezésében  2008. október 6-án elindult útján  az Aesculap Akadémia Anyagcsere Klubja. A rendezvénysorozat  az egészséges életmód korszerű üzeneteinek terjesztésére vállalkozik az egészségügyi szférában és a  lakosság egészségtudatos magatartású köreiben.

A Klub kerekasztal-megbeszéléseket, nyílt műhelyvitákat rendez vitadélutánok formájában, a vitához a mindenkori hallgatóság is csatlakozhat.  Az eseménysorozat elnöke és moderátora prof. dr. Halmy László, a Magyar Elhízástudományi Társaság elnöke. Minden alkalommal más résztvevőket kérnek fel a vitára.

Az első kerekasztal megbeszélés  Az étrendi kezelés változásai az elhízás kezelésében  címmel zajlott, előadói voltak; 

Antal Emese,  a magyar Diebetikusok Országos Szövetségének elnöke,

dr.Bíró György professzor, a Magyar Tudományos Akadémia doktora,

dr.Pados Gyula,  egyetemi docens,  (Szent Imre Kórház),

dr.Zajkás Gábor,  az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet igazgató-helyettese,

A kerekasztal beszélgetést „A média hatása  a táplálkozásra" című előadás zárta, előadója dr.habil.Forgács Attila,  a Budapesti Corvinus Egyetem Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézet igazgató-helyettese volt.

Elhangzott;  az elhízás a  XXI. század egyik legnagyobb egészségügyi kihívása, kezelése egyre több orvosi szakmát érint, a különböző szakterületekről érkezett előadók körbejárták a problémakör részterületeit.

A WHO szerint, egyes európai országokban a halálozások több mint 10 százaléka az elhízáshoz köthető. Hazánkban óránként 7 ember hal meg elhízással összefüggő kórképekben, az elhízás által okozott társadalmi többletkiadások pedig meghaladják az évi 30 milliárd forintot. Hosszú távon a lakosság egészségtudatosabb magatartásra való ösztönzése nélkül szinte lehetetlen változtatni ezen.

Az anyagcsere,  az élő szervezet anyagainak átalakulása, valamennyi életfolyamat meghatározójának tekinthető, a szervezet működése az anyagcsere folyamatainak alakulásától függ.  Más szóval, az anyagcsere módosításával megváltoztathatjuk egészségi állapotunkat, illetve megelőzhetjük annak romlását. 

Az anyagcsere sokféle behatásra változik. Az egyén genetikai kódja által meghatározott alaphelyzetet a külvilág számos hatása módosíthatja;  a táplálkozás, a fizikai aktivitás, mentális tényezők, fizikai környezetünk, társadalmi-gazdasági és kulturális hatások mind-mind meghatározó tényezők az anyagcsere-folyamatok alakulásában.

A szervezet energiaigényét meghaladó táplálkozás, az ülő életmód, a stresszel-teli élethelyzetek, a levegő állapota, a társadalmi helyzetkép, az egyéni és csoportos gazdasági és kulturális színvonal számos ponton kapcsolódik anyagcserénk alakulásához, mondják a szakemberek.

Az Aesculap Akadémia  tehát első alkalommal az elhízás étrendi kezelésének témakörét  járta körbe,  megkísérelve elkülöníteni a valóban hatásos, károkat nem okozó módszereket a megalapozatlan ajánlásoktól.

Antal Emese  történeti megközelítésben szólt a dietétika szemléleti változásairól, a kis-szénhidrátbevitelről, az Atkins diétáról, az étkezési terv fontosságáról, az energia-bevitel szabályzásáról, többek között.

Az Egyesült államokban meghirdetett zsírszegény „táplálkozási Piramis" nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a páciensek a diéta étkezési szigorát nagyobb szénhidrát-bevitellel „ellensúlyozták", a kívánt test-súly csökkenés  elmaradt. A további szakértő előadók mondandójának lényege;  az emberi szervezetet kifinomult módon kell „hangolni" a testsúlycsökkenés kívánatos eléréséhez, ehhez elengedhetetlen a kiegyenlített, rostokban, zöldségekben gazdag étrend, a mozgásszegény életmód megváltoztatása, s az életkori sajátosságok messzemenő figyelembe vétele. A kutatások még messzemenően nem tudják azt a határozott irányt megadni mindenkinek, amire vágyunk a súlycsökkenéshez, de pl. a személyre szabott megoldások további előrehaladással kecsegtetnek.

A súlycsökkenés személyes útját előrehaladás és visszaesések jellemzik, nem szabad szem elől téveszteni, hogy a különböző módszerek és diéták követése hogyan illeszthető a személyek életrendjébe.  A táplálékozás öröme nem elhanyagolható tényező, a diétát felhagyók és visszaesők nem kárhoztathatók a sikertelenségért.

A kutatók ma már egyfajta életmódot, életszemléletet ajánlanak a siker eléréséhez.

Tudni való, hogy az elhízás édestestvére a cukorbajnak és a magas vérnyomás betegségnek, a vese és más szervek súlyos megbetegedésének.  A komplikált, összetett betegségi állapotok egymáshoz való viszonyáról, az alkalmazott diétás megoldások rendkívül komplex megközelítéséről, az egyes fázisokban jelenleg megfelelőnek tartott diétáról hangzott el  dr.Kiss István professzor, az Esculap Akadémia társelnöke hozzászólása.

Forgács Attila  előadásában a média történeti szerepét taglalta a táplálkozásban.

Utalt mentorára,  az Amerikában élt  dr.Szathmáry Lajosra (1919-1996.), aki a Fehér Ház és a NASA munkatársa volt, ő állította össze Amstrong űrhajós „űrételét".

Az emberi táplálkozásban befolyásol bennünket

-az evolúciós szabályzás;  mit tartunk ehetőnek, 

-velünkszületett íz-preferenciáink az édes, sós, keserű táplálékról ;   az íz-undor a többi íztől,

-minden potenciálisan ehető táplálékforrás megízlelése a túlélés érdekében.

(Ezek „felülírhatók"; a keserű kávét elfogadjuk élénkítő hatása miatt…)

A szociális tanulás:  mit esznek a többiek, az evés milyen következményekkel jár…

Az alapvető minta az anya, a család, a horda táplálkozási szokása.

Az evési minták mintegy 2 éves korig rugalmasak, ezután fokozatosan rögzülnek, később nagyon nehezen változnak.

A külső minták azonban az anya-mintát módosítani képesek, legkorábbi példája a Popeye-hatás, a média-marketing a gyermekek evési szokásait módosítja, elszakítva, szembeállítva az anya-mintával. Ezért hatott a gyorséttermi hálózatok stratégiája. Megfordult a világ, ma a felnőttek követik a fiatalok étkezési, stb. mintáit…

1921-ben Amerikában a média hatására tömeges soványság-hullám tornyosult fel, miközben a mintákat követni képtelen átlagemberek súlya növekedett. 

1960-tól mondható a tévé tömeges elterjedése, a vele járó csekély mozgás, színre lép Twiggy, az anorexiás minta , s a kóros esetek mellett, közben, a mintát reménytelennek találó átlagemberek súlya tovább nő (snack, ropi, chips).

Fogyókúrát kínáló média-marketing dúl a színen…

A média üzenetei:

-légy karcsú – eredménye az anorexia,

-félj az ételtől – ételfóbiák,

-nem vagy eléggé férfias, nőies – étel-ital márkáktól való függés, Schwarzenegger-hatás, a Barbie babákkal a nők elidegenednek saját megjelenésüktől, stb. , SuperMan, Herkules effektus (szteroidok károsító bevitele).
Extrém megjelenése:  a Michael Jackson paradoxon, Diana bulémiás vallomása (ellenkező hatást vált ki, mintának veszik).

A média manipulál, a globális manipuláció mintái:  „Félj az ételtől!"

-zsír, cukor, só-fóbia, 

-kergemarha-kór túllövése – hatására több baromfi fogy,

-madárinfluenza hatására a mérleg visszabillen…

Gazdasági érdekek vezérlik!  (Néhányszor tíz főt érintettek halálosan az említett kórok, miközben másodpercenként 5 gyermek hal ma éhen a világon…)

A szerző szerint rövidesen új paradigma várható, amely egyszerűen hat, média-marketinget tartalmaz, informatikai megoldásokkal operál.

Az ellenlépések során a felnőttek meggyökeresedett vélelmein nehéz változtatni, az ifjúságra való hatás a kulcsa az előrelépésnek, a tömegekre csekély hatással bíró tudományos megnyilatkozások hiteltelenné váltak, az orvosi szerepek újragondolására van szükség, erős egyéniségekre, az ifjúságra a média és a hozzá közelálló művészetek hathatnak, a helyes irány szerint befolyásoló példák közül való a Pink együttes „Stupid Girls" c. anti-bulémiás himnusza.

A témában való elmélyüléshez a szerző saját könyvét ajánlja:  az Akadémiai Kiadónál jelent meg 2004-ben Az evés lélektana  c. műve.

Az Esculap Akadémia 1995 óta működik a  B.Braun vállalatcsoport égisze alatt, mára több mint 30 országban kínál szakmai képzéseket és fejlesztő programokat az egészségügyben dolgozó szakemberek számára. Hazánkban  2007. október 8-án nyitotta meg kapuit  Budapesten, a Halmi út 20-22. alatt.

Az Akadémia elnevezése a gyógyítás görög istenének, Ascleipos-nak szentelt templomra utal.

Saját megfogalmazása szerint, az Akadémia feladatának tekinti a tudományterületek közötti párbeszéd elősegítését, a nemzetközi sztendereknek megfelelően.  Tevékenységi köre három pillérre épül;  a tudástranszferre, az innovatív tanulási folyamatokra, valamint a nemzetközi hálózat munkájához való csatlakozásra.

http://www.elhizastudomany.hu/

http://www.asszisztencia.hu/

http://www.bbraun.com/

Harmat Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük