Fogyasztóvédelmi sérelmek Magyarországon – 2008 január
2 perc olvasásA lakosság egy negyedét érte sérelem elmondásuk szerint valamely termék vagy szolgáltatás vásárlása esetén az elmúlt három évben. Közülük a többség azonnal tett is panaszt, azonban nem fogyasztóvédelmi szervnél- derül ki a TÁRKI által végzett januári Omnibusz kutatás eredményeiből.
A lakosság egy negyedét érte sérelem elmondásuk szerint valamely termék vagy szolgáltatás vásárlása esetén az elmúlt három évben. Közülük a többség azonnal tett is panaszt, azonban nem fogyasztóvédelmi szervnél- derül ki a TÁRKI által végzett januári Omnibusz kutatás eredményeiből.
Az elmúlt három évben minden negyedik lakossal (25%) fordult elő, hogy valamilyen termék vagy szolgáltatás vásárlása során sérelem érte. Az év elején a TÁRKI által a felnőtt lakosság körében végzett Omnibusz kutatás adatai azt mutatják, hogy a sérelmet elszenvedettek több mint kétharmada 78%-a élt panasszal, az őt ért sérelmek miatt, legtöbbjük a vásárlás helyszínén. Ezzel szemben a fogyasztóvédelemmel foglalkozó szervezetekhez – beleértve a fogyasztóvédelemmel foglalkozó civil szervezeteket is – a vártál sokkal kevesebben fordultak, a megkérdezett sértettek mindössze fél százaléka.
A termék vagy szolgáltatás vásárlása során elszenvedett sérelmek fogyasztási területenkénti megoszlása elég változatos képet mutat: az esetek háromnegyedében (76 %) valamilyen árucikk vásárlása során érte a sérelem a fogyasztót, és az egynegyedében (24 %) történt egy szolgáltatás vásárlása során visszaélés.
A vásárlások során a legtöbb esetben élelmiszer, ruházati termék és műszaki cikk vásárlása során történt visszaélés, míg a szolgáltatások terén a távközlési, a közüzemi, valamint a banki, biztosítási és egyéb pénzügyi szolgáltatások igénybe vétele során fordultak elő gyakrabban fogyasztói sérelmek.
Nagy Gábor, TÁRKI-ösztöndíjas