www.lufthansa.dewww.lufthansa.de

A Deutsche Lufthansa AG sikeresen növelte kínálatát és forgalmát az elmúlt üzleti évben. A konszern 1,35 milliárdos üzemi eredménye megközelítette a tavalyelőtti év rekorderedményét.

 

 www.lufthansa.dewww.lufthansa.de

A Deutsche Lufthansa AG sikeresen növelte kínálatát és forgalmát az elmúlt üzleti évben. A konszern 1,35 milliárdos üzemi eredménye megközelítette a tavalyelőtti év rekorderedményét.

 

A konszern nyeresége 599 millió euró volt; az előző év hasonló időszakának nyeresége 1,66 milliárd eurót ért el, jóllehet ez egy egyszeri eladásnak volt köszönhető, amely 585 millió eurót tett ki. „A gazdasági világválság közepette ez a rendkívüli eredmény nagyon fontos mutatószám: megmutatja egy vállalat minőségét. Erős csapat, kiváló termékek és kiegyensúlyozott működés volt szükséges a sikerhez. Vezető pozíciónkat a lényegesen megváltozott piaci környezetben is szeretnénk megőrizni. Pénzügyi és működésbeli rugalmasságunk lehetővé teszik számunkra, hogy a válságot esélyként használjuk ki." – mondta Wolfgang Mayrhuber, a Deutsche Lufthansa AG elnök-vezérigazgatója a 2008-as év eredményeit ismertető sajtótájékoztatón. Az igazgatótanács és a felügyelőbizottság a rendkívül jó eredményt és a nehéz gazdasági helyzetet egyaránt figyelembe véve részvényenként 70 centes osztalék kifizetését javasolja majd a társaság közgyűlésének.

A világszerte tapasztalható dekonjunktúra elsősorban az utasszállítást és a cateringet érintette negatívan, a többi üzleti terület pozitív üzemi eredményt ért el. Az utasszállítás esetében a rekordmagasságba emelkedő üzemanyagárak, a sztrájkok okozta kiesések és a második félévben jelentkező kereslet-visszaesés éreztették hatásukat. A vonzó prémium termékek, a kereslethez igazodó kínálati stratégia és a SWISS sikeres integrálása révén azonban ez a terült is növelni tudta árbevételét az előző évhez képest. „A krízisek egyúttal alkalmat adnak az újragondolásra és az újrapozícionálásra is. Tovább növeljük a hatékonyságunkat és a légitársaság-csoportunk tervezett bővítésével fontos lépéseket teszünk saját és partnereink jövőbeni pozíciójának hosszú távú megerősítésére." – mondta a társaság elnöke. A nemrégiben megvásárolt Austrian Airlines és Brussels Airlines légitársaságokkal kapcsolatban Mayrhuber hangsúlyozta, hogy minden adott a két légitársaság integrációjához. „Egy gyors és zökkenőmentes átállás a legfontosabb kritériuma annak, hogy a légiközlekedési iparág versenyében Európa a jövőben is sikeres maradhasson. A jelenlegi gazdasági válság kíméletlenül feltárja a kontinens légiközlekedésének strukturális hibáit és gyengeségeit. Egyértelművé vált, hogy a kis és közepes méretű piacokból álló európai és nemzetközi hálózatok nem képesek önállóan fennmaradni. Kizárólag egy erős és gazdaságosan üzemeltethető európai légtérstruktúra képes a kontinens gazdaságának speciális igényeit kielégíteni, csak egy ilyen képes a főbb repülőtereken minőségi nemzetközi kapcsolatokat fenntartható módon biztosítani, illetve a dolgozóknak hosszú távú perspektívákat kínálni." – tette hozzá Mayrhuber.

A logisztika üzletág egy lényegesen jobb üzemi eredményt ért el a tavalyi évben. A Lufthansa Technik tovább erősítette vezető pozícióját a civil repülőgépek karbantartási és javítási szolgáltatásainak terén, illetve növelte árbevételét és üzemi eredményét is. Az IT szolgáltatások üzletág célzott termelékenységnövelő intézkedésnek köszönhetően növelhette jelentősen üzemi eredményét. A catering üzletág üzemi eredménye a bevezetett költségcsökkentő és teljesítménynövelő intézkedések ellenére is a tavalyi szint alatt maradt. 

A Lufthansa felkészült a nehéz időkre

A 2009-es évvel kapcsolatban a Lufthansa elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az iparág története egyik legnehezebb éve elé néz. A gazdasági válság méretét és elhúzódását lehetetlen megjósolni. „A Lufthansa a megbízható és előrelátható működésre helyezi a hangsúlyt. A nehéz gazdasági környezetben nem ülhetünk az előző évben elért eredményünk babérjain. A Lufthansa szolid pénzügyi eredményre, illetve pénzügyi és működésbeli rugalmasságának megtartására törekszik. Légitársaságunk kínálatát a jövőben is a kereslethez fogjuk igazítani. A siker előfeltétele, hogy valamennyi üzletág valamennyi dolgozója, a teljes Lufthansa család együtt dolgozzon a válság leküzdésén. Csak így lehetséges a válság idején is eredményesen működnünk, erősnek maradnunk, megőrizve és növelve egyúttal társaságunk értékeit. A jövőben is repülőgépekbe, termékekbe és a képzésbe fogunk befektetni. Megőrizzük a munkahelyeket és jövőképet nyújtunk dolgozóinknak. Azon dolgozunk, hogy jövőre is képesek legyünk osztalékot fizetni részvényesinknek." – mondta el Mayrhuber. A Lufthansa ennek érdekében már ideében megtett bizonyos lépéseket, amelyek az eredménye működést biztosítják, szigorú költséggazdálkodást folytat, kínálatát pedig a mindig aktuális kereslethez igazítja. A légiközlekedési iparág fejlődése azonban a drámai mértékben romló üzleti környezet miatt a szokásosnál lényegesen nagyobb veszélyekkel néz szembe. Az igazgatótanács a 2009-es üzleti évre egy jelentős mértékű pozitív eredményt vár, ami azonban nem éri majd el a 2008-as értéket.

A 2008-as üzleti év számokban

A Lufthansa konszern forgalma 2008-ban 24,9 milliárd euró volt, ami 10,9%-os növekedés az egy évvel korábbi értékhez képest. A légiközlekedésből származó bevétel 13,8%-kal 20 milliárd euróra nőtt. A növekedés mögött egyrészt a SWISS sikeres integrációja, másrészt a növekvő utasszám és a devizaárfolyamok hatásától megtisztított, magasabb átlagárbevétel áll. A konszern üzleti tevékenységből származó árbevétele 27 milliárd euróra nőtt, ami 12,1%-os növekedésnek felel meg.

Az üzemi költségek az elmúlt évben 39,3%-kal 25,6 milliárd euróra nőttek, ami nagymértékben az üzemanyagárak emelkedésének volt köszönhető, ez 5,4 milliárd eurót tett ki. A költségek növekedése egyrészt az árak emelkedésének, másrészt a SWISS integrációjának köszönhető.

A konszern üzemi eredménye 1,35 milliárd eurót ért el, ami 24 millióval kevesebb, mint a 2007-es év rekorderedménye. A visszaesés elsősorban az utasszállítás üzletág visszaesésének köszönhető. A konszern nyeresége az egy évvel korábbi 1,7 milliárd euróval szemben 599 millió euró, jóllehet a tavalyi értékhez nagyban hozzájárult a  Thomas Cook részvények eladása, amelyből 503 millió euró nyereség származott, illetve a WAM Acquisition S.A. részvény-visszavásárlása, amelyből 82 millió euró nyereség származott.  

A Lufthansa 2008-ban 2,2 milliárd eurót fektetett be, amelyből 1,3 milliárd eurót fordított a flotta bővítésére és modernizációjára, illetve 214 millió eurót a JetBlue Airways Corporation kisebbségi részesedésének megvásárlására 2008. január 22-én. Az operatív cashflow 2,5 milliárd eurós értéket ért el. A konszern a 2008-as üzleti év végén 125 millió euró pénzállománnyal rendelkezett.

Lufthansa konszern*

 

2008

2007

változás %

Árbevétel

millió €

24 870

22 420

10,9

amelyből a légiközlekedésből származó bevétel

millió €

19 998

17 568

13,8

az üzemi tevékenység eredménye

millió €

1 383

1 586

– 12,8

konszerneredmény

millió €

599

1 655

– 63,8

üzemi eredmény

millió €

1 345

1 378

– 1,7

üzemi nyereségi ráta**

    %  

6,1

6,9

– 0,8 PP.

befektetések

millió €

2 154

1 378

56,3

operatív cashflow

millió €

2 473

2 862

– 13,6

dolgozói létszám 2008.12.31-én

 

107 800

105 261

2,4

egy részvényre jutó eredmény

1,31

3,61

– 63,7

osztalékjavaslat

0,70

1,25

– 44,0

*) Valamennyi szám magában foglalja a SWISS eredményét 2008 júliusától decemberéig

**) Az üzemi eredmény és a províziók összege osztva az árbevétellel

A 2008-ra vonatkozó teljes konszernjelentés elolvasható az interneten a http://www.lufthansa-financials.de/ weboldalon.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük