Az elmúlt tíz év során többször tapasztalta a Google, hogy a jó ötletek bárhonnan, bármikor érkezhetnek. Ezért a cég 10. születésnapja alkalmából életre hívta a 10100 projektet, amelynek célja, hogy a világ lehető legtöbb emberén segítsen.

 

 Az elmúlt tíz év során többször tapasztalta a Google, hogy a jó ötletek bárhonnan, bármikor érkezhetnek. Ezért a cég 10. születésnapja alkalmából életre hívta a 10100 projektet, amelynek célja, hogy a világ lehető legtöbb emberén segítsen.

A Google arra kéri az internetezőket, hogy küldjék el legjobb ötleteiket, amelyek az emberiség életszínvonalát javíthatják. Az öt legjobb ötlet megvalósítására 10 millió dollárt szán a cég. A világmegváltó gondolatok lehetnek grandiózusak vagy szerényebbek, technológiaiak vagy csak simán zseniálisak, de mindenképpen átütőnek és hatásosnak kell lenniük. A Google által leszelektált 100 legjobb ötletből a felhasználók választják ki azt a 20-at, amely végül egy szakértő zsűri elé fog kerülni. Ezek közül maximum 5 kezdeményezés között fog megoszlani a 10 millió dollár.

A Google szeretné bebizonyítani, hogy a legnagyszerűbb ötletek bárhonnan érkezhetnek. A Google Chrome gondolata például akkor pattant ki a mérnökök fejéből, amikor rájöttek, hogy egy olyan böngészőre lenne szükségük, amelyet napjaink webes alkalmazásait figyelembe véve terveztek, a Google News létrehozását pedig a 2001. szeptember 11-i események indították el, amikor egy programozó rádöbbent, hogy képtelen a világ minden szegletéből összegyűjteni az ezzel foglalkozó híreket.

A cég tisztában van vele, hogy számos kiváló ötlet vár támogatásra és megvalósításra. Milyen ötleteket számítanak igazán jónak? Például a The Hippo Water Roller, amely rengeteg embert kímél meg attól, hogy 19 literes vízhordó edényt cipeljen a fején, vagy a First Mile Solutions, amely fejlődő országok izolált közösségeit köti össze az internet segítségével. A Google szívesen támogatna egy olyan projektet, amely hasonlóan nagy hatással lenne a világ lakosságára.

A Google tíz éves lett. Milyen más módon ünnepelhetné meg jobban a születésnapját, mint hogy képessé tesz másokat arra, hogy segítsenek az embereken? Az nyer, aki a legtöbbet segít!

A korszellem változása

A Google 1999 óta készíti el nemzetközi szinten, 2006 óta pedig hazánkban is a legnépszerűbb, illetve a leggyorsabban terjedő keresőkifejezések listáját, amelyekből kiderül, hogy az adott évben kik voltak azok a közszereplők, melyek voltak azok az események, történések, amelyek a leginkább megmozgatták az internetezők fantáziáját. A cég tízedik születésnapja alkalmából újra közzétette az elmúlt évek listáit.

Az 1999. év legnépszerűbb nemzetközi keresőkifejezései:

  1. Pokémon
  2. Apollo
  3. Slashdot
  4. y2k
  5. „Esőkabát" maffia
  6. Floyd hurrikán
  7. Koszovó
  8. DeCSS
  9. MIT Egyetem
  10. Star Wars

A legnépszerűbb keresőkifejezések listája egy adott időszak, jelen esetben az 1999-es év legtöbbet keresett kulcsszavait rangsorolja.

1999-ben a legnépszerűbb keresőszó a Pokémon volt. A japán rajzfilmsorozat hatalmas népszerűségnek örvendett az egész világon és persze hazánkban is. A y2k is a kedvenc témák közé tartozott, hiszen a világhálon sokan 2000-re jósolták a világvége mellett az összes számítógép leállását, az infrastruktúra összeomlását is. Az informatika világában elmaradt a katasztrófa, a természet azonban már nem volt ilyen kegyes az emberiséghez, hiszen a Floyd hurrikán jelentette fenyegetés miatt 2,6 millió embert kellett evakuálni az Egyesült Államokban.

A 2000. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:

  1. Napster
  2. Britney Spears
  3. Olimpia
  4. Gnutella
  5. Választás
  6. Gazdaság         
  7. Big Brother
  8. CNN
  9. Survivor
  10. Tour de France

2000-től a Google áttért a leggyorsabban terjedő keresőkifejezések listájára, amely azt mutatja, hogy az előző időszakhoz képest melyik keresőkifejezés népszerűsége nőtt a legnagyobb mértékben.

A popzene állandó beszédtémát szolgáltat a nagyközönségnek, feltörekvő szupersztárként Britney Spears magánélete pedig különösen kedvelt témája volt a bulvársajtónak és a netezőknek is. Az aktuális amerikai elnökválasztás és a sportesemények is sok látogatót vonzottak, így az olimpiai játékok és a Tour de France is a leggyorsabban terjedő kifejezések között volt. A valóságshow-k is ekkoriban értek népszerűségük csúcsára, így a Big Brother és a Survivor is a legkeresettebb kifejezések közé tudott kerülni.

A 2001. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:

  1. Nostradamus
  2. CNN
  3. World Trade Center
  4. Harry Potter
  5. Anthrax
  6. Windows XP
  7. Osama Bin Laden
  8. Audiogalaxy
  9. Taliban
  10. Loft Story

A 2001-es év leggyorsabban terjedő kifejezéseit nagyban meghatározta a szeptember 11-i World Trade Center elleni repülőgépes terrortámadás. A CNN, a World Trade Center, Osama Bin Laden és az anthrax kulcsszavak ezért terjedhettek olyan gyorsan. A Windows XP-t 2001-ben mutatták be, a Harry Potter és a bölcsek köve című mozifilm premierje is erre az évre esett, így nem csoda, hogy ilyen hatalmas volt irántuk az érdeklődés.

A 2002. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:

  1. Pókember
  2. Shakira
  3. Téli olimpia
  4. Futball világbajnokság
  5. Avril Lavigne
  6. Star Wars
  7. Eminem
  8. American Idol
  9. Morrowind
  10. Warcraft 3

A popszakma feltörekvő csillagai ismét sokak érdeklődését keltették fel: Eminem, Shakira és Avril Lavigne népszerűsége is ebben az időszakban nőtt meg igazán. Eközben egy új valóságshow tűnt fel a tengerentúlon, az American Idol, amely a Megasztárhoz hasonlóan tehetséges énekeseknek nyújtott kiugrási lehetőséget. A sport és a számítógépes játékok szintén rendkívül népszerűek voltak, így a téli olimpiai játékok, a futball világbajnokság, a Morrowind nevű szerepjáték és a stratégiai játékok egyik királya, a Warcraft 3 is bekerült a tízes listába.

A 2003. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:

  1. Britney Spears
  2. Harry Potter
  3. Mátrix
  4. Shakira
  5. David Beckham
  6. 50 Cent
  7. Irak
  8. A gyűrűk ura
  9. Kobe Bryant
  10. Tour de France

2003-ban hasonló témák vonzották a netezőket, mint egy évvel korábban. A lista új sztárjai közé tartozott a futballista David Beckham, a rapper 50 Cent és a kosárlabdázó Kobe Bryant is. A Mátrix és A gyűrűk ura folytatását az első részek világsikere miatt hatalmasra nőtt rajongótábor várta, ennek köszönhetők a kiváló helyezések.

A 2004. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:

  1. Britney Spears
  2. Paris Hilton
  3. Christina Aguilera
  4. Pamela Andreson
  5. Chat
  6. Játékok
  7. Carmen Electra
  8. Orlando Bloom
  9. Harry Potter
  10. mp3

2004-ben a szőke nők világuralomra törtek, ezt jól mutatja, hogy az első négy helyet Britney Spears, Paris Hilton, Christina Aguilera és Pamela Anderson sajátította ki. A filmek közül a Harry Potter került fel a listára, de Orlando Bloom előkeleő helyezése arra utal, hogy Legolast és A gyűrűk ura befejező részét is sokan várták. A zenekiadókat ekkor már az mp3-nak ezen a listán való előkelő helyezése is arra figyelmeztette, hogy radikálisan át kell alakítaniuk stratégiájukat, ha a XXI. században is talpon akarnak maradni.

A 2005. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:

  1. Myspace
  2. Ares
  3. Baidu
  4. Wikipedia
  5. Orkut
  6. iTunes
  7. Sky News
  8. World of Warcraft
  9. Green Day
  10. Leonardo da Vinci

2005-ben egyre inkább a technika és az internet világa felé fordultak a felhasználók. Az egyik legnagyobb amerikai közösségépítő oldal, a Myspace és a legnagyobb internetes enciklopédia, a bárki által szerkeszthető Wikipedia is ekkor került be  a köztudatba, de a legnépszerűbb kínai keresőmotor, a Baidu is sokak érdeklődését felkeltette. Ebben az évben tért vissza a színpadra a Green Day, a '90-es évek egyik meghatározó punk zenekara, Leonardo da Vinci pedig Dan Brown A da Vinci kód című műve miatt szerezhette meg a tizedik helyet.


A 2006. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:

  1. Bebo
  2. Myspace
  3. Futball világbajnokság
  4. Metacafe
  5. Radioblog
  6. Wikipedia
  7. Videó
  8. Rebelde
  9. Mininova
  10. Wiki

2006-ban a Myspace-en kívül egy másik közösségépítő oldal, a Bebo is felkerült a listára, a Wikipedia mellett pedig a wiki fogalmát is mind többen megismerték. A YouTube indulásának évében az online videók is egyre nagyobb tért hódítottak, a futball világbajnokség pedig négy év után ismét az érdeklődés középpontjába került.

A 2006. év leggyorsabban terjedő magyarországi keresőkifejezései:

  1. iwiw
  2. ingyenfilmek
  3. Tokio Hotel
  4. Chuck Norris
  5. Utorrent
  6. Digitv
  7. Választás
  8. hotdog
  9. Prison Break
  10. Karsai Zita

A nemzetközi trendeknek megfelelően itthon is egy közösségi oldal, az iwiw végzett az élen 2006-ban. Popzenei téren a Tokio Hotel hódította meg a fiatalokat, a kicsit idősebbek pedig a parlamenti választásokkal és az azt megelőző kampánnyal foglalkoztak sokat. A zeneipar után a filmipar is veszélybe került, ezt jelezte az Utorrent és ingyenfilmek kifejezések óriási népszerűsége. A tévés világ legnagyobb érdeklődést kiváltó sztárja a tánctudásán kívül pikáns fotóiról is ismertté vált Karsai Zita volt, aki a Megatáncban tűnt fel.

A 2007. év leggyorsabban terjedő nemzetközi keresőkifejezései:

  1. iPhone
  2. Badoo
  3. Facebook
  4. Dailymotion
  5. Webkinz
  6. Youtube
  7. Ebuddy
  8. Second Life
  9. Hi5
  10. Club Penguin

A korábbi évek Myspace-es sikerei után az eredetileg amerikai egyetemisták számára létrehozott közösségépítő oldal, a Facebook vált a legtrendibbé, de a Hi5 sem panaszkodhatott helyezése miatt. Népszerűségben azonban még őket is megelőzte az Apple hatalmas felhajtással beharangozott telefonja, az iPhone. Az online videók hatalmas népszerűségére a YouTube hatodik helye volt a bizonyíték.

A 2007. év leggyorsabban terjedő magyarországi keresőkifejezései::

  1. Youtube
  2. iwiw
  3. Myvip
  4. Vatera
  5. Love
  6. Emo
  7. Startlap
  8. Port
  9. Hotdog
  10. Elvira

Ahogy a nagyvilágban, úgy nálunk is tarolt a YouTube, sőt nemzetközi szerepléséhez képest öt hellyel előrébb lépett. A 2006-os győztes, az Iwiw a dobogó második fokán zárta az évet, de szorosan követte legnagyobb vetélytársa, a Myvip. A Tokio Hotel 2006 után nem tudott a listán maradni, de az általuk képviselt életérzés, az emo a hatodik helyre került. A magyar internetezők fantáziáját sok hazai weboldal megmozgatta, ennek köszönhető a közösségi oldalak mellett a Vatera, a Love.hu, a Startlap, a Port.hu, a Hotdog és az Elvira előkelő helyezése is.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük