Tíz éves a Google: Világmegváltó ötleteket várnak
9 perc olvasásAz elmúlt tíz év során többször tapasztalta a Google, hogy a jó ötletek bárhonnan, bármikor érkezhetnek. Ezért a cég 10. születésnapja alkalmából életre hívta a 10100 projektet, amelynek célja, hogy a világ lehető legtöbb emberén segítsen.
Az elmúlt tíz év során többször tapasztalta a Google, hogy a jó ötletek bárhonnan, bármikor érkezhetnek. Ezért a cég 10. születésnapja alkalmából életre hívta a 10100 projektet, amelynek célja, hogy a világ lehető legtöbb emberén segítsen.
A Google arra kéri az internetezőket, hogy küldjék el legjobb ötleteiket, amelyek az emberiség életszínvonalát javíthatják. Az öt legjobb ötlet megvalósítására 10 millió dollárt szán a cég. A világmegváltó gondolatok lehetnek grandiózusak vagy szerényebbek, technológiaiak vagy csak simán zseniálisak, de mindenképpen átütőnek és hatásosnak kell lenniük. A Google által leszelektált 100 legjobb ötletből a felhasználók választják ki azt a 20-at, amely végül egy szakértő zsűri elé fog kerülni. Ezek közül maximum 5 kezdeményezés között fog megoszlani a 10 millió dollár.
A Google szeretné bebizonyítani, hogy a legnagyszerűbb ötletek bárhonnan érkezhetnek. A Google Chrome gondolata például akkor pattant ki a mérnökök fejéből, amikor rájöttek, hogy egy olyan böngészőre lenne szükségük, amelyet napjaink webes alkalmazásait figyelembe véve terveztek, a Google News létrehozását pedig a 2001. szeptember 11-i események indították el, amikor egy programozó rádöbbent, hogy képtelen a világ minden szegletéből összegyűjteni az ezzel foglalkozó híreket.
A cég tisztában van vele, hogy számos kiváló ötlet vár támogatásra és megvalósításra. Milyen ötleteket számítanak igazán jónak? Például a The Hippo Water Roller, amely rengeteg embert kímél meg attól, hogy 19 literes vízhordó edényt cipeljen a fején, vagy a First Mile Solutions, amely fejlődő országok izolált közösségeit köti össze az internet segítségével. A Google szívesen támogatna egy olyan projektet, amely hasonlóan nagy hatással lenne a világ lakosságára.
A Google tíz éves lett. Milyen más módon ünnepelhetné meg jobban a születésnapját, mint hogy képessé tesz másokat arra, hogy segítsenek az embereken? Az nyer, aki a legtöbbet segít!
A korszellem változása
A Google 1999 óta készíti el nemzetközi szinten, 2006 óta pedig hazánkban is a legnépszerűbb, illetve a leggyorsabban terjedő keresőkifejezések listáját, amelyekből kiderül, hogy az adott évben kik voltak azok a közszereplők, melyek voltak azok az események, történések, amelyek a leginkább megmozgatták az internetezők fantáziáját. A cég tízedik születésnapja alkalmából újra közzétette az elmúlt évek listáit.
Az 1999. év legnépszerűbb nemzetközi keresőkifejezései:
- Pokémon
- Apollo
- Slashdot
- y2k
- „Esőkabát" maffia
- Floyd hurrikán
- Koszovó
- DeCSS
- MIT Egyetem
- Star Wars
A legnépszerűbb keresőkifejezések listája egy adott időszak, jelen esetben az 1999-es év legtöbbet keresett kulcsszavait rangsorolja.
1999-ben a legnépszerűbb keresőszó a Pokémon volt. A japán rajzfilmsorozat hatalmas népszerűségnek örvendett az egész világon és persze hazánkban is. A y2k is a kedvenc témák közé tartozott, hiszen a világhálon sokan 2000-re jósolták a világvége mellett az összes számítógép leállását, az infrastruktúra összeomlását is. Az informatika világában elmaradt a katasztrófa, a természet azonban már nem volt ilyen kegyes az emberiséghez, hiszen a Floyd hurrikán jelentette fenyegetés miatt 2,6 millió embert kellett evakuálni az Egyesült Államokban.
A 2000. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
- Napster
- Britney Spears
- Olimpia
- Gnutella
- Választás
- Gazdaság
- Big Brother
- CNN
- Survivor
- Tour de France
2000-től a Google áttért a leggyorsabban terjedő keresőkifejezések listájára, amely azt mutatja, hogy az előző időszakhoz képest melyik keresőkifejezés népszerűsége nőtt a legnagyobb mértékben.
A popzene állandó beszédtémát szolgáltat a nagyközönségnek, feltörekvő szupersztárként Britney Spears magánélete pedig különösen kedvelt témája volt a bulvársajtónak és a netezőknek is. Az aktuális amerikai elnökválasztás és a sportesemények is sok látogatót vonzottak, így az olimpiai játékok és a Tour de France is a leggyorsabban terjedő kifejezések között volt. A valóságshow-k is ekkoriban értek népszerűségük csúcsára, így a Big Brother és a Survivor is a legkeresettebb kifejezések közé tudott kerülni.
A 2001. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
- Nostradamus
- CNN
- World Trade Center
- Harry Potter
- Anthrax
- Windows XP
- Osama Bin Laden
- Audiogalaxy
- Taliban
- Loft Story
A 2001-es év leggyorsabban terjedő kifejezéseit nagyban meghatározta a szeptember 11-i World Trade Center elleni repülőgépes terrortámadás. A CNN, a World Trade Center, Osama Bin Laden és az anthrax kulcsszavak ezért terjedhettek olyan gyorsan. A Windows XP-t 2001-ben mutatták be, a Harry Potter és a bölcsek köve című mozifilm premierje is erre az évre esett, így nem csoda, hogy ilyen hatalmas volt irántuk az érdeklődés.
A 2002. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
- Pókember
- Shakira
- Téli olimpia
- Futball világbajnokság
- Avril Lavigne
- Star Wars
- Eminem
- American Idol
- Morrowind
- Warcraft 3
A popszakma feltörekvő csillagai ismét sokak érdeklődését keltették fel: Eminem, Shakira és Avril Lavigne népszerűsége is ebben az időszakban nőtt meg igazán. Eközben egy új valóságshow tűnt fel a tengerentúlon, az American Idol, amely a Megasztárhoz hasonlóan tehetséges énekeseknek nyújtott kiugrási lehetőséget. A sport és a számítógépes játékok szintén rendkívül népszerűek voltak, így a téli olimpiai játékok, a futball világbajnokság, a Morrowind nevű szerepjáték és a stratégiai játékok egyik királya, a Warcraft 3 is bekerült a tízes listába.
A 2003. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
- Britney Spears
- Harry Potter
- Mátrix
- Shakira
- David Beckham
- 50 Cent
- Irak
- A gyűrűk ura
- Kobe Bryant
- Tour de France
2003-ban hasonló témák vonzották a netezőket, mint egy évvel korábban. A lista új sztárjai közé tartozott a futballista David Beckham, a rapper 50 Cent és a kosárlabdázó Kobe Bryant is. A Mátrix és A gyűrűk ura folytatását az első részek világsikere miatt hatalmasra nőtt rajongótábor várta, ennek köszönhetők a kiváló helyezések.
A 2004. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
- Britney Spears
- Paris Hilton
- Christina Aguilera
- Pamela Andreson
- Chat
- Játékok
- Carmen Electra
- Orlando Bloom
- Harry Potter
- mp3
2004-ben a szőke nők világuralomra törtek, ezt jól mutatja, hogy az első négy helyet Britney Spears, Paris Hilton, Christina Aguilera és Pamela Anderson sajátította ki. A filmek közül a Harry Potter került fel a listára, de Orlando Bloom előkeleő helyezése arra utal, hogy Legolast és A gyűrűk ura befejező részét is sokan várták. A zenekiadókat ekkor már az mp3-nak ezen a listán való előkelő helyezése is arra figyelmeztette, hogy radikálisan át kell alakítaniuk stratégiájukat, ha a XXI. században is talpon akarnak maradni.
A 2005. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
- Myspace
- Ares
- Baidu
- Wikipedia
- Orkut
- iTunes
- Sky News
- World of Warcraft
- Green Day
- Leonardo da Vinci
2005-ben egyre inkább a technika és az internet világa felé fordultak a felhasználók. Az egyik legnagyobb amerikai közösségépítő oldal, a Myspace és a legnagyobb internetes enciklopédia, a bárki által szerkeszthető Wikipedia is ekkor került be a köztudatba, de a legnépszerűbb kínai keresőmotor, a Baidu is sokak érdeklődését felkeltette. Ebben az évben tért vissza a színpadra a Green Day, a '90-es évek egyik meghatározó punk zenekara, Leonardo da Vinci pedig Dan Brown A da Vinci kód című műve miatt szerezhette meg a tizedik helyet.
A 2006. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
- Bebo
- Myspace
- Futball világbajnokság
- Metacafe
- Radioblog
- Wikipedia
- Videó
- Rebelde
- Mininova
- Wiki
2006-ban a Myspace-en kívül egy másik közösségépítő oldal, a Bebo is felkerült a listára, a Wikipedia mellett pedig a wiki fogalmát is mind többen megismerték. A YouTube indulásának évében az online videók is egyre nagyobb tért hódítottak, a futball világbajnokség pedig négy év után ismét az érdeklődés középpontjába került.
A 2006. év leggyorsabban terjedő magyarországi keresőkifejezései:
- iwiw
- ingyenfilmek
- Tokio Hotel
- Chuck Norris
- Utorrent
- Digitv
- Választás
- hotdog
- Prison Break
- Karsai Zita
A nemzetközi trendeknek megfelelően itthon is egy közösségi oldal, az iwiw végzett az élen 2006-ban. Popzenei téren a Tokio Hotel hódította meg a fiatalokat, a kicsit idősebbek pedig a parlamenti választásokkal és az azt megelőző kampánnyal foglalkoztak sokat. A zeneipar után a filmipar is veszélybe került, ezt jelezte az Utorrent és ingyenfilmek kifejezések óriási népszerűsége. A tévés világ legnagyobb érdeklődést kiváltó sztárja a tánctudásán kívül pikáns fotóiról is ismertté vált Karsai Zita volt, aki a Megatáncban tűnt fel.
A 2007. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:
- iPhone
- Badoo
- Dailymotion
- Webkinz
- Youtube
- Ebuddy
- Second Life
- Hi5
- Club Penguin
A korábbi évek Myspace-es sikerei után az eredetileg amerikai egyetemisták számára létrehozott közösségépítő oldal, a Facebook vált a legtrendibbé, de a Hi5 sem panaszkodhatott helyezése miatt. Népszerűségben azonban még őket is megelőzte az Apple hatalmas felhajtással beharangozott telefonja, az iPhone. Az online videók hatalmas népszerűségére a YouTube hatodik helye volt a bizonyíték.
A 2007. év leggyorsabban terjedő magyarországi keresőkifejezései::
- Youtube
- iwiw
- Myvip
- Vatera
- Love
- Emo
- Startlap
- Port
- Hotdog
- Elvira
Ahogy a nagyvilágban, úgy nálunk is tarolt a YouTube, sőt nemzetközi szerepléséhez képest öt hellyel előrébb lépett. A 2006-os győztes, az Iwiw a dobogó második fokán zárta az évet, de szorosan követte legnagyobb vetélytársa, a Myvip. A Tokio Hotel 2006 után nem tudott a listán maradni, de az általuk képviselt életérzés, az emo a hatodik helyre került. A magyar internetezők fantáziáját sok hazai weboldal megmozgatta, ennek köszönhető a közösségi oldalak mellett a Vatera, a Love.hu, a Startlap, a Port.hu, a Hotdog és az Elvira előkelő helyezése is.