Kovács Gerzson Péter kortárs táncegyüttese, a TranzDanz idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. A jubileumi programsorozat november közepén Biarritz-ban folytatódik, ahol Profana című előadásukkal vendégszerepelnek, a közelmúltban nagy sikerrel bemutatott DiverZity pedig 2013. december 6-án lesz újra látható a MU Színházban.

Kovács Gerzson Péter kortárs táncegyüttese, a TranzDanz idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját. A jubileumi programsorozat november közepén Biarritz-ban folytatódik, ahol Profana című előadásukkal vendégszerepelnek, a közelmúltban nagy sikerrel bemutatott DiverZity pedig 2013. december 6-án lesz újra látható a MU Színházban.

A Malandain Ballet Biarritz és az Institut Culturel Basque meghívásának eleget téve a TranzDanz a franciaországi Biarritz-ba utazik, ahol Profana című előadásukkal lépnek a közönség elé. 

Kovács Gerzson Péter /TranzDanz: Profana

La Salle Le Colisée, Malandain Ballet Biarritz, 2013. november 20.

 

Kovács Gerzson Péter társulata, a TranzDanz Profana című darabja – mint a korábbi Bankett vagy az Örök élet termékek, illetve a legfrissebb DiverZity – szintén a mára reflektál, azt teszi kritika és gúny tárgyává. Státuszukat csak korlátok között váltani képes szereplői hivalkodó senkiházik és egyben szánni valóak, szigorúak, szomorúak, tanácstalanok, elesettek és kérkedő parvenü pozőrök.

„(…) Bora Gábor dörzsölt gengszter, az a fajta, aki bárkinek, lábon és jutányos áron elpasszolja kéz alatt az Északi-középhegységet, vagy imázst épít a semminek – mint aki egy választási kampányrendezvényről lépett be a színre. Kovács Gerzson Péter enervált és flegmatikus, Kántor Kata nemes és kiszámíthatatlan, az elképesztő energiával, remekül dolgozó Gera Anita pedig olyan, mint egy pillantással ölő főosztályvezető, amúgy nagyon sok Xanaxon.

(…) A játék végén vakuvillogásra rendeződik össze a kvartett. A felvillanó fényben mindenki legbazáribb vigyorát veszi elő: négy termék, a legelőnyösebb pózban igyekszik tálalni önmagát. A tekintetekben azonban ott sistereg a csak photoshoppal finomítható téboly.

A fény újra és újra felvillan: a vaku villanásából villámlás lesz, mind fenyegetőbb mennydörgés kíséri, majd beáll a sötét." (Halász Tamás: Jellemtáncoltató)

 

Koreográfus-látványtervező: Kovács Gerzson Péter (Harangozó-díjas, kétszeres Lábán-díjas)

Zeneszerző:    DJ Wondawulf        

Táncosok:      Bora Gábor, Gera Anita, Kántor Kata, KGP

Műszaki munkatárs: Payer Ferenc

A produkció megvalósulását támogatta: NKA, NEFMI, Szkéné Színház

 

Kovács Gerzson Péter / TranzDanz: DiverZity

MU Színház, 2013. december 6. 20.00

 

A darab DiverZityben, ebben a nem is annyira képzeletbeli városban játszódik, amelynek hiszterizált és agymosott, gyűlölködő és féltékeny, reális és irracionális félelmektől rettegő, a vezérért rajongó vagy neki csupán meghunyászkodó lakóit látjuk majd. Egyre csak torzulnak az arcok, egyre gyűröttebbek a maszkok, egyre giccsesebb és ócskább a végeredmény. Széttöredezett, apró fragmentumokból összeálló, irányvesztett életük nem tart sehová, talán már nem is élnek, illúzió, propaganda, népi-globál-reality-show, átverés az egész…

„(…) A DiverZity azonban nem egy elromlott emberszerkezet (és szervezet) szellemes karikatúrája, a koreográfia a póz mögött a pózolót is megmutatja. Az egymás felé tett, sorra elharapott közeledési kísérletek, a héja-nász duettek és magánykvartettek, a kifelé kapcsolódás nyílt gesztusából egy szögletes egyenmozgásba való önkéntelen visszarándulások, vagy ahogy az érintésre szánt kézfejek akaratlan kezdenek el önmagukban és egymásban vájkálni, ha nem is teszi feltétlen szerethetővé ennek a világnak a polgárait, de emberivé és ismerőssé igen. Van azonban még egy – leginkább nyomasztó – szintje ennek a korrajznak: a háttérre vetített, gömbölyödő hold képe előtt a mosolytalan maszkák szűkre szabott, sehonnan el nem indult, sehová nem tartó körtánca. (…)

Az pedig egy határozott alkotói alapállást tükröz, hogy a hit és a remény nem a színpadon születik meg, hanem – ha mi is úgy gondoljuk – bennünk, nézőkben. Legalábbis remény van rá." (Török Ákos: A káoszba vetett remény – 7óra7.hu)

 

„(…)A Diverzity KGP jelenkép-sorozatának (melybe olyan, az elmúlt években keletkezett művek sorolhatók, mint az Örök élet termékek, a Bankett) szívszorító darabja. (…) Közérzeti mű ez, keserves és fanyar, belőle csak a vetített ég bizony egyre szűkülő, távolodó sávja jelent egyfajta kijáratot – felfelé. A darabhoz Wondawulf készített sokrétű, izgalmas, mozgalmas zenei anyagot, a videómunka Horváth Boldit dicséri. A két, nagyon fiatal alkotó munkája önmagában is kiváló.(…)" (Halász Tamás: Foncsor – Revizoronline.hu)

 

Koreográfus-látványtervező: Kovács Gerzson Péter (Harangozó-díjas, kétszeres Lábán-díjas)

Táncosok: Blaskó Borbála, Bora Gábor, Fehér Laura, Tókos Attila

Zene: Wondawulf

Video: Horváth Boldi

 

A TranzDanz produkcióról-produkcióra újjászerveződő, megújuló társulat, ahova Kovács Gerzson Péter koreográfus, látványtervező a klasszikus balett, a kortárs tánc és a néptánc legtehetségesebb szólistáit, művészeit hívja meg. Zenész társai szintén a zenei élet legkülönbözőbb területeiről érkeznek: az elektronikus zajzenétől a neoklasszikus kortársig, az akusztikus ethno-jazztől az innovatív DJ-kig, a népzenétől a korabarokkig.

            KGP 1989-től 3 évig Franciaországban dolgozott a Ballet du Fargistan táncos-asszisztenseként, majd ismét Magyarországon, folytatta a TranzDanz-zal megkezdett munkát. 1996-ban Londonban a Laban Center-ben látványtervezői diplomát szerzett (Visual Design for Dance).

            1992-ben a világ legrangosabb kortárs koreográfiai versenyén, a Rencontres Choreographiques Internationales de Bagnolet-en (Párizs) elnyerte az ADAMI Előadói Díját és a Zsűri Zenei Különdíját, így máig az egyetlen magyar díjazottja a versenynek. 1993-ban a Fővárostól az év Legjobb Alternatív Produkciója Díjat kapta. A Co-Ax című produkció 2000-ben a III. Országos Kortárs Összművészeti Fesztiválon a zsűri Előadói Díját, 2001-ben a IV. Fesztiválon a Coda című produkcióval a zsűri Produkciós Díját, és a darab táncosa a Legjobb Táncosnő Díját, a Magyar Stúdiószínházi Műhelyek XIII. Fesztiválján a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma megosztott alkotóközösségi díját, a darab zeneszerzője – Dresch Mihály – a legjobb zenéért járó díjat kapta. 2003-ban a Tánc Fesztiválján Kovács Gerzson Pétert a Legjobb Férfi előadó Díjával tüntette ki a zsűri.

2006-ban a magyar tánc-szakma Harangozó Gyula Díjjal, a hazai kortárs tánc független szakértőiből álló zsűri Lábán Rudolf Díjjal tüntette ki, 2009-ben a Magyar Táncművészek Szövetségétől az Évad Legjobb Alkotója Díját kapta meg, 2010-ben ismét Lábán Díjban részesült, és a XIII. Országos és Nemzetközi Kortárs Összművészeti Találkozón a re-DNS című produkcióval a Fődíjat hozta el.

            KGP – a TranzDanz mellett – dolgozik más kortárs tánc produkciókban is, drámai színházakban, 10 évig a Magyar Állami Népi Együttes társ-rendezője, koreográfusa, látványtervezője volt.

            A TranzDanz játszott Párizsban, Londonban, Berlinben, Tel Avivban, Toulouse-ban, Liechesterben, Erhlangenben, Potsdamban, Bukarestben és Frankfurtban, Gyergyóban, Koppenhágában, Veszprémben, New Yorkban, Amszterdamban, Szingapúrban, Varsóban és Lublinban, Hamburgban, Montrealban, Lille-ben, Temesváron …

 

            KGP a MU Színház egyik megalapítója, 1994-től 2002-ig művészeti vezetője. Irányítása alatt a MU Színház az ország legjelentősebb, nemzetközileg is elismert, független kortárs befogadó színházává vált.

            KGP a legjelentősebb európai kortárs tánc hálózat, az Aerowaves magyar képviselője volt 8 éven át, 2003-ig.

            Jelenleg is, immár 26 éve, a TranzDanz művészeti vezetője, koreográfusa, látványtervezője, emellett az NKA Előadó-művészeti Kollégiuma táncművészeti kurátora, a Magyar Koreográfusok Társasága elnöke, a Táncművészeti Bizottság tagja (a bizottság első elnöke 2011 szeptemberétől 2013 februárjáig).