A hagyományokhoz híven a stuttgarti CMT alatt hozták nyilvánosságra a Commerzbank elemzését a világ turizmusának fejlődéséről és a németek utazási kiadásairól.

 

A hagyományokhoz híven a stuttgarti CMT alatt hozták nyilvánosságra a Commerzbank elemzését a világ turizmusának fejlődéséről és a németek utazási kiadásairól.

 

Az elemzés szerint a javuló gazdasági helyzet következtében a nemzetközi vendégérkezések száma 2010-ben 2009-hez képest 6%-kal növekedett, meghaladva így a 2008-as, gazdasági válság előtti szintet, és előzetes becslések szerint elérve a 930 millió főt (2008: 920 millió fő, 2009: 875 millió fő). A megoszlás azonban nem egyenletes: Európában a vendégek száma például csak 2,5%-kal nőtt, a fejlődő piacok viszont erőteljesebb fejlődésről tudnak beszámolni. Ami Európát illeti, itt is különböző eredményeket láthatunk. Amíg ugyanis Írország és Görögország esetében nagy visszaesést lehetett tapasztalni, addig Németország 12%-kal több vendéget tudott elkönyvelni. Az egyes országok eltérő fejlődésének ellenére abban azonban egyetértenek a turisztikai szakértők, hogy 2010. rekordév volt, 2011. pedig még ezeket a kiváló eredményeket is túl fogja szárnyalni.

A németek 2010-ben is az utazás világbajnokai

Bár a gazdasági válság és a bizonytalanság 2010. elején még negatívan befolyásolta az utazási kedvet, a németek tavasszal mégis útnak indultak, a német gazdasági helyzetről érkező pozitív hírek hatására pedig külföldi utazásaik során kb. 3,25%-kal többet költöttek, mint 2009-ben. A növekedés azonban nem annyira a 2010 első felében még inkább óvatosnak nevezhető turistáknak (+0,3%) köszönhető, hanem sokkal inkább az üzleti utazók élénkülő utazási és költési kedvének (+13%).

Összességében a németek 59,4 milliárd eurót hagytak utazásaik során külföldön, s ezáltal 2010-ben is megőrizték az "utazás világbajnokai" címet az amerikaiak, a kínaiak és az angolok előtt. A legtöbb pénzt tavalyhoz hasonlóan idén is Spanyolországban (6,6 milliárd euró – a görög zavargások következtében 4%-kal több német vendéget regisztráltak az országban), Ausztriában (6,3 milliárd euró, ami az egyre több téli üdülés következtében + 5%-ot jelent), Olaszországban (5,8 milliárd euró; +0,8%) és Franciaországban (3,9 milliárd euró)  adták ki. 2009-hez képest többet költöttek a kiadások listájában az 5. helyen álló Törökországban (+18%), a 7. helyet elfoglaló Amerikai Egyesült Államokban (+3%), valamint Hollandiában (+0,6%), ami 6. a költési rangsorban.

Általánosságban pedig elmondható, hogy a németek 2009 után 2010-ben is nagyon figyeltek a kiadásaikra, és főként olyan úti célokat választottak, amelyek jól ismertek, kedvező árfekvésűek és közel vannak. Ezért is eshetett sokak választása a szomszédos Csehországra és Lengyelországra, ahol tavaly 1 euró 1,40, illetve 1,30 eurót ért; valamint magára Németországra, ahol 2010-ben 3,9 millióval többen, összesen 112 millióan nyaraltak (+3,9%), s ezzel maga Németország lett a legkedveltebb úti cél. A vendégéjszakák száma azonban nem növekedett hasonló ütemben, ami azzal magyarázható, hogy a 90-es évek óta folyamatosan rövidülnek a nyaralások (-0,8%): átlagosan 3 napnál tovább sehol sem maradnak a német utazók. Saját hazájukon belül a legtöbben továbbra is a déli tartományokba utaztak, illetve városlátogatásra – különösen Berlin, Bréma, Hamburg – indultak (+8%). Veszített ugyanakkor népszerűségéből a német tengerpart, ami 2009-ben még a Földközi-tenger alternatívájának számított.

2010-et a német utazásszervezők is pozitív mérleggel zárták: a 2-3%-os forgalomnövekedés következtében bevételeik elérték a 21,3 milliárd eurót, mégpedig csökkenő árak és egyúttal 5%-os vendégszám növekedés mellett.

Mit hoz 2011 a Commerzbank szerint?

A 2009 eleje óta tartó, folyamatos gazdasági növekedés hatására mind a nyugati országok, mind pedig Németország továbbra is 3%-os növekedéssel számolhat (2010-ben 3,5%). A müncheni Ifo Gazdasági Klíma Kutató Intézet szerint Németországban az újraegyesítés óta nem volt olyan pozitív hangulat, mint 2011. vonatkozásában. Ennek egyik oka, hogy a folyamatosan növekvő munkavállalók száma idén nagy valószínűséggel eléri a 40 millió főt, amire a 90-es évek közepe óta nem volt példa!

A munkanélküliség várhatóan 3 millió alá csökken, emelkedni fognak a bérek, növekszik a fogyasztási kedv, és ezáltal az utazási hajlandóság is. Becslések szerint 2011-ben 3%-kal nő majd az utazók költése, meghaladva így a 2008-as évi szintet, azaz a 61,3 milliárd eurót. Ebben természetesen az is közrejátszik, hogy 2011-ben az üzleti utazások száma és így az üzletemberek költése is erőteljesen növekedni fog. Az utazási célok kiválasztásánál ugyanakkor az előző évek tanulságai is tovább fognak élni: nyaralni mindenképpen el kell menni, de nem mindegy, hogy mennyiért. Azaz a költségtudatosság – vagyis hol ér legtöbbet az euró – továbbra is jellemzi majd a német turisztikai piacot. Az úti célok kiválasztásánál pedig a hagyományos és az újonnan divatba jövő úti célok versenye lesz megfigyelhető. S hogy ezek melyek lesznek 2011-ben? Ez nagymértékben függ az egyes országok turisztikai marketingmunkájának eredményességétől.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük