A be nem vált szolgáltatások vagy termékek megvásárlói ezentúl gyorsan, olcsón és igazságosan, hosszadalmas bírósági eljárás nélkül érvényt szerezhetnek igazuknak a Parlament két keddi döntésének köszönhetően. Az elfogadott két jogszabály elsősorban az internetes és más országban történő vásárlások terén kínál segítséget.

A be nem vált szolgáltatások vagy termékek megvásárlói ezentúl gyorsan, olcsón és igazságosan, hosszadalmas bírósági eljárás nélkül érvényt szerezhetnek igazuknak a Parlament két keddi döntésének köszönhetően. Az elfogadott két jogszabály elsősorban az internetes és más országban történő vásárlások terén kínál segítséget.

Ugyan már több országban létezik megoldás a fogyasztói jogviták alternatív (azaz bíróságon kívüli) rendezésére, de a vásárlók gyakran nem tudnak róla. Ráadásul ez a megoldás sokszor nem áll rendelkezésre minden területen. Az új szabályzás minden ágazatra kiterjeszti az alternatív vitarendezés lehetőségét.

A fogyasztói jogviták mindenféle vásárlás: az interneten és az üzletben, otthon vagy határon túl vásárolt termékek és szolgáltatások esetében feloldhatók lesznek alternatív vitarendezéssel. A feleknek 90 nap alatt kell dűlőre jutniuk, és a vitarendezés a tervek szerint ingyenesen, vagy jelképes összegért vehető majd igénybe.

"Az alternatív vitarendezésről szóló irányelv a kereskedőnek és a vásárlónak is előnyös. Az egész EU-ban beinduló, olcsó és gyors vitarendezési mechanizmussal az európai fogyasztók milliókat takaríthatnak majd meg, emellett fellendül a határokon átnyúló e-kereskedelem, amely nagy lökést ad majd a gazdaságnak" – fogalmazott Louis Grech (szocialista, máltai), a téma parlamenti felelőse.

Vitarendezés internetes vásárlások esetén

Az interneten vásárolt termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszokkal foglalkozó rendelet felkéri a Bizottságot, hogy hozzon létre egy, az EU összes nyelvén elérhető weboldalt a fogyasztói gondok kezelésére. A vásárlók az Európa Önökért oldalon elérhető platformon egy könnyen átlátható, saját nyelven kitölthető űrlapot találnak majd, ahová leírhatják észrevételeiket.

A platform ezután a panasz szempontjából legmegfelelőbb vitarendezési fórumra irányítja a fogyasztót. A folyamat minden egyes lépése az interneten zajlik, a megadott személyes és egyéb adatok védelmét pedig az EU vonatkozó jogszabályai biztosítják. A rendelet hatálya minden internetes vásárlásra vonatkozik, függetlenül attól, hogy melyik tagállamban található a forgalmazó.

"Főleg a kisebb fogyasztók és kereskedők nem szívesen vásárolnak külföldről vagy adnak el árut más országba elsősorban azért, mert nem tudják, probléma esetén kihez fordulhatnak. Ez a rendelet biztonságossá teszi a vásárlást az egész Unióban. Ezért jelent az egységes piac történetében fontos mérföldkövet ez a jogszabály" – mondta a témáért felelős parlamenti képviselő, Róża Thun (néppárti, lengyel).

A következő lépések

A két jogszabály az EU hivatalos lapjában történő közzététel után 20 nappal lép életbe. Az alternatív vitarendezésre vonatkozó irányelv két éven belül minden tagállamban működni fog, ezt követően lép életbe az online vásárlásokra vonatkozó rendelet.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük