OMV schwechati - Ausztria, Bécs -  finomítóOMV schwechati – Ausztria, Bécs – finomító 

Most (2008.) április 24-én a politikai és a gazdasági élet jeles képviselői az OMV-vel együtt ünnepelték a schwechati finomító 50. évfordulóját.A scwechati finomító Európa egyik legnagyobb és legmodernebb szárazföldi (nem kikötői) finomítójává vált.

 

 OMV schwechati - Ausztria, Bécs -  finomítóOMV schwechati – Ausztria, Bécs – finomító 

Most (2008.) április 24-én a politikai és a gazdasági élet jeles képviselői az OMV-vel együtt ünnepelték a schwechati finomító 50. évfordulóját.A scwechati finomító Európa egyik legnagyobb és legmodernebb szárazföldi (nem kikötői) finomítójává vált.

 

 A létesítmény nyersolaj-finomító kapacitása évi 9,6 millió tonna. Mintegy 750 szakember állít elő nyersolajból magas minőségű ásványolajtermékeket és alapvető petrolkémiai termékeket, összesen évi 8 millió tonna mennyiségben. A legmagasabb termelési minőség, a termelési folyamatok folyamatos fejlesztése, a legszigorúbb biztonsági és környezetvédelmi előírások egyaránt hozzájárultak a schwechati finomító sikeréhez. 

Wolfgang Ruttenstorfer, az OMV vezérigazgatója elmondta: „A schwechati finomító Európa egyik legnagyobb és legmodernebb finomítója. Schwechat lefedi Ausztria ásványolajtermékek iránti igényének jelentős részét és növeli Ausztria ellátásának biztonságát."

"Mint az OMV lelkének, a schwechati finomítónak több szempontból is kiemelt jelentősége van Ausztriában. A finomító biztosítja Ausztria energiaellátását, ugyanakkor régiójának fontos munkahelyteremtő és gazdasági tényezője is egyben", mondta Gerhard Roiss, az OMV igazgatója.

A finomító területe magában foglalja a hozzátartozó tárolókat Lobauban – így az összesen 2,4 km2-nyi területével nagyobb, mint Monaco. A trieszti kikötőből vezetékeken érkezik Schwechatba az évi 8,2 tonna – mintegy 15 országból származó – nyersolaj, és innen kerül olajszállító járművekbe. Az összesen 5.800 kilométernyi szállítási út hossza Bécs és a pakisztáni Karachi távolságához hasonlítható. A finomító és a Lobauban lévő tárolók az összes tárolókapacitás tekintetében egy olyan olajszállító teherautó-konvojjal vethetők össze, amelynek hossza megfelel a Bécs-London távolságnak.

A termelés több mint kétharmadát magas minőségű olaj- és dízel üzemanyag, valamint a Jet A1 sugárhajtómű-üzemanyag adja. Ezen kívül egyéb petrolkémiai termékeket állít elő a finomító – például a szomszédos, poliolefineket gyártó Borealis társaság számára -, de fűtőolajat és bitument is gyárt. 2007-ben a termelés elérte a 8,16 millió tonnát.

A schwechati finomító összesen 15 országból importál nyersolajat, és a diverzifikált portfolió az egyik fontos eleme az ellátás biztonságának. A Schwechatban finomított nyersolaj fele három országból, Kazahsztánból (21%), Líbiából (15%) és Ausztriából (13%) érkezik. További fontos szállító országok Szíria, Szaúd-Arábia és Irán. Az importált nyersolajat környezetbarát technológiával szállítják Triesztből Schwechatba a Transalpine (TAL) és az Adria-Bécs (AWP) vezetékeken. A finomító és a hozzátartozó schwechati, lobaui és st. valentini tárolók össz-kapacitása 3,4 millió köbméter.

Fél évszázad a folyamatos termékfejlesztés jegyében

Azóta, hogy 1958-ban kijelölték egy új, nagyméretű finomító területét, Schwechat óriási fejlődésen ment keresztül. A 70-es évekig a finomító kapacitása folyamatosan nőtt. A 60-as években az autóipar fejlődésének és az oktánszám emelkedésének megfelelően az OMV jelentősen javította üzemanyagainak minőségét. A 80-as évek közepéig az OMV közel egymilliárd euró értékű beruházást hajtott végre ásványolajtermékei minőségfejlesztésének érdekében és mind a mai napig élen jár a termékinnovációban.

Jelentős beruházások a finomító korszerűsítése és a környezetvédelem területén

A schwechati finomító folyamatosan jelentős erőforrásokat fordít az üzem korszerűsítésére és a fenntartható környezetvédelemre – az elmúlt 25 évben ezeken a területeken a beruházások értéke elérte a 2,5 milliárd eurót. Ennek mintegy felét, 1,2 milliárd eurót fordítottak a szakemberek a termék- és gyártásfejlesztésen keresztül környezetvédelemre – ilyen jelentős fejlesztések voltak pl. az ólommentes benzin, a kénmentes dízelüzemanyag, valamint az emissziós értékek csökkentése. Európában a schwechati finomító az elsők között szerezte meg környezetirányítási rendszeréért a nemzetközi ISO 14001:2004 minősítést.

2007 októberében a kipufogógázok kén- és nitrogén(di)oxid-tartalmát csökkentő adalékot gyártó üzem kezdte el működését. Ezzel az EU-ban meghatározott határértékek felére csökkenthető a kéndioxid és a nitrogénoxidok kibocsátása.

A Borealis-szal együtt az OMV mintegy 400 millió eurót fektetett be a petrolkémiai üzletágba 2006-ban, amely a legnagyobb egyszeri beruházásnak számít. Ezzel a schwechati OMV/Borealis üzem Európa legnagyobb műanyaggyártói közé tartozik.

A minőség és a környezetvédelem mellett a biztonság is szerves része a finomító integrált irányításának. A biztonságpolitika következetes alkalmazásának köszönhetően – amely számos tréninget és helyzetgyakorlatot is magába foglalt – a munkahelyi balesetek száma jelentősen csökkent az elmúlt években. 2001-ben a munkahelyi balesetek száma 5 alá csökkent, míg 1990-ben ez a szám 47 volt. 2007-ben nem történt munkahelyi baleset.

A budapesti székhelyű OMV Hungária Kft., amely a magyar üzemanyag-kereskedelmi iparág egyik kiemelt szereplője, 1991 óta van jelen a magyar piacon. A vállalat 103 főt foglalkoztat központi irodájában, míg töltőállomásain további 1.650 fő dolgozik. Az OMV Hungária Kft. egy 173 töltőállomásból álló hálózatot működtet Magyarországon, így piaci részesedése eléri a 16,5 százalékot. A kiváló minőségű üzemanyagok, valamint az OMV motorolaj és kenőanyagok széles skálájának értékesítése mellett a vállalat hazai töltőállomásai multifunkcionális szolgáltató központként működnek, amelyekben autómosók, valamint kávézók / éttermek is üzemelnek. Az OMV üzemanyag töltőállomás hálózatán belül jelenleg 119 VIVA Shop áll a vásárlók rendelkezésére strukturált árukészlettel, amelyben egyaránt megtalálhatóak a friss áruféleségek, a snack-ek és az üdítőitalok. A 13 közép-európai országban jelen levő OMV Csoport Közép-Európa vezető olaj- és gázipari csoportja.

OMV Aktiengesellschaft. 20,04 milliárd euró csoportszintű árbevételével és 33.665 fős létszámával – 2007-es adatok -, valamint mintegy 13 milliárd euró tőkepiaci értékével az OMV Aktiengesellschaft Ausztria legnagyobb, tőzsdén jegyzett ipari vállalata. Mint Közép-Európa vezető olaj- és gázipari csoportja, az OMV 13 országban tevékenykedik a finomítás és kereskedelem (R&M) üzletágban. A kutatás és termelés (E&P) területén az OMV öt kontinens 21 országában van jelen. Az OMV több mint 13 milliárd köbméter gázt értékesít évente. Az OMV baumgarteni gáztározója – amely a három legnagyobb európai gáztározó egyike – éves szinten mintegy 52 milliárd köbméter gázt továbbít.

A vállalatcsoport 1,22 milliárd hordó olaj- és gáztartalékkal rendelkezik, napi termelése mintegy 321.000 hordó, éves finomítási kapacitása pedig 26,4 millió tonna. Az OMV jelenleg több mint 2.538 töltőállomással rendelkezik 13 országban. A csoport piaci részesedése a finomítás és kereskedelem (R&M) üzletágban a Duna-régióban mintegy 20%.

Az OMV tovább erősítette vezető pozícióját az európai növekedési zónában a Petrol Ofisi-ben – Törökország vezető társasága a lakossági és kereskedelmi szegmensekben – megszerzett 40,40%-os érdekeltségével.

2006 júniusában az OMV létrehozta OMV Future Energy Fund nevű 100%-os leányvállalatát, amelynek célja megújuló energiaforrások használatának kutatása mintegy 100 millió euró összértékben. Ezzel az OMV megkezdte az átalakulást egy pusztán olaj- és gázipari csoportból egy olyan energetikai csoporttá, amely megújuló energiaforrásokat is integrál portfoliójába.

OMV Innováció és környezetvédelem

1984:   Az első ólommentes üzemanyag Ausztriában.

1985:   A kipufogógázok kéntartalmát csökkentő adalékanyagot gyártó üzem elindulása Schwechatban.

1990:            Európában elsőként az OMV csökkenti a fűtőolaj kéntartalmát 0,20%-ról 0,10%-ra (extra light típus), illetve 2%-ról 1%-ra (rich típus).

1993:            Európában először az OMV teszi elérhetővé a teljesen ólommentes benzint.

1997:            Megnyílik az első CNG töltőállomás Ausztriában.

2000:   Az első kénmentes üzemanyag Ausztriában: OMV Super Plus iMotion Petrol.

2002:            Kénmentes dízel gyártása Burghausenben (Bajorország), Németországban elsőként. Első töltőállomás-hálózatként ólommentes benzin Bulgáriában.

2003:   A világelső AdBlue Pilot töltőállomás Bajorországban.

2004:   Január 1-től valamennyi üzemanyag kénmentes az ausztriai OMV töltőállomásokon.

            Bemutatják az OMV Super 100 üzemanyagot.

            Bemutatják a kénszegény extra light fűtőolajat, az "econPlus"-t.

            Megnyílik az első ausztriai OMV AdBlue töltőállomás Vompban (Tirol).

                        Megnyílik az első OMV AdBlue töltőállomás Csehországban.

2005:               Megnyílnak az első OMV AdBlue töltőállomások Romániában, Magyarországon, Szerbiában, Bulgáriában, Szlovákiában, Horvátországban, Szlovéniában és Olaszországban.

            Bemutatják a sprint dízelt.

2006:   Az első biogáz üzemanyag Ansfeldenben (Ausztria).

2007:   Több mint 150 millió euró ráfordítás környezetvédelmi lépésekre a schwechati finomítóban.

            A törvényben szabályozott határértékek kevesebb mint a felére csökken a kéndioxid és a nitrogén dioxid kibocsátás.

    Megnyílik az első Super Ethanol E85 töltőállomás Bécsben (Avanti).

A Schwechati finomító története

1936:   A NOVA Öl- & Brennstoffgesellschaft AG megszerzi a korábbi téglagyár területét Schwechatban. Olajfinomítót terveznek a romániai olajra.

1938:               Két év építés után az új finomítót februárban üzembe helyezik. A következő években a finomító kapacitása nagy mértékben nő;

1944:            Katonai jelentősége miatt a szövetségesek 1944-ben bombázzák a finomítót, amely részben elpusztul.

1945:   A schwechati finomítót integrálják a Szovjet Ásványolaj Adminisztrációba.

1956:   Az államközi egyezmény aláírását követően (1955) a schwechati finomító az Osztrák Ásványolaj Adminisztráció (ÖMV) része lesz.

1958:            Kijelölik a schwechati finomító új területét.

1961:   Az új finomító megkezdi működését.

1969:            Megkezdődik az első etilén üzem építése (AC1) és elindul a petrolkémiai üzletág.

1978:   A második fűtőüzem kezdi el a működését (HKW2).

1982:   A világon az elsők között elindul az „Advanced Control System" a schwechati finomító működésének online optimalizálására.

1991:            Üzembe helyezik a Jet A1 vezetéket a bécsi repülőtér közvetlen ellátására.

2000:            Növekszik az olefintermelés kapacitása (Propylene).

2006:            Sikeres kooperáció a Borealis-szal.

2007:   Több projekt elindul: bioüzemanyag, SNOx üzem.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük