Magyar e-Etikett a weben!
5 perc olvasásHa egyszer láttál valakit az utcán, az nem ok arra, hogy bejelöld az iWiW-en vagy a Facebookon, avagy ajánlások az e-világ használatához. Mától elérhető a magyar e-Etikett a weben!
Ha egyszer láttál valakit az utcán, az nem ok arra, hogy bejelöld az iWiW-en vagy a Facebookon, avagy ajánlások az e-világ használatához. Mától elérhető a magyar e-Etikett a weben!
Mit illik megosztani a Facebookon? Szükséges-e engedélyt kérnünk, ha egy találkozásról élőben közvetítünk a Twitteren? Hogyan lehet tisztán tartani a virtuális teret? Illik-e SMS-ezni tárgyalás közben? Milyen formai szabályokat érdemes betartani e-mailezéskor? A Magyar Telekom kezdeményezésére elkészült Magyarország legátfogóbb e-etikett gyűjteménye.
Az újabb és újabb kommunikációs eszközök megjelenése, és ezek állandó változása új viselkedési szokásokat hívott életre. Ugyanakkor a különböző kommunikációs helyzeteket különbözőképpen értelmezzük, eligazítást pedig a hagyományos „etikettek" csak a legritkább esetben adnak. Szüleink azt még megtanították, hogy a telefonban illik bemutatkozni, de tanácsaik jobbára csak a vezetékes telefon udvarias használatára vonatkoztak.
A Magyar Telekom a közelmúltban indított e-Etikett" kezdeményezésének célja egy olyan digitális ajánlásgyűjtemény kidolgozása volt, amely segíti az eligazodást az e-világban. Tanácsokat nyújt arra nézve, hogyan használjuk a modern kommunikációs platformokat udvariasan, mások zavarása nélkül, ugyanakkor a technikai lehetőségek adta kényelmi funkciókról történő lemondás nélkül.
A cég kezdeményezésére neves kommunikációs szakemberek, közéleti személyiségek – tudósok, nyelvészek, újságírók, bloggerek, protokollszakértők, színészek – közreműködésével mostanra el is készült az ország legátfogóbb, szinte minden, korunkban használt kommunikációs eszköz és forma, a telefon, az elektronikus levél, a szöveges üzenet, a social media, a videokonferencia, a blogok, chat, stb. használatával kapcsolatos, eligazítást jelentő digitális etikett.
A szakértők eszmecseréinek eredményeképpen létrejött e-Etikett mától érhető el a http://www.eetikett.hu/ cím alatt. Az ajánlásgyűjtemény kitér arra, hogy mikor célszerű telefonálni és mikor inkább elektronikus üzenetet vagy SMS-t küldeni, milyen napszakokban nem illik egymást telefonhívással vagy SMS-sel zavarni, hogy e-mailben se feledkezzünk el a hagyományos levelezés szabályairól (például megszólítás, elköszönés), vagy hogy hogyan jutassunk el valakinek nagy méretű fájlokat. Szó esik a vicces e-mailek továbbküldéséről és arról is, hogy lehetőleg soha ne feledkezzünk meg kitölteni a tárgy mezőt, és ha hosszabb ideig elérhetetlenek leszünk, akkor az irodán kívül (out of office) funkciót bekapcsolni. De az e-Etikettben arra is találni utalást, hogy mit tegyünk, ha tudomásunkra jutott egy ismerősünk pin kódja vagy jelszava, vagy ha túl sok spam-et kapunk valakitől. A szakértők azt is javasolják, hogy lehetőség szerint kerüljük az olyan tartalmak megosztását a közösségi médiában, amivel kellemetlen helyzetbe hozhatunk valakit, például az ex-párunkat.
Az e-Etikett kezdeményezői a digitális együttélésre vonatkozó ajánlásokat gondolatébresztőnek is szánják, és várják a véleményeket, további javaslatokat a T-Mobile és a T-Home közösségi média felületein.
Az e-Etikett megalkotásának ötlete egyébként a szolgáltató anyavállalatától, a Deutsche Telekomtól ered. A nemzetközi tapasztalatokat összegző anyag a http://www.eetiquette.com/ címen tekinthető meg.
A Magyar Telekom ezúton is szeretné kifejezni köszönetét az e-Etikett megalkotóinak:
Dr. Aczél Petra, retorikai és kommunikációs szakértő, Pázmány Péter Tudományegyetem
Bitter Brunó, Director of Possibilities, Next Wave
Dr. Bódi Zoltán, "netnyelvész", főiskolai tanár, Kodolányi János Főiskola, Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék
Dr. Charaf Hassan, egyetemi docens, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Doránszky Dobó Mátyás, blogger; tulajdonos-ügyvezető igazgató, Peer Applications Kft.
Kis Gergely, ügyvezető igazgató, GKIeNET, tanársegéd és doktorjelölt a Budapesti Corvinus Egyetem E-business Kutatóközpontjában
Kismartoni Zsolt, online üzletág vezető, Est Média Group
Dr. Kiss Ferenc, az Információs Társadalomért Alapítvány kutatási és fejlesztési igazgatója
Koi Tamás, újságíró, HWSW.hu
Korsós Judit – "Lola", énekesnő
Liptay Gabriella, marketingkommunikációs ágazatvezető, Magyar Telekom
Molnár György, protokoll szakértő, egyetemi oktató
Nádori Péter, főszerkesztő, Origo.hu
Nemes Attila, a Kitchen Budapest kommunikációs és stratégiai vezetője
Prof. Nyíri Kristóf, filozófus, a MTA rendes tagja
Dr. Ollé János, egyetemi adjunktus, szakcsoportvezető, ELTE PPK Oktatás-Informatikai Szakcsoport
Oroszlán Szonja, színésznő, blogger
Pohly Ferenc, rovatvezető, Origo.hu
Puskás Péter, énekes
Dr. Schiffer Miklós, stílustanácsadó, divattervező
Szalai Balázs, vezető szerkesztő, Kreatív
Szomolányi Katalin, a Vállalati fenntarthatósági osztály vezetője, Magyar Telekom
Szvetelszky Zsuzsanna, hálózatkutató, szociálpszichológus, Darwin's Marketing Evolution
Winkler Nóra, újságíró, televíziós műsorvezető, kulturális és kommunikációs tanácsadó, Budapest Art Fair