A most átadott szentesi légimentő bázisA most átadott szentesi légimentő bázisHosszas egyeztetés, előkészítés, és az önkormányzatok összefogása, és az EüMinisztériummal való kooperálása  révén 2009 január 5-én Szentesen megnyílt a dél alföldi régió légimentő bázisa. 

 A most átadott szentesi légimentő bázisA most átadott szentesi légimentő bázisHosszas egyeztetés, előkészítés, és az önkormányzatok összefogása, és az EüMinisztériummal való kooperálása  révén 2009 január 5-én Szentesen megnyílt a dél alföldi régió légimentő bázisa. 

A minisztérium vezetésének célja az egészségügyben a jobb minőségű, igazságosabb, biztonságosabb betegellátás és a szakma presztízsének nagyobb megbecsülése, munkafeltételeinek javítása.

Ezen belül a tárca vezetése prioritásként kezelte a dél-alföldi régió légimentő ellátásának biztosítását. A beruházáshoz az Egészségügyi Minisztérium és több dél-alföldi önkormányzat összefogásával közösen biztosítottuk a nélkülözhetetlen anyagi hátteret. Az önkormányzati kezdeményezésre összegyűlt forrást az Egészségügyi Minisztérium 60 millió forinttal egészítette ki, biztosítva a beruházás fedezetét.

E széles körű összefogással és együttműködéssel jött létre a hetedik légimentő bázis. A szentesi bázis megépítésével a dél-alföldi régió mind három megyéje megfelelő időn belül hozzájut a légimentési szolgáltatáshoz, így Békés, Csongrád és Bács-Kiskun megye településein élők számára is biztosítva lesz az esélyegyenlőség. A szentesi központú légibázis a régió lehető legoptimálisabb elérhetőséget fogja biztosítani. A szentesi bázissal a fentieken túl Jász-Nagykun-Szolnok megye déli része is biztonságosan elérhetővé vált, így ezzel a lépéssel egy jelentős fehér folt tűnt el Magyarország légimentési térképéről.

A szentesi bázis az ország legmodernebb, minőségében az európai standardokat követő állomása. A kivitelezés az ausztriai légimentőbázisok tervei alapján, de a magyarországi viszonyokhoz adaptálva folyt. A bázison 4 személy teljesít egész évben, folyamatosan szolgálatot: egy pilóta, egy orvos, egy mentőtiszt és egy műszaki szakember. A 225 nm-es hangár fűthető, külön egészségügyi és műszaki raktárral rendelkezik, a bázishoz saját kerozinkút tartozik. A tankolási lehetőségen túl bázis saját fénytechnikával rendelkezik, így üzemelése független más repülőterek nyitvatartásától. A személyzet számára a szociális helyiségek tágasak, kényelmesek, európai színvonalúak. A mentést saját AS 350 B típusú géppel végzi a szakszemélyzet. A gépet széles körben alkalmazzák, ez az egyik legelterjedtebb egy hajtóműves, könnyű kategóriájú helikopter.

A légimentés fejlesztésének rövid története

A 2004-es Európai Uniós csatlakozás, a légimentésre vonatkozó uniós előírások hatálybalépése, valamint a korszerűbb, egységesebb légimentési rendszer kiépítésének szükségessé tette a légimentési rendszer felülvizsgálatát. Ennek megfelelően 2005 márciusában szakértői munkacsoport kezdte meg működését, amely áprilisra elkészítette a magyarországi légimentés átalakításának és fejlesztésének koncepcióját. A programot a Kormány, fontosságára való tekintettel, bevette a 100 lépés programba.

2005 novemberében megalakult az új, 100 %-ban az Országos Mentőszolgálat – így az állam – tulajdonában lévő Légimentő Kht., majd a nemzetközi közbeszerzési eljárás sikeres lefolytatását követően 2006 március 10-én a nyertes pályázóval, az osztrák HeliAir Gmbh-val 10 évre szóló szerződés megkötésére került sor. A szerződés alapján még 2006. márciusában megérkezett Magyarországra az első új, az európai uniós előírásoknak mindenben megfelelő mentőhelikopter (Eurocopter-135 típusú), amelyet a következő negyedév végén további 2, majd 2007. márciusában újabb 2 gép követett.

A nyolc gép, melyből 3 saját tulajdonú, francia gyártmányú Ecureuil AS 350 típusú helikopter, így képes arra, hogy Magyarország területét hét bázisról a lehető legnagyobb mértékben lefedje, lehetővé téve ezzel a lakosság nagy részének a 15 percen belüli helikopteres mentéshez való hozzáférését.

A helikopter személyzete ma az egyik legmagasabb kompetenciával rendelkező mentőegységet jelenti egész Magyarországon. Minden nap orvos, mellettük ápolóként tapasztalt mentőtisztek teljesítenek szolgálatot minden helikopteren. A bázison a pilóta mellett minden nap műszaki személyzet is koordinálja a biztonságos üzemelést. A helikopter irányítását továbbra is a 112 vagy a 104-es telefonra érkező hívások után az Országos Mentőszolgálat illetékes irányítócsoportjai végzik.

A légimentés fejlesztésének további fontos eleme a megfelelő számú légibázis kialakítása és működtetése. 2007. május 1-je óta a sármelléki bázis beindulásával 6 légimentő bázis biztosította a prehospitális sürgősségi ellátás egyik legfontosabb és leggyorsabb láncszemét. 2008. december végén a 7. bázis is megkezdte működését Szentesen, így az eddigi kb. 60%-ról mintegy 85%-ra nőtt a 15 percen belül helikopterrel elérhető területek aránya.

A légimentés rendszerének további fejlesztésében nagy lehetőséget teremt az Új Magyarország Fejlesztési Tervhez lehívható EU-s forrás (több milliárdos keret a mentés, légimentés, valamint a mentésirányítás fejlesztésére, mely biztosítani fogja a lehető legmodernebb, minden kívánalomnak megfelelő légibázisok megépítését.

A mentőhelikopterek által szállított súlyos állapotú betegeket, illetve sérülteket lehetőség szerint azokba az egészségügyi intézményekbe kell szállítani, ahol a végleges ellátáshoz szükséges személyi és tárgyi feltételrendszer teljes mértékben rendelkezésre áll. A mentőhelikopterek fogadására a kórházakban megfelelő helikopter-leszállók kiépítésére van szükség. Ezen fejlesztések megvalósításában szintén nagy segítséget jelentenek azok az EU-s pénzügyi források, melyek a kórházi sürgősségi osztályok fejlesztésére (összesen 20 milliárd forintos keret) kiírt pályázatban rendelkezésre állnak. A megfelelő kórházi helikopter-leszállók kiépítésével lehetővé válik a súlyos állapotú betegek legoptimálisabb elhelyezése. 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük