A pálinka ismertsége és megbecsültsége egyre növekszik. A kereskedelmi főzdék és a különböző szakmai szervezetek a törvényalkotókkal együtt lépésről-lépésre fektetik le a szakmai és jogszabályi alapokat, és az utóbbi években a fogyasztók felé is egyre intenzívebb kommunikációt folytatnak. Céljuk, hogy a pálinka imázsát megtisztítsák az utóbbi évtizedek rossz asszociációitól.

 

A pálinka ismertsége és megbecsültsége egyre növekszik. A kereskedelmi főzdék és a különböző szakmai szervezetek a törvényalkotókkal együtt lépésről-lépésre fektetik le a szakmai és jogszabályi alapokat, és az utóbbi években a fogyasztók felé is egyre intenzívebb kommunikációt folytatnak. Céljuk, hogy a pálinka imázsát megtisztítsák az utóbbi évtizedek rossz asszociációitól.

A kilencvenes évek végére a pálinka a rossz minőségű italok gyűjtőnevévé vált. A szakszerűtlenül főzött pálinka és a finomszeszből aromákkal előállított italok olyan máig élő rossz beidegződésekért felelősek, mint hogy a pálinkát hűtve, vagy húzóra kell inni.

A pálinka számára az első jelentős fordulatot a Magyar Élelmiszerkönyv 2002-ben hatályba lépett előírása hozta, amely kimondta, hogy a pálinka név csak a 100%-ban gyümölcsből előállított, cukrot vagy egyéb ízesítőt nem tartalmazó gyümölcspárlatokra írható rá. Ez követte az Európai Uniós határozat, amelynek értelmében a pálinka név (á-val és k-val) csak Magyarországon és Ausztria négy kis tartományában használható.

A jogszabályi alapok megteremtésével párhuzamosan pedig elindult a pálinka imázsának megtisztítása, hogy a magyar fogyasztóknak ne a technokol illat, és az alkoholizmus jusson az eszébe a szó hallatán. A bor alig másfél évtizedes sikertörténete jó példával szolgált; ahogy a tablettás boroktól átgondolt és összehangolt marketinggel és kommunikációval el lehetett jutni a minőségi borokat előállító nyereséges pincészetekig, úgy a pálinka sem esélytelen, hogy megérdemelt helyén, a csúcsminőségű párlatok között tartsuk számon. Ami a skótoknak a whisky, az olaszoknak a grappa, vagy a franciáknak a cognac, az nekünk a pálinka, ehhez azonban nem elég hungarikumnak kikiáltani, széleskörű társadalmi támogatás nélkül az országimázs építésére nem alkalmas.

Nemrégiben a Zsindelyes Pálinkafőzde pálinkavacsoráján Fehér Csaba főzőmester elmondta: míg skóciai tanulmányútján azt tapasztalta, hogy a whisky lepárlók, a turizmus szervezői, a vendéglátósok és a lakosság is együttműködik, hogy a whisky-ből valódi nemzeti értéket kovácsoljanak, itthon még épphogy csak elindult ez a folyamat.

Az Agrármarketing Centrum, a Pálinka Lovagrend, és az egyes főzdék is sokat tesznek azért, hogy a magyar fogyasztók újra felfedezzék a pálinkát. Kommunikációjukban értelemszerűen azok az események érhetnek el igazi sikert, ahol lehetőség van a kóstolásra. A leglátványosabbak a nagyobb, sok főzdét felvonultató fesztiválok, de több főzde szervez saját kis fesztivált, amellyel a környéken lakóknak szeretnének egy kellemes családi programot kínálni, ahol a szülők kóstolhatnak és tanulhatnak a pálinkáról, a gyerekek pedig változatos foglalkozásokon, játékokban vehetnek részt. A Kelet-Magyarországon rendkívül népszerű érpataki Zsindelyes Pálinkafőzde szeptemberben megrendezett II. Zsindelyes Fesztiváljára 10 ezer ember látogatott el.

A keleti országrészben jól ismert Zsindelyes ez év tavasza óta ügynökségi segítséget is igénybe vesz, a fővárosi Shift Kommunikációval dolgozik együtt. Legutóbb Budapest egyik elismert éttermében szerveztek pálinkavacsorát, hogy természetes környezetben, finom ételekkel, kóstolással mutassák meg, a pálinka, amellett, hogy finom, izgalmas téma, érdemes a figyelemre.

Szeptember óta a pálinkának saját lapja is van, a Pálinkavilág című havi magazin is a pálinka megismertetését tűzte zászlójára. A pálinka tehát elindult a hódító útján, és az elmúlt hat évben kétségkívül nagy utat tett meg, de a boréhoz hasonló sikerekért, a társadalom rossz tapasztalatainak felülírásáért, és a kulturált fogyasztás elterjedéséért még további erőfeszítésekre van szükség.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük