Szentkirályi: átlag feletti 2007-es évzárás és piachódító tervek 2008-ra
4 perc olvasásA piaci trendet felülmúlva nőtt a Szentkirályi Ásványvíz Kft. forgalma 2007-ben: árbevétele több mint 5 milliárd forint volt, ami az előző évi 4,3 milliárdhoz képest 16%-os növekedést jelent.
A piaci trendet felülmúlva nőtt a Szentkirályi Ásványvíz Kft. forgalma 2007-ben: árbevétele több mint 5 milliárd forint volt, ami az előző évi 4,3 milliárdhoz képest 16%-os növekedést jelent.
Annak ellenére, hogy 2007-ben a fogyasztók zöme az olcsóbb termékek felé fordult, a prémium kategóriájú Szentkirályi a teljes ásványvízpiac növekedését túlszárnyalva 20%-kal nagyobb mennyiséget értékesített 2006-hoz képest.
Az ACNielsen adatai szerint 2007 decemberében és 2008 első hónapjában a Szentkirályi ismét átvette a piacvezetői ásványvízmárka pozíciót versenytársától, és idén – közel 6 milliárd forintos bevételt tervezve – újabb növekedésre számít.
A magyarországi ásványvízpiac 2007-ben mennyiségben (880 millió literes értékesítéssel) 12 %-os, értékben pedig (43 milliárd forintos forgalommal) 15 %-os növekedést ért el az előző évhez viszonyítva. Ehhez képest a Szentkirályi termékek forgalma mind értékben (+16%), mind mennyiségben (+20%) meghaladta a piaci átlagot. Ennek eléréséhez jelentősen hozzájárult a gyártókapacitás megduplázását lehetővé tevő másfél milliárdos beruházás Szentkirályon, valamint a 2006-ban a Sió-Eckes Kft.-vel – a disztribúciós csatornák kiszélesítésére létrejött – megállapodás sikere. Az új gyártósor gyors üzembeállítása meghozta a várt eredményt: 2007 júliusában már közel 20 millió liter Szentkirályi ásványvizet értékesítettek, bár még így is nagyobb volt a fogyasztói igény, mint amennyit az adott időszakban ki tudtak szolgálni.
A Szentkirályi Ásványvíz Kft. számokban (2006-2008)
2006 |
2007 |
2008 (terv) |
|
Értékesített ásványvíz (millió liter) |
115 |
138 |
165 |
Árbevétel (milliárd forint) |
4,3 |
5,0 |
5,8 |
2007-ben a hazai ásványvízpiac-forgalom jelentős része, vagyis 54,1%-a sajátmárkás termékek értékesítéséből adódott össze. Ennek megoszlása az évszakok tekintetében is eltért: nyáron (pl. júniusban) 55,6%-ra növekedett meg az arányuk, télre (pl. decemberre) viszont átlag alatti, vagyis 52,4%-ra csökkent. A maradék 47,6% egynegyedét, vagyis a szereplők közül a legtöbbet (11,3%-ot), vagyis 7,2 millió litert a Szentkirályi adta el, és ezzel piacvezető volt a márkatermékek között.
Az európai trendnek megfelelően 2007-ben Magyarországon is az összes értékesített ásványvíz mennyiség több mint fele szénsavmentes volt. A szénsavmentes ásványvízvolument megtartva, a Szentkirályi növekedési potenciálja a dús ásványvizek piacában rejlik, hiszen a magyarországi összes ásványvízfogyasztás közel 70%-a „buborékos". A Szentkirályi termékek esetében – a kisebb részt elfoglaló – szénsavas ásványvíz irányába tolódik el, és 2008-ban várhatóan már meg is közelíti a fele-fele arányt.
Az elmúlt években több felmérés is alátámasztotta, hogy a magyar vásárló árérzékeny, így 2007-re is jellemző volt, hogy adott időszakban mindig az akkor éppen akciós termékekből fogyott a legtöbb. A Szonda Ipsos tavalyi kutatásából azonban kitűnik, hogy a Szentkirályi az alacsony márkahűséggel jellemezhető piacon lojalitásban – és az egyszeri vásárlásból rendszeressé ösztönzésben is – felülmúlja versenytársait.
A cég idei tervei között további meghatározó/vezető piaci részesedés elérése és közel 6 milliárd forint éves árbevétel szerepel. Az új gyártósor és raktár mellett egy 8000 m2-es logisztikai központ és üdítőgyár kialakítását tervezik 2008 második felére, amelynek része lesz a vízbázis védelem teljes kialakítása és egy szennyvíztisztító telep létrehozása. A Szentkirályi Ásványvíz Kft. a magyar fogyasztók kiszolgálását tartja a legfontosabbnak, de az exportra is nagy hangsúlyt fektet: a tavalyi 3 százalékról két éven belül 10 százalékra kívánja növelni külföldön értékesített termékeinek arányát. Ezért tovább erősíti terjeszkedését a régióban (a román, a szlovák, a szerb és a horvát piacokon), illetve az Amerikai Egyesült Államokban.